English

آیت الله حسینی قزوینی تبیین نمود؛

فلسفه و ره‌آورد امامت و ولایت در کلام فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: جامعه‌ای که ملاک عملش قرآن و دستورات اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد، از سرچشمه وحی اشراب خواهد شد؛ بیان حکم از سرچشمه وحی بهترین تضمین وحدت و پرهیز از اختلاف در جامعه اسلامی است.

 فلسفه و ره‌آورد امامت و ولایت در کلام فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، آیت الله حسینی قزوینی در محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه(س) که در شبستان امام خمینی(ره) و در آغازین روزهای ایام فاطمیه برگزار شد، ضمن اشاره به دفاع جانانه صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها از جایگاه امامت، تصریح کرد: زهرا مرضیه سلام‌الله‌علیها با قول، سیره و عمل از جایگاه ولایت دفاع نمودند تا شهیده راه دفاع از امامت و ولایت شدند.

 وی ضمن تبیین عصاره امام‌شناسی و معرفت امام در صدیقه طاهره، با تأکید بر این که فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بانویی است که اگر مرد بود، به‌جای رسول‌الله می‌بود، اظهار داشت: بالاترین مرام صدیقه طاهره این است که بعد از رحلت نبی مکرم اسلام جبرئیل امین برای احدی نازل نشد، مگر این که خدمت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها شرفیاب شده، نسبت به فقدان وجود نبی مکرم اسلام تسلیت و مطالبی از آینده جامعه اسلامی و روزگار انسان‌ها تا روز قیامت را برای حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بیان نمودند که املای آن به نام مصحف فاطمه بعد از رحلت زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها در محضر ائمه اطهار علیهم‌السلام قرار گرفت.

 خدای عالم بعد از غدیر برای احدی عذر و جای گریزی نگذاشت

 حسینی قزوینی در ادامه به فرازهایی از دفاع صدیقه طاهره از امامت اشاره و با بیان این که صدیقه طاهره در هر فرصت مناسب، قوی‌ترین و محکم‌ترین دلایل امامت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و مسئله غدیر را متذکر می‌شدند، اظهار داشت: فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در خطبه‌ای در مسجدالنبی مطالبی را بیان فرمودند؛ از جمله این که خداوند عالم بعد از غدیر برای احدی عذر و جای گریزی نگذاشت.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بارها در خطبه‌هایشان واقعه غدیر را برای صحابه متذکر شدند، خاطرنشان کرد: ادله خلافت و امامت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فقط متکی به غدیر نیست؛ نبی مکرم اسلام در سال سوم بعثت، بعد از بیان رسالت دست بر گردن علی گذاشتند و فرمودند؛ «إِنَّ هَذَا أَخِی وَ وَصِیی وَ خَلِیفَتِی فِیکمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَأَطِیعُوا». این برادر، وصی و جانشین من در میان شماست. سخن او را بشنوید و از او اطاعت کنید.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به آثار اندیشمندان دررابطه‌با احادیث فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، کتاب الفین علامه حلی دربردارنده هزار دلیل عقلی، برهانی و روایی بر اثبات امامت و هزار دلیل در پاسخ به شبهات؛ کتاب کفایة الاثر دربردارنده احادیث اهل‌بیت علیهم‌السلام دررابطه‌با ولایت و امامت و ویژگی‌های ائمه علیهم‌السلام و نیز کتاب بصائر الدرجات مرحوم صفار را از دیگر آثار ارزشمندی توصیف نمود که دررابطه‌با اهل‌بیت علیهم‌السلام و جایگاه والای ایشان، روایات ارزشمندی را مطرح نموده‌اند.

 حسینی قزوینی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان روایاتی دررابطه‌با فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در کتب علمای شیعه و اهل‌سنت پرداخت و با بیان این که بیش از ۵۰ کتاب اهل‌سنت حدیث نبوی «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ» را بیان نموده‌اند، اظهار داشت: حدیث «عَلِی خَیرُ الْبَشَر، وَ مَنْ أَبی فَقَدْ کفَر» نقل صدیقه طاهره از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در بسیاری از کتاب‌های حدیثی اهل‌سنت مرقوم شده است.

 وی در تبیین انتصابی و انتخابی بودن خلافت و امامت با تأکید بر این که قرآن کریم دررابطه‌با حضرت آدم، حضرت ابراهیم و حضرت داوود بر جعل امامتشان به دست الهی تصریح نموده، هیچ حدیثی نداریم که امامت را انتخابی ذکر کرده باشد، یادآور شد: صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در خطبه‌هایشان، ضمن تذکر واقعه غدیر و تبیین آیه ۳۶ سوره احزاب بر این نکته تصریح می‌کنند که هر گونه انتخاب و اختیاری به دست خداست و علی بن ابی‌طالب را رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله در غدیر به امر الهی منصوب کردند؛ لذا پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله مأمور به ابلاغ بودند و اگر این مأموریت انجام نمی‌شد، ۲۳ سال تلاش پیامبر به ثمر نمی‌نشست.

 پیروی از ولایت ضامن وحدت و پرهیز از اختلاف

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تبیین امامت و رسالت از زبان صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها به بیان فلسفه و ره‌آورد امامت و خلافت اشاره نمود و اذعان داشت: صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها فرمودند؛ خدای عالم اطاعت از اهل‌بیت علیهم‌السلام را بزرگ‌ترین عامل به‌هم‌پیوستگی ملت و امت اسلامی قرار داده است.

 وی در تبیین دومین ره‌آورد امامت از دیدگاه فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها با بیان این که امامت مانع هر نوع اختلاف در امت اسلامی است، اظهار داشت: تبعیت از امام علیه‌السلام انسان و جامعه را به سرمنزل مقصود هدایت و رهنمون می‌سازد.

 حسینی قزوینی تصریح کرد: تبعیت از اهل‌بیت علیهم‌السلام تنها مسئله‌ای است که وحدت جامعه اسلامی را تأمین و جامعه را از هر گونه اختلاف دور می‌سازد. در جامعه‌ای که ملاک عمل قرآن و دستورات اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد، از سرچشمه وحی اشراب خواهند شد؛ بیان حکم امنیت جامعه از سرچشمه وحی بهترین تضمین وحدت در جامعه اسلامی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه