English

اهمیت توجه به توصیه‌های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌وگویی به بیان مهمترین توصیه‌های بهداشتی که به منجربه پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا می‌شود پرداخت و گفت: توصیه می‌کنیم همشهریان عزیز با توجه به فرارسیدن فصل سرما و شیوع بیماری‌های تنفسی و آنفلوانزا به این توصیه‌ها عمل کنند.

اهمیت توجه به توصیه‌های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا

به گزارش خبرگزاری موج قم، مجید اصغری با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و شیوع بیماری‌های تنفسی و آنفلوانزا گفت: این بیماری نوعی بیماری ویروسی است که طیف وسیعی از تغییرات ژنتیکی را در خود دارد و به همین خاطر ویروس‌هایی که می‌تواند بیماری شبه آنفلوانزا یا سرماخوردگی را ایجاد کنند قادر هستند به طور مکرر شرایط خود را تغییر داده و در انسان بیماریهایی با علائم جدید ایجاد کند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: بیماری آنفلوانزا شایع‌ترین بیماری عفونی و سریع الانتقال ترین بیماری با این طیف گسترده است؛ وقتی بیماری آنفلوانزا در جامعه شایع می‌شود اجتناب و دوری کردن از آن سخت می‌شود ولی استفاده از راههای پیشگیری برای جلوگیری از ابتلا بسیار مؤثر هستند.

وی در ادامه به بیان توصیه‌هایی برای پیشگیری با این بیماری پرداخت و بیان داشت: توصیه می‌کنیم شستشوی دست با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه انجام شود و حتی در صورت نبودن صابون، شستشو با آب خالی تا حد بسیار زیادی می‌تواند از انتقال ویروس پیشگیری کند.

اصغری ادامه داد: اجتناب از روبوسی و دست دادن راه دیگری است که می‌تواند از انتقال این ویروس جلوگیری کند؛ تا حد امکان از حضور در مکانهایی که ازدحام و تراکم جمعیت انسانی هست باید خودداری کرد و باید شرایط را طوری ایجاد کرد که تهویه مناسب وجود داشته باشد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر ضرورت استفاده از ماسک به خصوص برای بیماران مبتلا به آنفلوانزا و افرادی که از بیمار مراقبت می‌کنند، گفت: تهویه مناسب در منزل فرد بیمار و یا اماکن تجمعی مثل مدارس، محل کار و .. در پیشگیری از انتقال آنفلوانزا بسیار مؤثر است. 

رئیس مرکز بهداشت استان ادامه داد: در جهت پیشگیری از انتشار ویروس، هنگام عطسه و سرفه از دستمال‌کاغذی استفاده کرده و از رها کردن دستمال کاغذی‌های مصرف‌شده در محیط جدا خودداری شود. 

مجید اصغری از همشهریان گرامی خواست در صورت ابتلا به آنفلوانزا از حضور در تجمعات، مدرسه و محل کار اجتناب کنند چراکه افراد بیمار منبعی برای انتقال بیماری هستند و چنانچه به پزشک مراجعه کردند داروهای پزشک را کامل مصرف کنند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی قم سه توصیه مهم برای درمان کسانی که مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا شدند کرد و گفت: استراحت در منزل و نوشیدن مایعات گرم مهم‌ترین کاری است که باید بیماران مبتلا به این بیماری انجام دهند؛ کسانی که بیمار می‌شوند در حد تب و درد مختصر در عضلات و سرفه‌های گاه‌گاهی، نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. با استراحت در منزل ، استفاده از تب بر و خوردن مایعات گرم علائم دو تا سه روز بعد بهبود می‌یابد.

وی ادامه داد: ولی درصورتی‌که علائم شدیدتر و سرفه شدید مکرر و پشت سر هم شود، و یا سنگینی یا تنگی نفس مشاهده شد و علائم بیشتر از دو یا سه روز طول بکشد باید به پزشک مراجعه شود.

اصغری افزود: در برخی افراد بیماری آنفلوانزا هم شدیدتر بروز می‌کند هم عوارض بیشتری نشان می‌دهد مثل خانم‌های باردار، افراد مسن، نوزادان و کودکان، مبتلایان به بیماری‌های تنفسی مثل اسم و برونشیت و ...، بیماران قلبی، افرادی که به هر نوع نقص ایمنی مبتلا هستند؛ افرادی که به دلیل بیماری‌های خاص در حال شیمی‌درمانی هستند و یا داروهای آستروئید با دوز بالا استفاده می‌کنند در معرض خطر بیشتری هستند؛ بنابراین در صورت مشاهده اولین علائم در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند و توصیه‌های پزشک را رعایت کنند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین با ارائه توصیه‌های عام و همیشگی عنوان کرد: هنگام عطسه و سرفه به‌وسیله دستمال جلوی دهان و بینی را بگیرند که این روش برای جلوگیری از انتشار ویروس در جامعه بسیار مؤثر است چراکه با هر عطسه و سرفه تعداد زیادی از ویروس‌ها همراه با ذرات تنفسی از دهان خارج و در فضا پخش می‌شود و تا یک و نیم تا سه متر در فضا پخش شود و باعث انتشار بیماری شوند. 

وی مطرح کرد: افرادی که در منزل از بیماران مراقبت می‌کنند سعی کنند تماس مستقیم دست با بیمار نداشته باشند و در صورت تماس، بعد از هر تماس دست را با آب و صابون به روش صحیح بشویند.

اصغری تأکید کرد:بیمار حتماً ماسک استفاده کند یا مداوم دهان و بینی خود را با دستمال بپوشاند چون با پوشاندن دهان هنگام عطسه و سرفه از انتشار وسیع ویروس در هوا جلوگیری می‌شود. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه