English

شهردار تهران:

رفع ترافیک و آلودگی تهران با ۳ گام / تراموا وارد پایتخت شود

شهردار تهران بزرگترین مشکل شهروندان تهرانی را ترافیک و پس از آن آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: در مرحله بعد موضوع بی مسکنی و بد مسکنی موجب نارضایتی آنها شده است.

رفع ترافیک و آلودگی تهران با ۳ گام / تراموا وارد پایتخت شود

به گزارش خبرگزاری موج، شهردار تهران با تأکید بر اینکه توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان آن به عنوان محور اصلی حمل و نقل عمومی است، گفت: تا پایان امسال ۲۲ کیلومتر در خطوط ۴، ۶ و ۷ به همراه ۱۳ ایستگاه و ۲۰ کیلومتر از خط پرند به بهره‌برداری می‌رسند.

علیرضا زاکانی در چهارمین نشست خبری خود که با موضوع تخصصی «حمل و نقل عمومی» در شرکت واگن‌سازی مترو  و پس از رونمایی از ۶ رام قطار متروی اورهال شده برگزار شد، در تشریح طرح‌های مدیریت شهری برای حوزه حمل و نقل عمومی گفت: طبق وعده قبلی امروز در دومین نشست تخصصی پیرامون حوزه حمل و نقل عمومی گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی بزرگترین مشکل شهروندان تهرانی را موضوع ترافیک و پس از آن آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: در مرحله بعد موضوع بی مسکنی و بد مسکنی موجب نارضایتی آنها شده است.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه امروز ۳۴ درصد ترددها در حوزه حمل و نقل عمومی است و ۷۰ درصد توسط خودروهای شخصی صورت می‌گیرد، افزود: در الگوهای مختلف حمل و نقلی دچار فرسودگی و کمبود هستیم و فاصله معناداری با وضع مطلوب وجود دارد. در حمل و نقل معتقدیم هزینه سرمایه گذاری مهم است و امیدواریم شرایط در این حوزه تغییر کند و در پایان این دوره مدیریت شهری سهم حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد برسد و سهم خودروهای شخصی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

زاکانی ادامه داد: از سوی دیگر در تلاش هستیم میزان جابجایی و تقاضای سفر را تغییر دهیم و این کار از طریق افزایش دسترسی‌ها به خدمات با استفاده از هوشمندسازی انجام می‌شود. در حقیقت می‌خواهیم با بهره گیری از هوشمندسازی خدمات را در دسترس شهروندان قرار دهیم تا از این طریق شاهد کاهش تقاضای سفر در شهر باشیم.در بخش سوم نیز سیاست ما برقی سازی حمل و نقل عمومی است. رفتن به مسیری که حمل و نقل عمومی را برقی سازی کند.

 

حل معضل ترافیک و آلودگی هوای تهران با سه گام 

وی تاکید کرد: به این ترتیب با کاهش تقاضای سفر از طریق هوشمندسازی و افزایش ارائه خدمات، رساندن سهم حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد و برقی سازی حمل و نقل عمومی به عنوان سه گام اساسی تلاش خواهیم کرد تا دو معضل ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران را مرتفع کنیم. برای هر بخش حمل و نقل عمومی برنامه‌های مفصلی را طراحی کرده‌ایم. همچنین در بخش مترو اتوبوس، مینی‌بوس، ون، تاکسی، موتورسیکلت، اسکوتر و دوچرخه بسته‌هایی را ایجاد می‌کنیم که ما را به اهدافمان برساند.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نظم و ساماندهی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی شکل می‌گیرد، افزود: امیدواریم با طراحی‌های انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومی گره‌های بزرگی که در ظاهر غیر قابل حل هستند را بازگشایی کنیم. در هر بخش برنامه ریزی دقیقی انجام داده‌ایم که توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان آن به عنوان محور اصلی قرار گرفته است.

وی افزود: ما هفت خط مترو را تحویل گرفتیم که در این هفت خط ۲۵۳ کیلومتر به همراه ۱۴۰ ایستگاه قرار داشت. لذا اولویت را به هفت خط موجود دادیم در حالیکه برای تهران ۱۱ خط مترو طراحی شده است. البته هفت خط مترو ناقص بود و مطالعات ما نشان می‌داد با تکمیل این هفت خط ۶۰ درصد مطلوبیت مترو ایجاد می‌شود. لذا اولویت را تکمیل خطوط فعلی قرار دادیم. بر همین اساس ۱۴ کیلومتر خط مترو افزایش پیدا کرد و ۱۰ ایستگاه به بهره برداری رسید.

به گفته زاکانی، در سال جاری نیز ۲۲ کیلومتر در خطوط ۴، ۶ و ۷ به همراه ۱۳ ایستگاه به بهره برداری می‌رسد که به جز این ۲۲ کیلومتر ۲۰ کیلومتر خط پرند نیز امسال افتتاح می‌شود و به این ترتیب راه آهن حومه‌ای به صورت پیوسته به بهره برداری می‌رسد.

شهردار تهران ادامه داد: در پایان امسال ۲۲ کیلومتر داخل شهر و ۲۰ کیلومتر خارج شهر به بهره برداری می‌رسد. پایان امسال تکمیل هفت خط را اعلام می‌کنیم ولی این خطوط بخش‌های توسعه‌ای داشتند که کار آنها امسال آغاز می‌شود و امیدواریم ۶.۵ کیلومتر در جنوب خط ۶ و ۱۱ کیلومتر در خط ۴ و ادامه خط ۲ به سمت ترمینال شرق را شروع کنیم که زمان اتمام آنها نیز حداکثر دو سال پیش بینی شده است.

زاکانی با تأکید بر اینکه چهار خط جدید نیز در کنار این توسعه‌ها داریم که خط ۱۰ امسال شروع شده و حفاری آن از ماه آینده آغاز می‌شود، افزود: خط ۹ نیز هفته آینده تفاهم‌نامه آن به امضاء می‌رسد که به صورت دو طبقه اجرایی می‌شود و خط ۱۱ و ۸ نیز سال آینده آغاز خواهند شد. به این ترتیب هم خطوط فعلی تکمیل و هم خطوط جدید آغاز می‌شوند.

 

حرکت جدی شهرداری تهران برای بازسازی و افزایش واگن‌های مترو 

شهردار تهران با اشاره به اینکه حرکت برای بازسازی و افزایش واگن‌ها نیز به صورت جدی دنبال می‌شود، گفت: امروز واگن‌های (دی سی) که در خطوط شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند و ۲۹ رام از این نوع وجود دارد بازسازی و ارتقاء پیدا کرده‌اند. در گذشته دو رام از این نوع قطارها بازسازی شده بود؛ اما برای اولین بار بازسازی و ارتقاء آنها تحت عنوان قطارهای «دی سی پلاس» انجام شده است.

وی با بیان اینکه بازسازی ۶ رام قطار مترو از ۲۹ رام قطار وعده شده، صورت گرفته و امروز وارد شبکه می‌شوند، یادآور شد: این در حالیست که اگر بخواهیم این قطارها را خریداری کنیم هزینه ۳۵۰ میلیارد تومانی در بر دارد ولی بازسازی کامل آن ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد. لذا مقرر شد کلیه قطارها شامل ۴۲ رام قطار (ای سی) نیز نوسازی شود.

زاکانی تاکید کرد: ۶۳۰ دستگاه واگن بنا بود برای تهران در نظر گرفته شود که از سال ۹۵ باقیمانده بود که در سال گذشته با تنظیم تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مدیریت به گونه‌ای پیشرفت که امروز دولت تعهدات خود را به صورت ۱۰۰ درصدی عمل کرده و ۱۵ درصد پیش پرداخت را به ما به صورت تسهیلات داده است و امیدواریم در بازه حداکثر دو ماهه به حساب شرکت خارجی واریز شود و مقرر شد با همین پیش پرداخت ۱۶۱ واگن دیگر نیز به ۶۳۰ دستگاه قبلی اضافه شود که این قطارها پس از تولید در داخل کشور گسترش آنها انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: ناظر بر تولید داخل از ۱۱۳ واگن تولید ملی، هفت واگن آن در حال آماده شدن است که این واگن‌ها با همکاری واگن سازی، جهاد دانشگاهی، مپنا و بخش خصوصی انجام خواهد شد.

زاکانی ادامه داد: امروز ۲۷۰ کیلومتر خطوط مترو با ۱۵۰ ایستگاه و ۱۵۰۰ واگنی داریم که از ۱۵۰۰ واگن ۲۸ واگن از رده خارج شده و دو سوم آن نیز باید بازسازی شود. لذا اولویت را در بازسازی گذاشتیم که علاوه بر بازسازی، ارتقاء نیز در دستور کار قرار گرفت.

 

بازسازی ۴۱۶ دستگاه واگن مترو از سال ۸۵ تا سال ۹۵

شهردار تهران ادامه داد: از سال ۸۵ تا سال ۹۵، ۴۱۶ دستگاه واگن بازسازی شده اما از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ یعنی ظرف مدت ۲۲ ماه ۲۵۱ واگن بازسازی و تحویل شده، ۴۲ واگن در حال بازسازی است و تا پایان خرداد سال آینده ۴۲۸ واگن بازسازی و تحویل خواهد شد تا رکورد بیش از ۱۵ سال گذشته را بزنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طرح مدیریت شهری برای بخش اتوبوسرانی نیز اشاره کرد و افزود: در اتوبوسرانی ۲۱۰ خط اتوبوسرانی داریم که از این تعداد ۳۰ درصد خطوط، ۷۰ درصد مسافران را جابجا می‌کنند. لذا در اولین مرحله مهندسی خطوط را در دستور کار قرار دادیم.

زاکانی در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه ما در ابتدای دوره مدیریت شهری ۱۸۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفتیم که تا به امروز ۳۶۰ اتوبوس جدید به مجموعه اضافه کردیم، گفت: از این تعداد اتوبوس‌های جدید ۱۷۲ اتوبوس از طریق وزارت کشور و مابقی از طریق ظرفیت‌های شهرداری خریداری شده است.

وی با بیان اینکه در راستای برقی سازی خط یک «بی آر تی» به «تراموا» تبدیل خواهد شد، گفت: مطالعات این تغییر انجام شده و تفاهم‌نامه آن نیز هفته آینده منعقد می‌شود که خط یک «بی آر تی» از ترمینال شرق تا میدان آزادی به طول ۱۸ کیلومتر تحت پوشش تراموا قرار گیرد و برآورد سالانه ما این است که ۵۵ میلیون مسافر با تراموا جابجا شوند.

زاکانی همچنین از تغییر الگوی بهره مندی از بی آر تی خبر داد و اظهار کرد: تا پایان شهریور ۵۰۰ اتوبوس بازسازی شده وارد ناوگان می‌شود که ۴۰۰ دستگاه ملکی و ۱۰۰ دستگاه خصوصی است.

وی با بیان اینکه تا کنون قرارداد خرید ۲۵۰۰ اتوبوس را منعقد کردیم که مقرر شده ۱۲۶۰ اتوبوس تا پایان سال تحویل شود، گفت: از این میان ۵۰۰ اتوبوس برقی و ۵۰۰ دستگاه نیز مینی بوس است.

شهردار تهران با بیان اینکه تهران به ۱۰ الی ۱۱هزار اتوبوس نیاز دارد، ادامه داد: ما به شدت به دنبال برقی سازی اتوبوس‌ها هستیم که با مجموعه‌های دیگر نیز وارد رایزنی شده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال طراحی الگوی جدیدی در حمل و نقل عمومی هستیم که ون هم در این الگو نقش مهمی ایفا می‌کند، گفت: با وزارت صنعت تفاهم خرید ۳۰ هزار ون ۱۴ نفره را داشتیم که با ورود این ون‌ها قابلیت نزدیک به ۱۰ هزار اتوبوس ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه گشایش جدی در حوزه حمل و نقل برای اول مهر ماه خواهیم داشت، گفت: مطالعات خط ۱۰ بی آر تی برای بزرگراه همت در حال انجام است.

وی همچنین از نوسازی ۵۰۰۰ تاکسی تا کنون خبر داد و گفت: رایزنی برای ورود ۵۰ هزار تاکسی برقی و ۲۰۰ هزار موتور برقی در حال انجام است و همچنین موضوع حمل و نقل هوشمند و ترکیبی را دنبال می‌کنیم و امیدواریم به زودی سامانه‌هایش طراحی شود و تا آخر سال افتتاح شود.

 

ساماندهی حمل و نقل بار در پایتخت 

وی همچنین از ساماندهی حمل و نقل بار خبر داد و گفت: از ۱۰۰ درصد باری که وارد تهران می‌شود ۳۰ درصد بدون مصرف در تهران جابجا می‌شود که باید این موضوع ساماندهی شود و در کل هدف ما این است که ۷۰ درصد مسافرت‌ها در تهران با حمل و نقل عمومی انجام شود و در حوزه معلولیت و جانبازان نیز در حال خریداری ۴۰ ون جدید هستیم.

وی همچنین در خصوص بومی سازی قطارهای مترو در کشور گفت: همزمان با اورهال دانش فنی نیز توسط کارشناسان کسب می‌شود، اما در قرارداد ۶۳۰ واگن که مسیر آن دنبال می‌شود قرار است نهایتا ۵۵ درصد در این فرآیند بومی و داخلی سازی صورت گیرد و همچنین ۱۱۳ واگن ملی قرار است تولید شود که ۸۵ درصد آن بومی سازی شده است که به تبع آن هر چقدر جلوتر برویم میزان داخلی سازی افزایش می‌یابد و ما در زمره کشورهایی هستیم که به زودی زود جشن خودکفایی و تولید مبتنی بر توان داخلی را جشن می‌گیریم.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص ورود اتوبوس‌های سه کابین به حوزه حمل و نقل شهر تهران گفت: ما برای خرید این اتوبوس‌ها از تولید کننده داخلی اتوبوس‌ها را خریداری می‌کنیم. در حال حاضر نیز اتوبوس‌های تولید این شرکت در ترکیه مشغول ارائه خدمات هستند. تفاهم‌نامه‌ای انجام شده و دیدارهایی از اتوبوس‌ها در ترکیه صورت گرفته است. این تولید کننده داخلی که کارخانه آن در تبریز است اتوبوس‌های تولیدی‌اش در ترکیه در حال استفاده است. لذا ۱۰۰ دستگاه خریداری خواهیم کرد که چهار یا پنج دستگاه قبل از پایان سال تحویل داده خواهد شد و بخش عمده‌ای سال آینده تولید و تحویل می‌شود.

وی ادامه داد: این اتوبوس‌ها کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند و مجموعه با کیفیتی هستند. همه اتوبوس‌هایی که مقرر شده به صورت سه کابین خریداری شود به صورت نو هستند.

زاکانی در پاسخ به سوالی درباره عدم استفاده از کولر در خطوط اتوبوسرانی و تاکسی‌ها گفت: قاعدتا استفاده از کولر باید انجام شود و این موضوع را دنبال خواهیم که که شهروندان بتوانند از این مواهب بهره بگیرند.

وی افزود: هیچ راهی جز تقویت ناوگان نداریم. بخشی از طریق بازسازی اتوبوس‌ها دنبال می‌شود. ۱۰۰۰ دستگاه بازسازی اتوبوس صورت می‌گیرد، به طوریکه ۵۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های مشغول فعالیت بازسازی می‌شوند و ۵۰۰ دستگاه نیز به صورت جدید پس از بازسازی وارد ناوگان خواهند شد. امیدواریم از این مسیر خدمات خوبی ارائه کنیم. همچنین در مترو سرفاصله‌ها را کاهش دهیم و در اتوبوسرانی نیز خدمات بهتری را ارائه دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه