English

نگاهی به مهترین مسائل اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

حکم انفصال از خدمت؛ نتیجه ایستادگی در مقابل تلاش‌های به‌ناحق متقلبان کنکور

رسانه‌های کشور در هفته‌ای که گذشت مسائلی همچون «انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش، اربعین حسینی؛ همه چیز مهیاست، ریزش یک سه ساختمان سه طبقه، نگاهی به زندان‌های کشور؛ از آتش‌سوزی در اوین تا تخلیه رجایی‌شهر و شناسایی جرم و فساد در دستگاه‌های مختلف» را بازتاب دادند؛ موضوعاتی که توجه ویژه به آنها اهمیتی فزاینده دارد.

حکم انفصال از خدمت؛ نتیجه ایستادگی در مقابل تلاش‌های به‌ناحق متقلبان کنکور

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، موضوعات یادشده را که در هفته گذشته انعکاس قابل توجهی در رسانه‌ها داشتند؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی بررسی کرده است.

 

حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به دلیل عدم اجرای حکم بازگشت موقت به تحصیل تعدادی از داوطلبان شبهه دار کنکور حکم انفصال از خدمت گرفت. ماجرا از این قرار است که نتایج کنکور به چند دلیل می تواند شبهه دار شود، یکی اینکه ممکن است سوابق تحصیلی داوطلب با رتبه وی همخوانی نداشته باشد، یا اینکه پاسخنامه‌اش در سؤالات منفی شباهت غیرمتعارفی با دیگر پاسخنامه‌ها داشته باشد که به آن کلید تقلب می‌گویند و دلیل سوم موضوع گزارش موثق دستگاه‌هایی مثل فراجا و وزارت اطلاعات است.

بر مبنای قانون فردی که داوطلب آزمون سراسری است اگر دو دلیل از سه دلیل بالا را داشته باشد به عنوان داوطلب شبهه‌دار شناخته شده و باید آزمون مجدد بدهد، اگر از درصدهای کسب شده در آزمون اصلی حدود ۲۵ درصد را احراز کند نمره کنکور وی قبول و در غیر این صورت طبق قانون از تحصیل در دانشگاه منع می‌شود.

از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۰ رویه‌ای در سازمان سنجش آموزش کشور برقرار بود که براساس آن در شهریورماه به داوطلبان کنکور اعلام می‌شد که کنکور آنها شبهه دارد و باید مجدد آزمون دهند اما جلوی پذیرش آنها در دانشگاه گرفته نمی‌شد و می‌توانستند تا زمان رفع شبهه دانشجو باشند، اینکه این رویه چرا برقرار شده بود از آن دست سوال هایی است که همچنان بی پاسخ مانده است چرا که به گفته مسوولان به دست آوردن اطلاعاتی که شبهه تقلب را تایید می‌کند در فاصله چند روز برای سازمان سنجش آموزش کشور مقدور است.

در اطلاعیه دیوان عدالت اداری تاکید شده با رای دیوان عدالت اداری، تاکنون هیچ دانشجو یا داوطلبی که نتیجه آزمون آن شبهه دار بوده یا تقلبش احراز شده باشد به دانشگاه‌ها معرفی نشده است. در این اطلاعیه از اقدام سوال برانگیز رئیس سازمان سنجش در عدم حضور، دفاع و توضیح در این مرجع قضایی در مورد طرح شکایت شاکی علی رغم ارسال دعوت نامه‌های متعدد برای وی خبر داده شده است.

 

بیشتر بخوانید:

سازمان سنجش به اطلاعیه دیوان عدالت اداری پاسخ داد

اطلاعیه دیوان عدالت اداری در پاسخ به سازمان سنجش آموزش کشور

حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش با اعلام نتایج اولیه کنکور۱۴۰۲ آمد

 

این اطلاعیه در ادامه افزوده: دیوان عدالت اداری در پی استنکاف متعدد رییس سازمان سنجش از اجرای رای صادره و عدم حضور رییس سازمان جهت دفاع و توضیح علت عدم اجرای دستور موقت، به موجب قانون حکم انفصال از خدمت وی را صادر کرد که رای صادره قابل تجدید نظرخواهی می‌باشد.

دیوان عدالت اداری در مورد محتوای پرونده شکایت از سازمان سنجش هم توضیحاتی داده که با آنچه در برخی رسانه‌ها از قول رییس سازمان سنجش منتشر شده متفاوت است.

دیوان عدالت اداری در این اطلاعیه خاطر نشان کرده است: اتهام مطروحه در پرونده، شبهه در نتیجه آزمون براساس ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون سراسری است، نه تقلب در آزمون و براساس مواد قانونی آزمون‌ها تقلب و شبهه دو امر متفاوت از هم هستند و شعبه دیوان نیز برای رسیدگی در ماهیت باید اقدامات قانونی لازم را انجام دهد و پس از جمع بندی و رسیدگی قانونی رای نهایی را صادر خواهد کرد.

 

اربعین حسینی؛ همه چیز مهیاست

چندروزی بیشتر به اربعین حسینی باقی نمانده است و خیل عظیمی از مردم از روزها پیش در حال تدارک برای حضور در این گردهمایی هستند. از این دستگاه‌های مختلف نیز برای خدمات رسانی هرچه مطلوب‌تر تمامی تدابیر را اندیشیده‌اند تا همچون سال‌های گذشته به بهترین شکل ممکن این مراسم عاشقانه انجام شود. در همین ارتباط سردار حسن مومنی در جلسه هماهنگی طرح‌های ترافیکی ویژه اربعین در جمع نمایندگان دستگاه‌های مختلف گفت: کاهش تصادفات رانندگی به طور جد در دستور کار است، یکی از دغدغه‌های اصلی در این ایام خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان است، از این رو باید تمامی دستگاه‌ها تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

وی، همچنین با ارائه پیشنهاداتی تصریح کرد: متاسفانه استفاده از اتوبوس‌های درون شهری یکی از مشکلات اصلی است که برخی مسئولان برای آن اصرار دارند که باید گفت؛ تردد این اتوبوس‌ها ممنوع است.

سردار مومنی گفت: امسال احتمال دارد که از اتوبوس‌های ترکیه‌ای برای تردد زائران استفاده شود اما در خصوص اتوبوس‌های پاکستانی، پلیس راهور  مخالف تردد آنها است زیرا به دلیل نبود برخی ایمنی‌ها مانند فرمان خودرو، ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد.

وی افزود: در شهریور ماه ۱۴۰۱آمار جانباختگان تصادفات جاده‌ای نسبت به شهریور ۱۴۰۰، حدود ۲۴ درصد افزایش داشته است و استان‌های آذربایجان شرقی، کرمانشاه و مرکزی داشته‌اند که ۲۳ درصد از تصادفات در شهریور ماه ۱۴۰۱ در ساعت ۱۶ تا ۲۰ اتفاق افتاده است.

سردار مومنی اظهار داشت: افزایش تردد در شهریور ماه گذشته ۴۰ درصد بوده است زیرا در ایام اربعین قرار داشتیم. از این رو پلیس راهور توصیه می‌کند که موکب‌ها در طول مسیر پراکنده باشند و افراد برای استفاده از موکب‌ها موارد ایمنی را رعایت کنند.

سردار هادیانفر با اشاره به تقارن همزمانی سفرهای شهریور ماه با اربعین حسینی تصریح کرد: همه ساله در شهریور ماه سفرهای تابستانی به اوج خود می‌رسد و امسال نیز ضرورت دارد با توجه با همزمانی این دو تمامی دستگاه‌ها در مسیرهای جاده‌ای تمهیدات لازم را فراهم آورند تا شاهد کمترین تصادفات و حوادث باشیم.

وی افزود: مسیرهای منتهی به مرزها حدود ۲۶۰۰ کیلومتر است. مرز مهران، شلمچه و خسروی پرترددترین این مرزها هستند و سال گذشته ۵۰ هزار زائر را پذیرا بوده‌اند که طبق پیش‌بینی‌ها امسال تعداد زائران دوبرابر خواهد بود.

سردار هادیانفر با بیان اینکه زائران سعی کنند از ناوگان‌های عمومی استفاده کنند، گفت: در ستاد اربعین تمهیدات به گونه‌ای اتخاذ شده تا زائران از ناوگان عمومی بهره‌مند شوند اما اگر  شرایط به گونه‌ایی شد که زائران بخواهند از خودروی شخصی استفاده کنند باید تمام نکات ایمنی رعایت شود.

سردار محمد شرفی  در جلسه اربعین در مرز تمرچین اظهار کرد: سال گذشته ناهم ترازی بین تعداد گیت های ایران و عراق وجود داشت که به دلیل کم بودن تعداد گیت های کشور عراق خدمات دهی با سهولت صورت نمی‌گرفت و کثرت زائران منجر به نارضایتی آنان می‌شد که با پیگیری‌های صورت گرفته امسال طرف عراقی قول داده تعداد گیت ها هم افزایش یابد.

رئیس قرارگاه اربعین  فراجا  با بیان اینکه امنیت و ایمنی دو مأموریت مهم فراجا برای زائران اربعین حسینی (ع) است، گفت: امنیت و ایمنی زائران دو مأموریت بسیار مهم برای فراجا بوده که در این خصوص تمام تلاش بر این است که تجهیزات کنترلی، فناوری، عنصر انسانی آموزش دیده، شیفت بندی مناسب و… را در پایانه مرزی توانمند سازی کرده و خدمات دهی با سهولت انجام پذیرد.

 

ریزش یک سه ساختمان سه طبقه

این روزها فروریزی ساختمان‌ها قدیمی یا نیمه کاره در صدر خبرها قرارگرفته است و از هر گوشه و کنار کشور خبری از دست به گوش می‌رسد؛ حالا هم ریزش یک ساختمان سه طبقه در محله جوانمرد قصاب تهران از آن جمله خبرهای تأسف‌برانگیز است که شنیدم. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی اظهار کرد: حدود ساعت ۸ صبح یک مورد آتش‌سوزی در محله جوانمرد قصاب اعلام می‌شود و چند ایستگاه آتش نشانی هم به محل حادثه اعزام می‌شوند.

وی گفت: آتش‌نشانان در محل حادثه مشاهده می‌کنند که یک ساختمان ۳طبقه دچار انفجار شده و ۱۲ نفر محبوس شده بودند. وی افزود: خوشبختانه این افراد زنده از زیر آوار بیرون کشیده شدند، اما عملیات همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی با بیان اینکه حجم زیادی از آوار بر روی زمین ریخته است، بااشاره به اینکه در همان لحظات ابتدایی ۱۲ نفر از محبوس شدگان از زیر آوار بیرون کشیده شدند که هفت مرد و پنج زن بودند. اضافه کرد که بررسی‌ها برای پیدا شدن محبوسین احتمالی ادامه دارد. 

 

بیشتر بخوانید:

حادثه ریزش چند ساختمان در حال ساخت در شهرک احمدیه

 

محمد اسماعیل توکلی در این باره گفت: صبح امروز در پی گزارش حادثه ریزش آوار در محله جوانمرد هشت دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس و یک دستگاه موتورلانس به محل حادثه اعزام شدند.

وی اضافه کرد که تا این لحظه ۱۲ مصدوم به مراکز درمانی انتقال یافتند که ۳ مصدوم حالشان وخیم است. اورژانس تهران در ساعت ۱۰ در گزارش تازه‌ای اعلام کرد: تعداد مصدومان به ۱۶ تن افزایش یافت که همگی به مراکز درمانی انتقال یافتند.

ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز بااشاره به حادثه انفجار ساختمان سه طبقه گفت: حدود ساعت ۸ صبح یک مورد آتش سوزی در محله جوانمرد قصاب اعلام می‌شود و چند ایستگاه آتش نشانی هم به محل حادثه اعزام می‌شوند. آتش‌نشانان در محل حادثه مشاهده می‌کنند که یک ساختمان ۳طبقه دچار انفجار شده و ۱۲ نفر محبوس شده بودند. خوشبختانه این افراد زنده از زیر آوار بیرون کشیده شدند و عملیات همچنان ادامه دارد. محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی نیز اعلام کرد که نشت گاز، علت اولیه وقوع حادثه انفجار در محله جوانمرد قصاب اعلام شده است.

به گفته وی، بعد از اعلام وقوع حادثه در این مکان بلافاصله پنج ایستگاه آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند و آتش نشانان ظرف دو دقیقه به محل حادثه رسیدند. بررسی‌ها نشان داد که یک ساختمان سه طبقه مسکونی قدیمی دچار انفجار شده و طی آن بخش زیادی از ساختمان تخریب شده است و شدت تخریب به گونه‌ای بود که علاوه بر ساختمان سه طبقه، چهار مغازه و خانه قدیمی نیز در اطراف این خانه وجود داشتند که بخشی از آن‌ها نیز دچار تخریب شدند.

 

 نگاهی به زندان‌های کشور؛ از آتش‌سوزی در اوین تا تخلیه رجایی‌شهر

با توجه به اینکه آتش‌سوزی محدود به منطقه حفاظت شده تپه‌های اطراف زندان اوین گسترش یافته است، این موضوع باعث انفجار تعدادی از مین‌های منطقه حفاظت شده اوین شد. قوه قضاییه اعلام کرد: در پی افزایش دما، بخش‌هایی از علفزارهای اطراف زندان اوین از ظهر امروز جمعه ۱۳ مرداد برای لحظاتی دچار آتش‌سوزی شد که بلافاصله با تلاش ماموران آتش‌نشانی، آتش کنترل شده است. بنابراین گزارش، انفجار مین‌های منطقه حفاظت‌شده هیچ آسیبی به تاسیسات بازداشتگاه اوین وارد نکرده است.

طبق اعلام قوه قضائیه، با تلاش‌ واحدهای آتش‌نشانی، از ساعتی پیش آتش‌سوزی محدود کنترل شده است. زندان رجایی شهر که در یکی از بهترین نقاط استان البرز قرار دارد از زندانی تخلیه و تعطیل شد.

در راستای اجرای مصوبات سفر مورخ ۱۷ فروردین سال جاری حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌‎‌ای رئیس قوه قضاییه به استان البرز مبنی بر انتقال زندان رجایی شهر، با توجه به انجام مقدمات از سوی سازمان زندان‌های کشور و هماهنگی‌های صورت گرفته در این استان، تا روز سه شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ حدود نیمی از زندانیان تخلیه شده بود و تا حال امروز شنبه ۱۴ مرداد تمامی زندانیان ندامتگاه رجایی شهر به ندامتگاه قزلحصار منتقل شدند و این زندان تعطیل شد.

پس از انتقال و خروج زندانیان از این ندامتگاه، در حال حاضر زندان رجایی شهر که در یکی از بهترین نقاط استان البرز قرار دارد از زندانی تخلیه و تعطیل شده است.

با انتقال زندانیان از رجایی شهر، مرحله بعد جهت انتقال کامل زندان رجایی شهر، پیگیرها و اقدامات از سوی سازمان زندان‌‎ها جهت حصول توافق نهایی با استانداری البرز در حال انجام است.

گفتنی است؛ یکی از تاکید رئیس قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی دستگاه قضا، انتقال زندان‌‌ها از مراکز شهرها به حاشیه و بیرون از محیط شهری است.

بهمن ماه سال ۱۴۰۰ رئیس قوه قضائیه در جریان سفر به استان خراسان رضوی از زندان مرکزی مشهد بازدید و دستور داد که روند انتقال این زندان نیز به خارج از شهر هر چه سریع‌تر اجرایی شود که با اقدامات سازمان زندان‌ها این کار در حال انجام است.

 

شناسایی گلوگاه‌های جرم و فساد در دستگاه‌های مختلف

دستگاه سیزدهم در راستای اهداف خود در زمینه مبارزه با فساد در بخش‌های مختلف درصدد است تا ضمن شناسایی گلوگاه‌های فساد رسالت خود را در پاکدستی تمام سیستم‌ها به منصه ظهور برساند. قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: سراغ بانک‌هایی بروید که با زد و بند نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کردند.

احمد رحمانیان در نشست با سربازرسان و بازرسان بانک و بیمه در خصوص شعار سال ۱۴۰۲ بیان کرد: برای تحقق شعار سال با توجه به برنامه‌های کلان پیش بینی شده به منظور نظارت مؤثر در شبکه بانکی در سال جاری برنامه‌های نظارت و بازرسی مؤثر و کارآمد از قبیل ناترازی در شبکه بانکی، نحوه مدیریت منابع و مصارف ارزی و ریالی شبکه بانکی توسط دستگاه‌های ذی ربط با تاکید بر صادرات و واردات کالا و خدمات، عملکرد بانک‌ها در اجرای مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، تسهیلات پرداختی به ویژه تسهیلات تکلیفی در زمینه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون جهش تولید مسکن، نحوه رعایت بهداشت اعتباری در شبکه بانکی، بنگاه داری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، نحوه اعطای تسهیلات شبکه بانکی به شرکت‌های زیرمجموعه خود پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های مهم برای تحقق شعار سال مربوط به حوزه بانک و نظام بانکی است، گفت: یکی از دلایل ایجاد تورم در کشور، افزایش غیرمتعارف حجم نقدینگی است و از جمله دستگاه‌هایی که نقش مؤثری در افزایش نقدینگی دارد نظام بانکی است بر این اساس برای تحقق شعار سال ضرورت است که بر روی نقش بانک‌ها در کاهش نقدینگی تمرکز کرد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر بر لزوم تمرکز بر جمع‌آوری و جلوگیری از افزایش نقدینگی، تصریح کرد: در صورت تحقق این امر می‌توان از تورم جلوگیری کرد و وضعیت اقتصادی را بهبود بخشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای کسی نمی‌داند در پشت پرده رسیدگی به پرونده‌های قطور و پرحجم قضائی، چه تلاش‌هایی صرف می‌شود؛ عموم مردم فقط حکم صادره را می‌بینند؛ مانند همین کار شما هنرمندان و فیلمسازان که ساعت‌ها و روزها تمرین می‌کنید و ما فقط چند دقیقه خروجی کار شما را می‌بینیم؛ لذا اگر بتوان مواردی ناظر بر زحمات و مرارت‌هایی که مسئولان قضائی در به سرانجام رساندن یک پرونده متحمل می‌شوند را بصورت کامل، درست و امانتدارانه به جامعه منتقل کرد، بسیار مؤثر است.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: کار شما علاوه بر محصول نهایی که به نمایش درمی‌آید، باید به زمینه‌ای برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دستگاه قضا برای ارتقا آگاهی‌های حقوقی و قضائی مردم و پیشگیری از وقوع جرم تبدیل شود؛ فیلم «بازپرس» باید بهانه‌ای شود که اصطلاحاً یخ‌های میان هنرمندان و قوه قضائیه را آب کند و به تبع آن، تعامل هنرمندان و دستگاه قضا گسترش پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه