English

تحلیلی بر افزایش آمار ازدواج دختران جوان با مردان مسن در ایران:

سر بی کلاه پسران جوان فقیر!

به دنبال افزایش آمار ازدواج دختران با مردانی که فاصله سنی بسیاری با آنها دارند، روانشناسان و جامعه شناسان هشدار می دهند که ممکن است این تغییر ذایقه، جامعه کنونی را با بحران مواجه کند.

سر بی کلاه پسران جوان فقیر!

به گزارش خبرگزاری موج، بعد از انتشار برخی گزارش ها در مورد افزایش آمار ازدواج دختران جوان با مردانی که فاصله سنی زیادی با آنها دارند، روانشناسان و جامعه شناسان معتقدند که قبل از شیوع این رویه نامتعارف در جامعه باید این تغییر رفتار ریشه یابی و آسیب شناسی شود.

ناصر قاسم زاده، یکی از همین روانشناس هاست که معتقد است مهمترین دلیل شیوع این پدیده را باید در معضلات پیچیده اقتصادی کنونی جستجو کرد. وی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، در تحلیل این پدیده گفت: بررسی های صورت گرفته حکایت از آن دارد که ریشه اصلی ازدواج دختران با مردانی که تفاوت سنی زیادی با آنها دارند که روز به روز در جامعه نیز رو به گسترش است، در مسایل اقتصادی است.  البته هنوز آمار قابل استنادی در مورد این ادعا و بالا رفتن آمار اینگونه ازدواج ها منتشر نشده است ولی آنچه در جامعه می بینیم، حکایت از تایید همین ادعا دارد.

وی ناتوانی پسران جوان برای تامین هزینه های زندگی را یکی از مهمترین ریشه های این مشکل اجتماعی دانسته و گفت: از بعد روانی، دلیل ازدواج دختران جوان با مردانی که تفاوت سنی زیاد با آنها دارند را باید در امنیت های اقتصادی و اجتماعی جستجو کرد و اینکه دختران به هر حال خواستار رسیدن به آرامش و خواسته های خودشان هستند. 

وی با طرح سوالی در این زمینه گفت: در جامعه ای که از سویی اشتغال و درآمدزایی خانواده بر دوش مردان است و از طرفی به خاطر تورم و فشارهای اقتصادی مردان توانایی تامین هزینه های زندگی را ندارند، طبیعی است که پسران جوان تمایل چندانی برای ازدواج و تشکیل خانواده نداشته باشند و دختران هم به دنبال مردانی باشند که دغدغه مالی نداشته باشند.

وی افزود: اما به خاطر همین فشارهای اقتصادی، مردان در سنین جوانی اکثرا نمی توانند فارغ از دغدغه های مالی باشند و زمانی می توانند حداقل ها را برای زندگی مشترک تامین کنند که به سن میانسالی رسیده اند. پس طبیعی است که آن زمان تازه به فکر تشکیل خانواده بیافتاند. ضمن آنکه دختران نیز با شرایط یاد شده آشنا هستند و ترجیح می دهند به جای یک پسر جوان بی پول به دنبال ازدواج با مردانی باشند که گرچه فاصله سنی زیادی با آنها داشته باشد ولی، بتواند به خوبی از عهده مخارج و تامین زندگی مشترک برآید و مشکل مسکن و اشتغال و... را نداشته باشد.

وی برای تایید سخنان خود به آمار ازدواج در تهران اشاره کرده و گفت: به دلیل همین گره های اقتصادی آمار ازدواج در ماه های اخیر و در تهران بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است و سن ازدواج پسران به حدود ۳۵ و سن ازدواج دختران به حدود ۲۸ تا ۳۰ سال افزایش یافته است.

قاسم زاده با ذکر اینکه در گذشته نیز معمولا دختران در سنین پایین، با مردانی که بیشتر از دو برابر سن آنها را داشتند، ازدواج می کردند گفت: اما با رشد و بلوغ فرهنگی جامعه به تدریج این فرهنگ اصلاح شد و دختران تمایل داشتند با مردانی ازدواج کنند که فاصله سنی کمی با آنها داشته باشند. با این وجود به خاطر همان فاکتورهای اقتصادی دوباره این رویه در حال مد شدن است.

وی اختلاف سنی ۵ تا ۱۰ سال در ایران را برای ازدواج طبیعی دانسته و گفت: مشکل از جایی شروع می شود که دختران تمایل دارند با مردانی ازدواج کنند که بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ سال با آنها تفاوت سنی دارند. این رویه که اتفاقا امروز دوباره در جامعه ما در حال رشد و باب شدن است متاثر از دلایل جامعه شناسی و آسیب شناسی اجتماعی است.

این روانشناس در ادامه به دیدگاه دختران در این زمینه اشاره کرده و گفت:  یک وجهه دیگر این ماجرا هم دختران هستند. دخترانی که باید"انتخاب" شوند و اکثرا ترس از این دارند که نکند سن ازدواجشان بگذرد و نتوانند خانواده تشکیل دهند، بنابراین به راحتی به خواستگاران پولدار مسن جواب مثبت می دهند. 

اما آیا چنین اختلاف سنی نمی تواند باعث بروز اختلاف های خانوادگی و تفاوت فکری بین زن و شوهر شود؟ سوالی که قاسم زاده در پاسخ به آن گفت: این موضوع بستگی به سن طرفین دارد. اگر دختری بین ۳۰ تا ۴۰ ساله با مردی مسن ازدواج کند مسلما با پختگی بیشتری وارد زندگی می شوند و سعی می کنند زندگیشان را حفظ کنند ولی اگر دختری کم سن و سال بخواهد با مردی مسن ازدواج کند قطعا در آینده به مشکل برخواهند خورد و زندگی باثبات و شیرینی را نخواهند داشت!

به اعتقاد وی این موضوع به حدی اهمیت دارد که اگر بررسی های علمی و کارشناسی عمیق در مورد آن صورت نگیرد نه تنها می تواند به بحرانی اجتماعی برای جامعه بدل شود و روان جامعه را تحت شعاع قرار دهد، که حتی باعث افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه نیز خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه