English

علائم، عوارض و راه کارهای مقابله با استرس

اینکه گاهی استرس داشته باشید طبیعی است اما استرس طولانی‌مدت می‌تواند عوارض جسمی و روانی زیادی به همراه داشته باشد.

علائم، عوارض و راه کارهای مقابله با استرس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، استرس واکنشی طبیعی است که همه ما بارها و بارها تجربه‌اش کردیم. در بیشتر موارد زودگذر است و حتی احساس و واکنش‌های ما پس از آن بسیار بهتر و مثبت‌تر خواهد بود. اما گاهی در طولانی‌مدت همراه ماست و کم‌کم همراه با خود انواع اختلالات و بیماری‌ها را به ارمغان می‌آورد.

استرس و اضطراب

بدن ما به صورتی طراحی و خلق شده که می‌تواند عوامل استرس‌زا را تجربه کند و به‌صورت طبیعی به آن‌ها پاسخ دهد یا واکنش نشان دهد. زمانی که چالش‌هایی را در زندگی تجربه می‌کنید، بدن شما پاسخ‌های فیزیکی و ذهنی تولید می‌کند، که دقیقاً همان استرس است. جالب است بدانید که پاسخ‌های استرس به بدن شما کمک می‌کند تا با موقعیت‌های جدید سازگار شود. استرس گاهی سازنده است و سبب هوشیاری، افزایش انگیزه و آمادگی شما در مواجه با خطرات می‌شود.

علائم روان‌شناختی استرس

برخی علائم روان‌شناختی استرس شامل ایجاد اختلالات خواب و برهم خوردن ساعت خواب، بروز مشکل در تمرکز، ظهور علائم افسردگی یا درگیر شدن به آن، کاهش اعتمادبه‌نفس، تحریک‌پذیری، ایجاد اختلال در آرامش، ایجاد اختلال در قدرت تصمیم‌گیری و گریه کردن هستند.

علائم عصبی استرس

عدم توانایی در تمرکز، کاهش دقت و ضعف در قضاوت، بدبینی و توجه بیش‌ازحد به جوانب منفی قضایا، فراموشی و بی‌نظمی، نگرانی مداوم و افکار با سرعت و مبهم از جمله علایم عصبی استرس هستند.

علایم فیزیکی استرس

استرس تنها به لحاظ روانی فرد را درگیر نمی‌کند و علائم فیزیکی نیز دارد. برخی از علائم فیزیکی استرس شامل مواردی چون تنش و احساس درد در عضلات، کاهش سطح انرژی بدن، بروز سردرد، انقباضات عصبی یا اسپاسم عضلانی، تغییر در سطح اشتها و عدم تمایل به غذا خوردن، کاهش عملکرد جنسی، تنگی نفس یا بروز مشکل در تنفس هستند.

عوارض استرس

بروز اختلالات روانی شامل اضطراب، افسردگی و اختلالات شخصیتی، چاقی و افزایش وزن شامل پرخوری عصبی، بروز بیماری قلبی و عروقی همچون فشارخون بالا، بیماری قلبی، حملات قلبی، سکته مغزی و ریتم غیرطبیعی قلب، اختلال در دستگاه گوارش شامل ورم معده، تحریک‌پذیری روده بزرگ، رفلاکس اسید معده و کولیت روده، بروز مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما، ریزش مو و پسوریازیس، تپش قلب، مشکلات گوارشی مانند سوءهاضمه، سوزش سر دل و سندرم روده تحریک‌پذیر، فشارخون بالا، سرماخوردگی و آنفولانزای مکرر از جمله عوارض استرس هستند که اگر فرد با آنها مواجه شد بایستی حتماً موضوع را با پزشک در میان بگذارد.

تأثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن

زمانی که درگیر رویدادها و شرایط استرس‌زا می‌شوید و نمی‌توانید به‌راحتی با آن‌ها کنار بیایید بدن شروع به تولید هورمون کورتیزول می‌کند. زمانی که این هورمون تولید می‌شود، تنش کاهش پیدا می‌کند. اما گاهی این ترشح هورمون طولانی می‌شود، بدن شما به آن عادت می‌کند و خود این اتفاق سبب تشدید استرس می‌شود.

دیگر تأثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن این است که سطح لنفوسیت‌ها را کاهش می‌دهد. خوب است بدانید که با کاهش لنفوسیت‌ها بدن شما در برابر انواع بیماری‌ها همچون تب‌خال، سرماخوردگی، ویروس و سرطان ضعیف خواهد شد. استرس هر چه بیشتر طول بکشد، بیشتر شما را در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌دهد. اختلالات و التهاباتی که در اثر استرس بروز می‌کنند، سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند و از طرفی بدن را در برابر بیماری‌ها بی‌دفاع می‌کنند.

راهکارهای مقابله با استرس

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن به ذهن و بدنتان کمک کنید تا انعطاف‌پذیرتر شوند و کمتر در اثر تأثیرات منفی آن آسیب ببینند. ورزش کردن، ایجاد تغییر در رژیم غذایی، تمدد اعصاب، شرکت در دوره‌های خاص، مشاوره و مصرف داروهایی که پزشک تجویز می‌کند، همگی می‌توانند در مدیریت، تسکین یا مقابله با استرس نقش داشته باشند.

خیلی مهم است که یک رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال کنید و حتماً غذاهایی که سبب تحریک استرس می‌شوند را از برنامه غذایی خود حذف کنید. برخی از غذاها مانند غذاهای خیلی شیرین و نوشیدنی‌ها مانند قهوه و چای در تشدید آن مؤثر هستند.

ورزش به شما کمک می‌کند که تنش‌های ایجادشده ناشی از استرس را کاهش دهید و ضمن آن به‌ تناسب اندام و اعتمادبه‌نفس بیشتر دست پیدا کنید. ورزش کردن به‌نوبه خود قدرت بدن جهت مقابله با تنش را افزایش می‌دهد و به جلوگیری از آسیبی که استرس طولانی می‌تواند به سلامتی ما وارد کند، کمک می‌کند. شما باید در هفته حداقل سه روز ورزش کنید تا بیشترین فایده از انجام آن نصیبتان شود. چنانچه تاکنون ورزش نکردید و یا اینکه به‌ندرت فعالیت‌های ورزشی را در زندگی خود دارید، پیش از شروع یک برنامه ورزشی موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

به هر حال اینکه گاهی استرس داشته باشید طبیعی است اما استرس طولانی‌مدت می‌تواند عوارض جسمی و روانی زیادی به همراه داشته باشد. پس از اگر چنین عوارضی روبرو شدید یا احساس خستگی بیش از حد دارید یا به فکر آسیب رساندن به خود هستید حتماً به یک روان پزشک و یا مشاور مراجعه کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه