English

مدیر شرکت خدمات کشاورزی قم:‌

روند افزایشی مصرف کودهای شیمیایی یارانه‌ای در قم

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد طی۶ سال اخیر میزان مصرف کودهای شیمیایی یارانه‌ای و به دنبال آن توزیع این کودها در استان روند صعودی دارد.

روند افزایشی مصرف کودهای شیمیایی یارانه‌ای در قم
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، حسین زند روز یکشنبه در گفت‌وگویی پیرامون این مطلب بیان داشت: در سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تُن انواع کود شیمیایی یارانه‌ای در سطح قم توزیع و مصرف شد، در سال ۱۳۹۸ این عدد به ۱۶ هزار و ۴۰۰ تُن در استان افزایش یافت و این روند صعودی در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن رسید.

وی با بیان این نکته که در سال ۱۳۹۹ مصرف کود شیمیایی درقم کاهش داشت، عنوان کرد: در این سال به دلیل تغییر نرخ ارز تخصیصی از رسمی به نیمایی و به‌دنبال آن افزایش قیمت کودهای شیمیایی یارانه‌ایی، حدود ۱۴ هزار تُن کود شیمیای یارانه‌ای در بخش کشاورزی مصرف شد. البته این کاهش مصرف کودهای یارانه ای تداوم نداشت و در سال ۱۴۰۰ کشاورزان قمی ۱۷ هزار تُن کود شیمیایی یارانه‌ایی مصرف کردند.

وی ادامه داد: به طور کلی در این سال‌ها، یک روند افزایشی را در مصرف کودهای شیمیایی در سطح کشور شاهد هستیم. عمده کودهای مصرفی در ابتدا کودهای نیتروژنی و فسفری بوده و در سال‌های اخیر میزان مصرف کودهای پتاسیمی نیز افزایش نشان می‌دهد، همچنین از اواسط دهه ۱۳۷۰ میزان مصرف عناصر کم مصرف یا ریزمغذی نیز افزایشی معادل چهار برابر را نشان می‌دهد.

زند گفت: تحلیل ۵۰ ساله روند تغییرات سطح زیر کشت، وضعیت منابع آب، غذای مورد نیاز آینده و نرخ رشد جمعیت دشواری افزایش سطح زیرکشت و نیاز به تمرکز بر تولید در واحد سطح آشکار را تایید نمود. این امر فشار بیشتر بر منابع خاک را در پی داشته و عدم لحاظ آن در سیاست گذاری‌های کلان دستیابی به تولید پایدار و امنیت غذا را به مخاطره میاندازد. بدین ترتیب اهمیت توجه به حاصلخیزی خاک به عنوان کلید پایداری بیش از پیش آشکار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه