English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

ضرورت انتقال زندان‌ها؛ تدبیر و اهتمام ویژه دستگاه قضا/ تعطیلی زندان رجایی‌شهر، مطالبات جدی شهروندان از دستگاه قضایی

دستگاه قضا اهتمام ویژه‌ای در اجرای برنامه انتقال زندان‌ها به منظور رفاه حال و آسایش شهروندان و دور بودن آنها از محیط زندان دارد؛ امری که با پیگیری‌های حجت‌الاسلام اژه‌ای در حال تحقق است.

ضرورت انتقال زندان‌ها؛ تدبیر و اهتمام ویژه دستگاه قضا/ تعطیلی زندان رجایی‌شهر، مطالبات جدی شهروندان از دستگاه قضایی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، هفتم آذر 1380 بود که قانون انتقال زندان‌ها و مراکز اقدامات تأمینی و تربیتی موجود به خارج از شهرها در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و ۱۵ آذر همان سال به تأیید شورای نگهبان رسید و حال از آن زمان 22 سال می‌گذرد و زندان «رجایی شهر» به‌عنوان یکی از بزرگترین زندان‌های کشور که قدمتی 50 ساله دارد طی روزهای گذشته با دستور رئیس قوه قضاییه تعطیل و زندانیان آن به زندان قزلحصار انتقال داده شدند.

در قانون انتقال زندان‌ها و مراکز اقدامات تأمینی و تربیتی موجود به خارج از شهرها آمده؛ به منظور انتقال زندان‌ها و مراکز‌اقدامات تأمینی و تربیتی داخل شهرها به خارج از آن، به استثنای بازداشتگاه‌ها، مکلف است اراضی و مستحدثات مربوط، اعم از عرصه و اعیان را‌حسب مورد مطابق این قانون و آئین‌نامه اجرایی آن به وزارت راه و شهرسازی واگذار کند. وزارت مذکور نیز موظف است ظرف حداکثر 10‌سال، ضمن تأمین اراضی مناسب، از محل فروش اراضی و مستحدثات مزبور با تغییر کاربری یا بدون آن و اعتباراتی که هر ساله در بودجه کل کشور در‌ردیف مستقل پیش‌بینی می‌شود نسبت به ایجاد زندان‌ها و مراکز اقدامات تأمینی و تربیتی مورد نیاز وفق این قانون و آئین‌نامه اجرایی آن اقدام کرده، پس‌از تکمیل دراختیار سازمان قرار دهد.

گفتنی است، مطابق قانون برنامه ششم توسعه، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با همکاری وزارت دادگستری، مکلف به بهبود وضعیت زندان‌‌ها و بازداشتگاه‌‌ها و تسریع در انتقال ۲۰ زندان داخل محدوده شهرها با اولویت کلان‌شهرها به خارج از شهرها است.

به گفته بسیاری از مراجع قضایی و صاحبنظران این حوزه، انتقال زندان‌ها به خارج از شهر‌ها از چند جهت حایز اهمیت است؛ ابتدا اینکه امنیت زندانیان در خارج از شهر‌ها بهتر تامین می‌شود و این احتمال که فردی بخواهد صدمه و آسیبی به آن‌ها برساند و جو سیاسی و امنیتی برای کشور فراهم کند، کاهش می‌یابد.

 

زندان+رجایی+شهر+کرج

 

قانون چه می‌گوید؟

مطابق با قوانین مصوب ازجمله قانون «انتقال زندان‌ها و مراکز اقدامات تأمینی و تربیتی به خارج از شهرها» و آئین‌نامه اجرایی آن، تمامی زندان‌ها با اولویت مراکز فرسوده و قدیمی باید از بافت مسکونی و شهری به حومه شهرها منتقل شوند. همچنین الزام بر ساخت‌وساز زندان‌هایی با امکانات به‌روز درجهت رعایت حال عموم مردم و همچنین مددجویان ساکن در زندان‌ها پیش‌بینی شده است؛ بنابراین استفاده از چنین امکانی می‌تواند شیوه طبقه‌بندی و تفکیک مجرمین جرائم مختلف را نیز بهبود بخشد و این همان موضوعی است که حتی از تب‌وتاب حواشی و اتفاقات درون زندان‌ها و درگیری‌های معدود میان مددجویان می‌کاهد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در تاریخ 17 فروردین سال جاری در سفر استانی به البرز، قول داد تمام تلاش خود را می‌کند تا زندان رجایی شهر به خارج از استان منتقل شود. زندانی که بیش از چهار دهه است در این استان جا خوش کرده بود و به گفته استاندار البرز محل اجرای مجازات سنگین برای زندانیان دیگر شهرها شده و این موضوع مشکلاتی را در استان ایجاد کرده بود.

رئیس دستگاه عدلیه در جلسه شورای اداری این استان گفت: «زندان رجایی شهر که در داخل شهر کرج است باید هر چه زودتر به خارج شهر منتقل شود و محل فعلی آن از وضعیت زندا ن بودن خارج گردد و اقدامات متعاقب بعدی در قبال آن صورت گیرد.»

اینگونه شد که رئیس دستگاه قضا در راستای انتقال و تغییر وضعیت زندان رجایی شهر، دستورات مشخصی را خطاب به رئیس سازمان زندان‌ها و رئیس کل دادگستری استان البرز صادر کرد. محسنی اژ‌ه‌ای در این سفر از مسئولان ذیربط در داخل استان البرز خواست تا در این خصوص، طرح ها و پیشنهادهای خود را ارائه کنند. او همچنین گفت که این طرح و برنامه برای زندان قزلحصار است و برای انتقال زندان رجایی شهر نیازی به طرح نیست.

از این‌رو بود که در راستای اجرای مصوبات مبنی بر انتقال زندان رجایی شهر، با توجه به انجام مقدمات از سوی سازمان زندان‌های کشور و هماهنگی‌های صورت گرفته در استان البرز، تا روز سه شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ حدود نیمی از زندانیان تخلیه شد و تا شنبه ۱۴ مرداد تمامی زندانیان ندامتگاه رجایی شهر به ندامتگاه قزلحصار منتقل شدند و این زندان برای همیشه تعطیل شد.

 

زندان+رجایی+شهر+کرج (1)

 

سیاست‌گذاری‌های جدید در ساختار زندان‌ها

رئیس قوه قضائیه در بهمن‌ماه سال 1400 دستور داد تا روند انتقال زندان‌ها به خارج از شهر هرچه سریع‌تر اجرایی شود. این مهم تنها با در نظر گرفتن حال و آسایش شهروندانی بود که در محیط اطراف زندان‌ها زندگی می‌کنند. به دنبال تدبیر رئیس عدلیه مقدمات ابتدایی انتقال برخی از زندان‌‌ها از قبیل زندان‌‌‌های مرکزی شهرستان‌‌‌های مشهد، زنجان، تبریز، کرمانشاه، یزد، و بیجار در استان کردستان و حالا هم زندان رجایی شهر فراهم شده است و در این ارتباط مسئولان قضایی در حال اتخاذ تدابیر برای انتقال این زندان‌‌ها به خارج از محیط شهری هستند.

 

بیشتر بخوانید: 

بازدید از زندان رجایی شهر کرج

خواست و مطالبه مردم با دستور رئیس قوه قضاییه محقق شد

زندان قزلحصار هم تخلیه می‌شود

زندان رجایی شهر کاملا تخلیه شد

 

موانع کجا هستند؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، قانون انتقال زندان‌ها از داخل شهر به خارج از شهر در سال ۱۳۸۰ به تصویب رسید اما به دلایلی همچون عدم تخصص و اعطاء اعتبار به سازمان زندان‌ها مانع این انتقال‌ها شده است. تاکنون بیش از ۱۲ زندان به خارج از شهرها منتقل شده‌اند اما به نظر می‌رسد دستگاه‌های مرتبط مانند وزارت راه و شهرسازی در تأمین زمین‌های موردنیاز و حتی شهرداری برای تعامل و تغییر کاربری‌ها، نتوانسته‌اند گام جدی در این زمینه بردارند. درحالی که مطابق با برنامه ششم توسعه زندان‌ها با اولویت کلانشهرها باید از شهرها خارج و به بیرون از بافت شهری انتقال یابند؛ امری که دستگاه قضا به اهتمام و پیگیری‌های حجت‌الاسلام اژه‌ای قرار است محقق شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه