English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

عقد آریایی، پدیده‌ای استثنایی یا حاشیه‌ای!/ چرا تب عقد آریایی تا این اندازه فراگیر شده است؟

چند سالی می‌شود پای مدها و تب‌های عجیب‌و غریب که شبکه‌های اجتماعی با انتشار کلیپ‌ها و عکس‌های مختلف از پدیده‌ای به اسم «عقد آریایی» رونمایی کرده‌اند؛ مراسمی که این سؤال را به ذهن مخاطب می‌آورد که این رسم از کجا و ریشه‌اش چه هویتی دارد؟

عقد آریایی، پدیده‌ای استثنایی یا حاشیه‌ای!/ چرا تب عقد آریایی تا این اندازه فراگیر شده است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، «تو را من برگزیدم از میان همه خوبان...» این جمله بخشی از جملات عقد آریایی است که چند سالی می‌شود در کنار عقد محضری تب آن بالا گرفته است؛ سوگندنامه و خطبه‌ای که بارها از سوی صاحب‌نظران و مسئولان امر مورد نقد و بررسی قرار گرفته و هر بار هم صحت آن رد شده است. عقد آریایی که از اینستاگرام شروع شد، خیلی زود میان زوج‌ها فراگیر شد. البته این زوج‌های جوان تنها مایل هستند که با خواندن عقد آریایی می‌خواهند عشقشان را به زبان مادری به همسرشان ابراز کنند. جملاتی که احساسات عروس و داماد را برانگیخته می‌کند و گاهی نیز گریه می‌کنند. البته در این میان شماری اعتقاد دارند عقد آریایی پیوند زناشویی میان جوامع ایران باستان و آیین نیاکان ایرانیان است، اما برخی نیز عقد آریایی را رد کرده و آن را جعلی و تقلبی می‌دانند و عقیده دارند جشن ازدواج باستان و نیاکان ما به این صورت نبوده است و عقد آریایی، عقدی بی پایه و اساس است. به هر حال عروس و دامادها علاقه دارند هرچند نمادین و تشریفاتی اما مراسم عقد آریایی را برای مهمانان عزیزشان به بهترین شکل برگزار کنند. در این میان «علی مظفری» رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق می‌گوید: «ما در قانون و شرع چیزی به نام عقد آریایی نداریم و دفاتری که این مراسم را اجرا می‌کنند، غیرمجاز هستند.»

 

05-01

 

عقد آریایی؛ یک آیین تشریفاتی

«محمد لطیفی» جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه برگزاری عقد آریایی کاملا اختیاری است و به صورت اختصاصی در مکان یا باغی خاص میان زوجین خوانده می‌شود، گفت: برخی از زوج‌های جوان برای ثبت کردن این لحظات اقدام به برگزاری عقد آریایی جداگانه و به صورت اختصاصی در باغ یا مکانی خاص با پرداخت هزینه زیادی به این کار می‌پردازند. در این سال‌ها مشاهده می‌کنیم که تب عقد آریایی بیشتر در میان سلبریتی، بازیگران مطرح افزایش یافته است و با پخش شدن کلیپ‌های کوتاهی از مراسمشان در فضاهای مجازی این موضوع را مطرح می‌کنند.

وی در ادامه بیان داشت: موضوع حائز اهمیت که سبب شده طی این سال‌ها برخی در آمدهای گزافی را از مراسم‌های عروسی کسب کنند این است که هر شخصی می‌تواند برگزاری عقد آریایی را بر عهده بگیرد و به عنوان وکیل در مراسم حاضر شود، فقط کافی است که جملاتی را حفظ کند و در مراسم آن‌ها را تکرار کند. اما محیط آرام با نور کم، شمع‌آرایی سفره عقد و مه از الزامات در عقد آریایی الزامی به شمار می‌آید که در همه کلیپ‌های منتشر شده در عقد‌های آریایی به چشم می‌خورد.

 

IgcfaaRS8A1NqpKae2ITNACgHoNWfiDeJlcWtU0f6HEXIA0g9U.jpg_512X512X70

 

این جملات در متون کهن ریشه آریایی ندارند

این جامعه شناس با اشاره به اینکه ریشه آریایی این جملات اثبات نشده است، توضیح داد: در این مراسم وکیل دو طرف شروع به خواندن کلام عقد آریایی می‌کند و عروس و داماد هم با گرفتن دستان خود جمله وکیل را تکرار می‌کنند و بعد از پایان جملات نوبت به مهمانان حاضر در مراسم می‌رسد که با گفتن جمله همایون باد این پیمان، همایون باد این پیوند و... مراسم را به اتمام می‌رسانند. این مسأله بسیار مهم است که تا پیش از این کمتر جشن عروسی را می‌دیدیم که عقد آریایی در آن برگزار شود اما امروزه با پخش شدن فیلم و کلیپ‌های مختلف زوج‌های جوان ترغیب می‌شوند که حتما این مسأله در مراسم ازدواجشان باشد.

 

بیشتر بخوانید: 

 

عیار دختران برای ازدواج"حسابگری" است نه عشق!

ازدواج سفید یک تفکر نا‌ به هنجار اجتماعی/ دین اسلام روش‌های زیادی را برای تسریع در امر ازدواج مطرح کرده است

ریشه اصلی میل به طلاق در زوجین فقر است/ جوانان دچار ازدواج هراسی شدند

 

آیا با خواندن عقد آریایی هویت ملی‌مان را گم کرده‌ایم؟

لطیفی با تأکید بر فراگیر شدن عقد آریایی میان زوج‌های جوان، گفت: این مسأله هم ناشی از گم شدن هویت ملی است. هویت ملی تنها موردی است که همه مردم جهان به آن افتخار می‌کنند. آیین‌هایی همچون نوروز، شب یلدا، چهارشنبه سوری و ... جزو هویت ملی ما ایرانیان به‌شمار می‌رود که اکنون در جامعه کنونی با افراط و تفریط مواجه شده‌اند. نامگذاری‌های بیگانه بر کودکان تازه متولد شده و حالا هم باب شدن عقد آریایی همگی احساس خلآیی است که با نادیده گرفتن هویت ملی‌مان در جوانان ایجاد کرده‌ایم به‌طوری‌که جوانان سعی دارند با انجام چنین مراسم‌ها و رویکردهایی خلا درونیشان را پر کنند.

این پژوهشگر اجتماعی در ادامه بیان داشت: ما به عنوان متولیان و افرادی که پژوهش‌های اجتماعی می‌کنند باید برای حفظ و حراست از هویت ملی خود تمام تلاشمان را به کار ببندیم. جوانان به دنبال هویت ملی خودشان هستند، این روزها می‌بینیم که حتی به جای ولنتاین که از کشورهای خارجی آمده، یک روز عشاق با محوریت ایرانی پیدا کرده‌اند. اگر به هویت ملی توجه نکنیم جوانان راه‌های مختلفی برای این خلا پیدا می‌کنند که نتیجه آن هم می‌شود چیزی که امروز شاهد آن هستیم. این آسیب نیست یک واقعیتی است که در خلل نبود هویت ملی، جوانان به دنبال آن هستند، ما باید پیش از این‌ها راه حل مناسبی برای آن پیدا می‌کردیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه