English

هرمز؛ جزیره‌ای سرخ و شگفت انگیز که سر از آب بیرون آورده است

جزیره هرمز دنیای شگفتی‌ها و جاذبه‌های رنگارنگ است که در سواحل آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس ایران قرار دارد.

 هرمز؛ جزیره‌ای سرخ و شگفت انگیز که سر از آب بیرون آورده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، مناطق جنوبی ایران دارای جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری است.

 

جزیره‌های کوچک و بزرگ، از مهمترین جاذبه‌های آن‌ محسوب می‌شود. با این حال هرچقدر هم که قشم و کیش جزایر زیبایی باشند، بدون شک زیباترین و اسرارآمیزترین جزیره خلیج فارس، متعلق به جزیره زیبا و ساحل سرخ هرمز است.

هرمز

جزیره کوچک هرمز ساحلی بسیار خاص و ویژه دارد. در ساحل جزیره هرمز،موج های آب به رنگ سرخ بوده و شما با دیدن این منظره، شگفت زده خواهید شد.

 

جزیره هرمز به علت وجود مواد معدنی دارای خاک هایی به رنگ های متفاوت و به ویژه سرخ است و به همین علت است که رنگ موج های آب در این جزیره، رنگ سرخ دارد.

 

جزیره هرمز دنیایی از شگفتی‌ها و جاذبه‌های رنگارنگ است. سفر به این جزیره سرشار از حس هراس، حیرت و آرامش است و گویی خداوند در جزیره زیبای هرمز هنر خود را به نمایش گذاشته است.

 

تمامی این ویژگی‌ها موجب شده است تا جزیره هرمز مقصد گردشگری افراد بسیاری در ایران و جهان باشد.

 

ساحل سرخ کجاست؟

 

جزیره هرمز با مساحتی معادل ۴۲ کیلومتر مربع، یکی از جزایرخلیج فارس است که برخلاف دیگر جزایر معروف مانند کیش و قشم، در آن خبری از مراکز خرید بزرگ و هتل‌های متنوع و برج‌های بلند نیست.

 

در هرمز همه چیز به شکل طبیعی خود قرار دارد و آرامش و زیبایی مهمترین ارمغان سفر به جزیره هرمز است. در این میان ساحل سرخ هرمز مهمترین و زیباترین جاذبه‌ی آن محسوب می‌شود.

 

ویژگی‌های طبیعی و خاص جزیره هرمز آن را به نگین زیبای خاورمیانه مبدل کرده است. این جزیره تاریخ زمین‌شناسی طولانی و پرفراز و نشیبی را به خود دیده است تا امروزه بتواند در اوج زیبایی، دلربایی کند.

 

جزیره هرمز بهشت زمین‌شناسان است و شگفتی‌های بسیاری را در دل خود دارد.

 

سطح جزیره هرمز پوشیده شده از طبقه‌های رسوبی، آتش‌فشانی و نمکی است. این جزیره با کوه‌های رنگی و بی‌نظیر خود، هر گردشگری راجذب می‌کند. وسعت کم جزیره هرمز و جاذبه‌های طبیعی متعدد آن موجب می‌شود تا بازدیدکنندگان در زمان کم، طبیعت‌گردی پرباری داشته باشند.

 

جزیره هرمز در واقع یک گنبد نمکی فعال محسوب می‌شود. حضور پررنگ نمک در خاک هرمز موجب شده است از نظر پوشش گیاهی ضعیف باشد؛ اما زیبایی‌های آن در ابعاد دیگر بسیار است.

 

حضور حیوانات بومی منطقه هرمز همچون جبیر (آهو) لاکپشت و پرندگان مختلف، علاقه‌مندان حیات‌وحش را به جزیره هرمز می‌کشاند.

 

جاده‌ای آسفالته دورتادور جریزه هرمز کشیده شده و دسترسی خوبی به منظور جاذبه‌ها به وجود آورده است و برای تمامی جاذبه‌ها در این جاده مسیرهای فرعی وجود دارد.

 

سواحل جزیره هرمز امکانات رفاهی ویژه‌ای ندارند.

 

در هرمز قدم زدن با پاهای برهنه و تماشای منظره بی‌نظیر موج‌های ساحل بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. خاک ساحل در هنگام صبح زیبایی بیشتری دارد و زاویه تابش خورشید سبب درخشش آن می‌شود. دلیل برق زدن خاک جزیره هرمز وجود کانی‌های آذرین، میکا و سیلیس است. این عناصر که حاصل فعالیت‌های آتش‌فشانی هستند همچون اکلیل زیر نور آفتاب می‌درخشند.

 

چرا خاک ساحل هرمز سرخ است؟

 

نکته جالب درخصوص جزیره هرمز این است که بخش‌های مختلف ساحل آن، ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که ساحل سرخ هرمز تنها یکی از دیدنیهای جنوب ایران است.

 

جزیره هرمز در واقع یک گنبد نمکی است که سر از آب بیرون آورده‌است.

 

خاک این جزیره ترکیبی از انواع مواد معدنی محسوب می‌شود که در کنار یکدیگر ویژگی‌های منحصر به فردی را به نمایش می‌گذارند. مهمترین علت رنگ قرمز ساحل سرخ هرمز وجود اکسید آهن در بیشتر ترکیبات خاک ساحل است که موجب شده رنگ قرمز زیبایی به وجود بیاید.

 

عمده این اکسید آهن در سنگ‌های مگنتیت، اولیژیست و هماتیت وجود دارد که در بخش‌های مختلف جزیره هرمز یافت می‌شود.

 

همچنین سنگ پیریت نیز مقادیر بسیار زیادی از اکسید آهن را داراست که علت دیگری برای قرمز بودن خاک ساحل سرخ هرمز است.

 

جزیره هرمز یکی از مهمترین منابع خاک سرخ در جهان است که نمونه مشابه بسیار کمی در جهان دارد.

هرمز3

خاک خوراکی ساحل سرخ هرمز

 

خاک سرخ این منطقه قابلیت خوراکی بودن را دارد و شما میتوانید خاک ساحل بچشید و طعم آن را مزه مزه کنید.

 

باید بگوییم که جای نگرانی برای شما از خوردن این خاک وجود ندارد زیرا اگر خودتان از این خاک نچشید در غذاهای محلی این منطقه آن را خواهید خورد. این خاک که در میان مردم محلی به گِلک شهرت دارد در بسیاری از ادویه های این منطقه وجود دارد.

 

مردم بومی هرمز ابتدا این خاک سرخ را می‌شویند و با مقداری آب خیس می‌کنند. پس از مدتی که سنگریزه‌های خاک ته نشین شد، آن را صاف می‌کنند و اجازه می‌دهند تا استراحت کند. پس از چند ساعت، یک مایع غلیظ رنگ در ظرف باقی می‌ماند که با اضافه کردن مقداری نمک و فلفل، یکی از خوشمزه‌ترین و جذاب‌ترین سس‌هایی است که در تهیه انواع غذا، دسر و نوشیدنی هرمزی از آن استفاده می‌شود.

 

خواص خاک سرخ هرمز

 

خاک سرخ جزیره هرمز دارای ارزش اقتصادی بالایی است.  در گذشته نه‌چندان دور خاک سرخ ارزشمند هرمز در سطح گسترده صادر می‌شد؛ اما خوشبختانه امروزه برداشت از آن تا حد زیادی متوقف شده است.

 

رنگ‌دانه‌های قدرتمند و بی‌نظیری در خاک سرخ هرمز وجود دارند تا جایی که از آن در صنعت رنگ‌سازی نیز استفاده می‌شود. این خاک در تولید لوازم آرایشی، کاغذ، پلاستیک، ضدزنگ، سرامیک‌سازی، پودرهای میکرونیزه صنعتی، سیمان، کاشی، سفالگری و شیشه کاربرد دارد. در واقع خاک هرمز معدن ارزشمندی برای اقتصاد کشور است.

هرمز4

بهترین زمان برای سفر به ساحل سرخ هرمز

 

شما میتوانید برای سفر به این ساحل زیبا در فصول پاییز و زمستان اقدام کنید. این فصول به این دلیل گفته شده است که مناطق جنوب ایران در فصول پاییز و زمستان تحت تاثیر آب و هوای گرم و شرجی است و به همین علت بهترین زمان برای سفر به ساحل سرخ فصول پاییز و زمستان میباشد.

 

بیشتر بخوانید:

روز رشت؛ شهر باران‌های نقره‌ای و خلاق

عمارت ساعت تبریز؛ ساختمانی زیبا در شهر اولین‌ها

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه