English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

درآمد میلیاردی ویلاها در تعطیلات نوروز

در نوروز امسال اجاره یک ویلا یا اقامتگاه لوکس در تعطیلات نوروز به میلیارد تومان می رسید و مسئولان و سایر دستگاه های نظارتی و متولی به بهانه تورم و افزایش تقاضا برای سکونتگاه های لاکچری روی همه ی بی قانونی ها چشم بسته اند، هرچند نباید فراموش کرد که این گرانی ها چه تبعات منفی برای آنها ایجاد کرده است.

درآمد میلیاردی ویلاها در تعطیلات نوروز

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، مسئله ی گرانی مراکز اقامتی در نوروز ۱۴۰۲ به بزرگترین چالش کشور بدل شده بود، به طوریکه اجاره ویلا های لوکس در مناطق شمالی کشور از چند میلیون تومان به چند ده میلیون تومان در هر شب می رسید تا جایی که در طول تعطیلات نوروزی درآمد برخی از این ویلاها میلیاردی هم شد.

این موضوع از نگاه برخی کارشناسان ناشی از ضعف نظارت دستگاه متولی است، هرچند پیش از این مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان بزرگترین مانع  رونق گردشگری  و توریسم در ایران، به ضعف نظارت ها اشاره کرده بود.

IMG_20230401_234238

برخی از این ویلاها هزار متری، چند طبقه دارند‌ و امکاناتی همچون استخر، روف‌گاردن، اتاق خواب مستر، میز بیلیارد، میز فوتبال دستی و … هم دارند که بخشی از امکانات آن ها خیلی بکار گردشگران نوروزی نمی آید، اما بهای ویلاها را به شدت بالا برده اند، هرچند نباید نادیده گرفت از اسفند ماه 1401 تا نوروز 1402 قیمت برخی ویلاها تا 4 برابر افزایش داشته است که تغییر قیمت در مدت یک ماه نشانه ضعف نظارت است.

در واقع رقم این ویلاها در روزهای غیر تعطیل به یک سوم هم کاهش پیدا می‌کند و گاهی نیز تخفیف های 50 درصدی نیز شامل این ویلاها می‌شود یعنی اگر شما یک ویلای استخر دار را در میانه هفته شبی 5 میلیون  تومان می‌توانید اجاره کنید که این رقم در نوروز به 20 میلیون تومان هم می رسد.

 بررسی های خبرنگار خبرگزاری موج از هزینه های مربوط به گردشگران مشخص می کند سهم اصلی در سبد هزینه ها، مربوط به هزینه ی اجاره ویلا است. به همین دلیل عده ای در ایام پیک مسافرت مجبور به چادر زدن در پارک ها و خیابان ها شده اند و همین موضوع باعث شد مقامات استان مازندران چادرزدن مسافران داخل شهر را ممنوع کنند ، در حالی که وظیفه اصلی آنها نظارت بر قیمت های سرسام آور ویلاها و اقامتگاهها بود، هرچند آنها هم با این استدلال که مازندران در نوروز میزبان چند میلیون مسافر است و اقامتگاه ها جوابگوی این تعداد مسافر نیستند این رفتار مالکان را توجیه می کنند.

 

بیشتر بخوانید:

مجوزهای ثبت محور سبب سهل سازی خدمات دولت می شود / لابی گری در صدور مجوز و عدم نظارت بر مسافرخانه ها

گرانی مراکز اقامتی گردشگری را زمین گیر کرد

همه اماکن اسکان ملزم به داشتن شناسنامه هستند

 

از طرفی دیگر مسئولان مدعی هستند در پی حل مشکلات مربوط به مجوز کسب و کار، بعد از تصویب قانون تسهیل صدور مجوزها و ابلاغ آن توسط مجلس شورای اسلامی، افراد می توانند راحت تر اطلاعات خود در سامانه بدون اتلاف وقت و هزینه ثبت کنند و همین مسأله باعث افزایش تعداد اقامتگاه های مجوز دار می شود و راحت تر می توان بر آنها نظارت کرد.

با ثبت محور شدن مجوز  مسافرخانه و ویلاها به مرور بازار مکان های اقامتی متنوع، ارزان، گسترده و شفاف می شود، گردشگران می توانند قبل از عزیمت به شهر مقصد، خانه های مدنظر خود را مشاهده و رزو کنند. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با انتقاد به گرانی برخی اقامتگاه ها در ایام تعطیلات گفت: باید در صدور مجوز برای اقامتگاه ها  به سمتی حرکت کنیم که روند کاری متقاضیان اقامتگاه های قانونی با سرعت بیشتری انجام شود تا تعداد عرضه مسافرخانه ها افزایش یابد و  از طرف دیگر با بهبود نظارت قیمت ها تعدیل شوند.

جعفر قادری با بیان اینکه برای کاهش فشار هزینه ها بر گردشگران در کشور باید همکاری لازم در اجرای ثبت محوری اقامتگاه ها اتفاق بیفتد، تصریح کرد: دستگاه های متولی باید توجه داشته باشند که حتی در صدور مجوز تایید محور برای کسب و کارهایی که به آن نیاز دارند، در سریع ترین زمان ممکن به درخواست متقاضیان پاسخ و با کمترین اتلاف وقت و هزینه مشکل مردم را حل کنند.

 

اجاره ویلا باید نظارت پذیر شود

 فرآیند پیچیده و زمانبر اخذ مجوز باعث افزایش ویلا و اقامتگاه بدون مجوز شده و مالکان ایام نوروز را فرصتی برای سرکیسه کردن مسافران می دانند.

یک کارشناس در گفتگو با خبرگزاری موج با بیان اینکه صاحبان آپارتمان و ویلاها با ثبت اطلاعات اولیه ی خود می توانند تنوع در بازار مکان های اقامتی به وجود بیاورند و تعادل قیمت، اعمال نظارت بر اسکان ها و ایجاد حس امنیت در مسافران هم افزایش می یابد.

عادل قدمایی با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره وضعیت قیمتی مکان ها  وجود ندارد، تصریح کرد: در یک درگاه واحد اطلاعات در پایگاه باید مشخص شود، تا مسافران بتوانند قبل از سفر به شهر مقصد  مورد نظر خود را در سایت های مخصوص مشاهده و از نظر سایر افرادی که در آن جا اقامت داشته اند، استفاده و در صورت تمایل مکان مورد نظر خود را رزرو کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه