English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

طالقان، نگینی سرسبز بر سینه ستبر ایران/ جاذبه‌های طالقان، بهشت گردشگران

طالقان با ویژگی‌های طبیعی، سرسبز و پرجاذبه همچون نگینی سبز بر سینه ستبر کشور و منطقه‌ای مرتفع با طبیعتی دلنواز بر بام استان البرز خودنمایی می‌کند.

طالقان، نگینی سرسبز بر سینه ستبر ایران/  جاذبه‌های طالقان، بهشت گردشگران

​به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، طبیعت‌گردی یکی از شاخه‌های گردشگری است که مبتنی بر حفظ و پایداری محیط زیست بوده و تضمین کننده توسعه پایدار است. این صنعت امروزه به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی از اهمیت برخوردار شده که آن را صادرات نامرئی نامیده‌اند. جاذبه‌های ایران به‌قدری متنوع است که تقریبا برای هر گردشگری انگیزه کافی برای سفر را به وجود می‌آورد. در میان مناطق و مکان‌های دیدنی کشور می توان به شهرستان طالقان اشاره کرد، شهری با سابقه فرهنگی و تاریخی غنی و مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی که دارای پتانسیل های بالا برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است که می‌تواند با برنامه‌ریزی اصولی و مناسب این منطقه نقش موثری در توسعه این مکان و در نتیجه توسعه ملی و تنوع بخشی به اقتصاد ملی داشته باشد.

 

picture-4

 

جاذبه‌های دیدنی شهرستان طالقان

طالقان منطقه‌ای است تاریخی و تمدنی در آن نهفته است که هر چقدر هم در مورد آن بخوانیم و بدانیم باز هم کم است! این منطقه در تقسیم بندی جغرافیایی از شهرستان‌های استان البرز محسوب می‌شود، به‌طوری ‌از سمت شمال به منطقه الموت و مازندران و از جنوب به فشگلدره و ساوجبلاغ متصل می‌شود.

سفر به طالقان چندین ویژگی خاص دارد. نزدیک بودن به دو کلان‌شهر تهران و کرج از مهمترین خصوصیات آن است. همه نقاط طالقان را در یک روز نمی‌توان دید به خصوص روستاهای بکر و تاریخی، اما ارزش رفتن و دیدن این منطقه به حدی است که باید وقت گذاشت و به آن توجه کرد و همه چیز را از نزدیک دید.

گویش محلی طالقانی ها به زبان مازندرانی و تالشی و گیلکی شباهت دارد. طالقان در دره بزرگی قرار دارد که متشکل از حدود 80 روستای کوهستانی است و حدود یکهزار و 300 کیلومترمربع مساحت دارد.

مهمترین رودخانه طالقان، طالقان‌رود است که از حاشیه جنوبی شهر می‌گذرد و به شاهرود می‌ریزد. در میان شهر صدای خروشان رودخانه را به وضوح می‌توان شنید. دره شاهرود، رود طالقان و رود آبهای دامنه البرز را به سفید رود می‌رسانند. دره و رودخانه شاهرود کوه های میان دره چالوس و سفیدرود را از شرق به غرب شکافته و آن را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده‌اند. رودخانه شاهرود اصلی‌ترین عامل مایه حیات زندگی و اجتماع را در طالقان رقم زده است.

 

65e2ed28-9109-413f-9042-5d4d41b9bb50

 

چشمه‌های دائمی و پرآب طالقان

تعداد چشمه‌های دائمی منطقه طالقان 399 چشمه و چشمه های اصلی 57 چشمه است که اهمیت وجود آب‌های زیرزمینی و بالابودن سفره آب زیرزمینی را در این منطقه نشان می‌دهد و میزان بارندگی زیاد این منطقه کوهستانی، چشمه ساران فراوان و رودخانه‌های فصلی و دائمی آن منشاء وجود و پیدایش آبشارهای زیادی است و این پدیده از جمله جلو‌ه‌ها و زیبایی‌های طبیعی طالقان محسوب می شود و آبشارهای متعدد فصلی و دایمی در انحنای کوه‌ها و دامنه ارتفاعات چشم را می‌نوازد و جلوه خاص دارد. رودخانه شاهرود، با ۱۷۵ کیلومتر طول، از به‌‌هم‌پیوستن دو رود الموت‌رود و طالقان‌رود ایجاد شده است‌. دریاچه‌ای که پشت این سد ایجاد شده‌، یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان طالقان است که نزدیک به 15 کیلومتر طول دارد و محیطی مناسب برای جذب گردشگران است.

وجود خاک حاصلخیز و میزان رطوبت بالا و وجود چشمه سارهای متعدد باعث سرسبزی منطقه طالقان شده که باغات میوه شامل؛ گردو، سیب، گیلاس، گلابی، زیتون، زالزالک، زرشک کوهی و بادام کوهی و… درختان چنار، بید و همچنین وجود گیاهان علفی و داروئی و زینتی از جمله ریواس، تره کوهی، شنگ، کاسنی، صعلب، آویشن، جو شیر، بومادران، برنجاسف، گون، گلهای شقایق و… وجود دارد که همچون نگینی ارتفاعات را سبز پوش کرده است و چشم همه را نظاره گر این طبیعت نموده است.

 

بیشتر بخوانید: 

استان مازندران؛ نگین گردشگری شمال ایران + تصاویر

مناطق گردشگری لرستان/ زیباترین و دیدنی ترین مکان های گردشگری لرستان

مناطق گردشگری گلستان/ آشنایی گردشگران نوروزی با جاذبه های چشم نواز گلستان +تصاویر

 

هم‌مرزی رشته کوه طالقان با تخت سلیمان

طالقان از دیرباز مورد توجه کوهنوردان بوده و شاید یکی از عمده‌ترین دلیل این بوده که رشته کوه طالقان با یکی از بلندترین رشته کوه‌های ایران یعنی تخت سلیمان هم مرز است و روستای پراچان یکی از روستاهای مبدا صعود به قله مرتفع تخت سلیمان و علم کوه و دیگر قلل محسوب می‌شود. از پستانداران و پرندگان وحشی که در جبال شاه البرز زیست می کند می توان به خرگوش، کفتار، گراز، شغال، گرگ، خرس و پرندگانی نظیرعقاب، دم جنبانک، زاغچه، قوش و کبک دری و... اشاره کرد.

 

آرامگاه پیر وشته

یکی دیگر از آثار تاریخی طالقان‌، آرامگاه پیروشته است که در روستای وشته طالقان قرار گرفته است و تاریخ آن مربوط به سده هفتم و هشتم هجری قمری ‌‌است. این آرامگاه یک برج هشت‌ضعلى است که با مصالحی مثل سنگ و ملات گچ سنتى بنا شده است. در داخل هر ضلع طاق‌نمایى زیبا وجود داشته و کاشی‌های فیروزه‌اى و لاجوردى، نمایی زیبا به این بنا داده‌اند‌. گفته می‌شود که در قدیم سنگ قبری مرمرین، داخل مقبره وجود داشت که روی آن حکاکی هم وجود داشته و طبق گفته افراد محلی، این آرامگاه متعلق به شخصی به نام درویش نمیر است‌.

 

shrine-pir-vashteh-taleghan

 

سوغاتی‌های طالقان

سوغاتی طالقان در فصل بهار ریواس کوهی و قارچ کوهی است. یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های طالقان عسل طالقان است که هر کدام از این عسل ها مربوط به فصل خاصی از سال است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه