English

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:

۷۲ درصد مراتع کشور فاقد طرح آبخیزداری است

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در سال‌های گذشته این میزان اعتبار برای هر هکتار تنها ۱۵۰ تومان بود که ما تلاش کردیم این رقم را به ۴۷۵ تومان برسانیم که مبلغ بسیار ناچیزی است

۷۲ درصد مراتع کشور فاقد طرح آبخیزداری است
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، عباسعلی نوبخت بعد از ظهر چهارشنبه در همایش چهارمین کنفرانس بین‌المللی، هفتمین کنفرانس ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست و پنجمین همایش ملی جنگل ایران در اردبیل، اظهار کرد: 

امروز جنگلبانان و دانشجویان منابع طبیعی و محیط زیست باید به دانش بومی این رشته در دانشکده‌ها اهتمام ورزند چرا که این دانش بومی در صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه مشکلات منابع طبیعی تنها در مباحث جنگل خلاصه نمی‌شود، تصریح کرد: این مباحث عمدتاً شامل جنگل‌ها، مراتع و بیابان‌ها هستند که برنامه جهادی برای احیای سرزمین، جنگل و مراتع در کشور تدوین شده و آماده اجرا است

نوبخت افزود: برگزاری کنفرانس‌های متعدد در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست راهگشا در راستای حل مشکلات این حوزه است که ما بازدیدهای متعددی را از استان‌های مختلف به ویژه در حوزه منابع طبیعی داشتیم که در سال‌جاری تنها ۴۷ بار از وضعیت منابع طبیعی استان‌ها بازدید شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت پایدار جنگل، مراتع و منابع طبیعی باید عملیاتی شود، خاطرنشان کرد: ۷۵ لایه مطالعاتی و ۹ لایه کاربردی در ۱۰۴ حوزه آبریز کشور انجام شده اما به دلیل کم‌کاری و اقدامات سلیقه‌ای همه این کارها ابتر مانده است.

نوبخت با بیان اینکه مدیریت جامع می‌تواند طبیعت ایران و منابع طبیعی را از فرسایش نجات دهد، اضافه کرد: طرح تحولی احیای پوشش گیاهی در مراتع کشور آماده شده که در سال‌جاری ۴۱ میلیارد تومان اعتبار برای مراتع و ساماندهی آن در نظر گرفته شده که بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

وی از تدوین نظام‌نامه مردمی‌‎سازی فعالیت‌های آبخیزداری در کشور خبر داد و بیان کرد: در کشور نقاط بحرانی پیرامون ریزگردها وجود دارد که کانون‌های کنترل و فرسایش بادی در سال‌جاری مطالعه و طرح‌های احیای آن آماده شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طرح جهادی مقابله با کانون‌های ریزگرد برای سه میلیون هکتار تدوین شده است، یادآور شد: برای مقابله پدیده علمینو نیز برنامه‌هایی در دست اقدام داریم که برنامه راهبردی از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ در این زمینه انجام شده است.

نوبخت با انتقاد از عدم اهتمام مردم به نگهداری از مراتع و منابع طبیعی تصریح کرد: دانشجویان و مدیران حوزه‌های کشاورزی و منابع طبیعی باید در این راستا آستین همت بالا بزنند تا بتوانیم کشور را از بحران منابع طبیعی و زیست محیطی نجات دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ۱۲۵ میلیون هکتار منابع طبیعی در کشور وجود دارد که ۳۰ میلیون هکتار در قلمرو فرسایش بادی واقع شده که باید بتوانیم در برنامه‌های هفتم و هشتم توسعه کشور طرح‌های لازم را برای ۹۰ میلیون هکتار فاقد طرح آبخیزداری طراحی و ساماندهی کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه