English

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

سازمان محیط زیست تجارت کربن را در دستور کار دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تجارت کربن در دستور کار این سازمان است و بدین منظور با سازمان‌ بورس وارد مذاکره شده‌ایم.

سازمان محیط زیست تجارت کربن را در دستور کار دارد
به گزارش خبرگزاری موج

​، علی سلاجقه امروز در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم که در کتابخانه ملی برگزار شد، افزود: سازمان محیط زیست درزمینه سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه تغییر اقلیم پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار را به عنوان هاب منطقه‌ای در نظر گرفته است.

وی در ادامه گفت: سامانه جامع خدمات‌رسانی دولت در حال طی کردن مراحل نهایی خود است. راه‌اندازی آن باعث حذف بوروکراسی فیزیکی و کاهش حمل و نقل و مصرف سوخت می‌شود.

سلاجقه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه تغییر اقلیم یک بعد طبیعی و یک بعد انسان‌ساخت دارد، اظهار کرد: میانگین دمای هو و بارش‌های جهانی در بازه‌های زمانی کاهش چشمگیری داشت و شاهد دوره‌هایی مانند یخبندان بودیم.دیرینه‌شناسی نیز نشان می‌دهد که کره زمین برای ساماندهی خود حتما تغییراتی را می‌پذیرد. با آب شدن یخ‌های قطب جنوب امکان ایجاد تغییرات در پوسته زمین و بروز زلزله وجود دارد.

سلاجقه در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره عوامل انسان ساز موثر بر تغییر اقلیم اظهار کرد: در حال حاضر محیط زیست دچار بحران‌هایی مانند کمبود آب، ریزگرد و آتش سوزی شده است و ما به عنوان تسریع کننده آن‌ها را تشدید کرده‌ایم. در این شرایط در سطح جهانی باید در زمینه سازگاری با این وضعیت گام برداریم.

وی با اشاره به ابعاد ملی اقدامات ایران برای سازگاری با تغییرات اقلیمی گفت: ایران متنوع‌ترین شرایط اقلیمی در جهان را داشته است. با توجه به تغییرات اقلیمی، تغییراتی نیز در اندیشه ما باید اتفاق بیفتد و هم مصرف، هم تولید و هم باز چرخانی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تبعات برخی حوادث گفت: طوفان کاترینا در آمریکا موجب شد که حتی با وجود صرف ۱۲۵ میلیارد دلار هزینه از سوی آمریکا شرایط به حال گذشته باز نگردد سیل سال ۹۸ نیز به کشورمان ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

سلاجقه در ادامه با اشاره به نقش تولید در کاهش تاثیرات تغییرات اقلیمی اظهار کرد: وزارتخانه‌های صنعت معدن و تجارت، کشاورزی و نیرو باید گام‌های اساسی در این زمینه بردارند البته کارهایی انجام شده اس

 وی اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه تغییر اقلیم برای اولین بار مطرح شد و سازمان محیط زیست طی یک سال باید برنامه ملی تغییر اقلیم را تدوین کند. پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار نیز به عنوان هاب منطقه‌ای تغییر اقلیم تعیین شده است.

وی تاکید کرد رویکرد دولت در این زمینه بسیار مناسب است ولی تغییرات شرایط اقلیمی آنقدر حاد است که تاثیر عملکردها چندان ملموس نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه