English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

ریشه اصلی میل به طلاق در زوجین فقر است/ جوانان دچار ازدواج هراسی شدند

ریشه اصلی میل به طلاق در زوجین فقر است، در حقیقت عدم نداشتن شغل ثابت، بیکاری، مشکلات مالی و برطرف نکردن نیازهای زوجه یا فرزندان از علل اصلی طلاق در جامعه امروز است.

ریشه اصلی میل به طلاق در زوجین فقر است/ جوانان دچار ازدواج هراسی شدند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، براساس جدیدترین آمار ثبت احوال کشور، در تابستان سال جاری در سراسر کشور، ۱۱۲ هزار و ۷۷۰ مورد ازدواج و ۵۰ هزار و ۱۲۹ مورد طلاق در کشور به ثبت رسیده است.

همچنین براساس همین آمار، بیشترین آمار ازدواج‌ به ترتیب مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی و خوزستان است و بیشترین موارد ثبت شده طلاق نیز در استان های، تهران، خراسان رضوی و فارس به ثبت رسیده است. این یعنی؛ تقریبا نیمی از جمعیتی که ازدواج کرده اند  به دلایل مختلف که در ادامه بررسی می شود در مدت زمان کوتاهی به طلاق گرایش پیدا کرده اند!

به طور کلی در چند سال گذشته میزان ازدواج در سراسر کشور به طرز قابل مشاهده ای کاهش یافته است، در یک نگاه کلی، سیستم های کلان و میانی مانند محیط های کار و تحصیل، سیستم های پایه مانند خانواده را تحت الشعاع قرار می دهد و در حقیقت تقویت ساختار رفاه اجتماعی کلان کشور می‌تواند جامعه و افراد را نسبت به وضعیت ایمنی روانی ، اقتصادی، اشتغال و تامین معاش مطمئن کند.

 

علت عدم رغبت جوانان به ازدواج

اما پیش از آنکه بخواهیم به علل متعدد تمایل زوجین امروزی به طلاق بپردازیم باید عدم رغبت جوانان به ازدواج که منجر به کاهش چشمگیر آمار ازدواج و بالارفتن سن پسران و دختران مجرد در کشور شده است را بررسی کنیم.

درحقیقت عدم تمایل به ازدواج یک مسئله تک بعدی نیست و علل مختلفی در عدم تمایل جوانان به ازدواج مؤثر است، به طور کلی دلایلی مانند: جنبه‌های روانشناختی، اجتماعی، آمار بالای طلاق،  مسائل اقتصادی یا مالی، عدم مسئولیت پذیری و عدم یادگیری مهارت های زندگی در بروز این اتفاق تأثیرگذار است که باعث عدم تمایل جوانان به ازدواج شده است.

اما اگر جوانان با تمام تفاسیر و دلایل فوق مرحله ازدواج را پشت سر بگذارند این روزها با بحران طلاق مواجه می شوند، تجربه ایی تلخ که طی سالیان اخیر تابو خود را از دست داده است و این روزها همه ما در دایره، دوستان و آشنایان و اقوام، جوانان بسیاری را می شناسیم که در سال های ابتدایی زندگی مشترک از یکدیگر جداشده و به اصلاح طلاق گرفته اند.

 

علل متعدد تمایل زوجین امروزی به طلاق

اگر یک روز خود را در دادگاه های خانواده سپری کنید دلایل متعدد و گاها عجیبی را برای طلاق از زبان زوجین می شنوید اما به طور کلی ازدواج زود هنگام، مشکلات مالی، سابق ازدواج ناموفق، خیانت، فرزندان زیاد، عدم داشتن ارتباط کافی با یکدیگر، افزایش وزن و ظاهر افراد، اعتیاد، سطح تحصیلات، عدم بهره مندی از آموزش های لازم، اختلاف سنی، مسائل جنسی، شبکه های اجتماعی، اختلاف نظر در تربیت فرزندان، دخالت خانواده ها و مشکلات روحی و روانی از علل عمده طلاق زوجین به شمار می رود.

اما با یک گزارش میدانی درمی یابیم ریشه اصلی میل به طلاق در زوجین فقر است، در حقیقت عدم نداشتن شغل ثابت، بیکاری، مشکلات مالی و برطرف نکردن نیازهای زوجه یا فرزندان از علل اصلی طلاق در جامعه امروز ماست. چراکه مشکلات مالی بیش از هرچیز دیگری بی مهری، عدم تمایل زن به مرد و خیانت را در پی دارد، همانگونه که حضرت علی (ع) می فرمایند: از دری که فقر وارد شود از در دیگر ایمان بیرون می رود.

 

طلاق

 

در حقیقت تغییر سبک زندگی و تاثیر شبکه های اجتماعی، فیلم ها و سریال هایی که اغلب بر پایه ثروت زیاد و تجملات برپا شده است، عدم قناعت جوانان امروزی و چشم هم چشمی، زندگی بسیاری از زوجین امروزی را به ورطه طلاق کشانده است.

تولید محتواهای سوشال مدیا اثر مخربی بر سلامت روان و آرامش خانواده ها گذاشته است و با جود اینکه کشور در بدترین برهه خود از منظر اقتصادی نظیر؛ بیکاری، تحریم و گرانی های افسار گسیخته قرار گرفته است نباید کاهش چشمگیر آمار ازدواج و افزایش طلاق در آن اتفاقی عجیب باشد!

در یک نگاه کلی، افزایش آمار طلاق در جوامع در حال توسعه از آسیب‌هایی بوده که بروز آن طبیعی است، اما افزایش بی‌رویه آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد و سبب تضعیف کامل بنیان خانواده شود.

اگر امروزه دستگاه های متولی صرفا به تبلیغ ازدواج و فرزند آوری بدون هموارکردن مسیر جوانان برای ازدواج بپردازند نه تنها تاثیر مثبتی بر روند فعلی نمی گذارند بلکه اثرات سوء آن تمام ابعاد جامعه را در بر می گیرد.

اکثر جامعه شناسان کاهش آمار ازدواج را متاثر از افزایش نرخ طلاق می دانند، به معنای ساده جوان ایرانی(اغلب پسران) با بررسی زندگی نزدیکان خود دچار نوعی ترس و واهمه نسبت به ازدواج می شود که در اصطلاح به آن گاموفوبیا یا ازدواج هراسی نیز می گویند.

 

کلام پایانی

کاهش نرخ طلاق در جامعه به شدت منوط به اصلاح وضعیت اقتصادی کشور است و مهم‌ترین و بزرگ‌ترین راهکاری که جامعه در حال حاضر به آن نیازمند است بهبود شرایط اقتصادی، افزایش آموزش مهارت‌های زندگی و ارائه بسته های تشویقی برای جوانان است.

ای کاش درج محدودیت سنی برای اخذ وام ازدواج به جای جوانان کم سن و سال، شامل حال جوانانی می شد که مدت هاست سنشان از ازدواج عبور کرده است، شاید این امتیاز حداقل اندک میلی به ازدواج در دل این جوانان ایجاد کند.

 

بیشتر بخوانید:

چرا طلاق در ایران به امری عادی تبدیل شده است؟/ 65 درصد اختلافات زناشویی مربوط به مشکلات جنسی است

خیانت زوج‌ها قابلیت سرایت در جامعه دارد/ فرزندان قربانیان روابط موازی والدین

باید و نبایدهای طلاق توافقی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه