English

نوری در نشست شورای معاونان امور مجلس دستگاه های اجرایی کشور:

سند۲۰۳۰ صرف نظر از جغرافیا، زیست بوم ها و فرهنگ ها شکل گرفت/ نظام سلطه به دنبال تعطیلی مدارس و دانشگاه‌هاست

نشست شورای معاونان امور مجلس دستگاه های اجرایی کشور با حضور یوسف نوری وزیر محترم آموزش و پرورش و معاون محترم امور مجلس رییس جمهور برگزار شد.

سند۲۰۳۰ صرف نظر از جغرافیا، زیست بوم ها و فرهنگ ها شکل گرفت/ نظام سلطه به دنبال تعطیلی مدارس و دانشگاه‌هاست
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، صبح امروز "نشست شورای معاونان امور مجلس دستگاه های اجرایی کشور با حضور یوسف نوری وزیر محترم آموزش و پرورش و سید محمد حسینی معاون محترم امور مجلس رییس جمهور" در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار شد.
 
وزیر آموزش و پرورش با تسلیت خدمت خانواده محترم شهدا مدافع امنیت و حوادث اخیر و با اشاره به فرارسیدن هفته بسیج گفت: نظام جمهوری اسلامی اکنون به یک درخت تنومند و قدرتمند تبدیل شده است.
 
نوری با درود به روح پاک شهدای معلم و دانش آموز و با اشاره به برگزاری اجلاس عمومی سازمان ملل متحد با حضور رییس جمهور گفت: در نشست سال جاری دو تفاوت اساسی و عمده به چشم خورد، تفاوت نخست اینکه این اجلاس با شعار دگرگونی همراه شد و تفاوت دوم برگزاری پیش اجلاسی به همت یونسکو و با هدف زمینه سازی برای سال ۲۰۵۰ بود.
 
وی با بیان اینکه پس از جنگ تعدادی از تکنوترات ها وارد آموزش پرورش شدند که همچنان رگه هایی از آنان باقی مانده است ادامه داد: در آن زمان اقداماتی در زمینه نسخه های وارداتی برای آموزش و پرورش شکل گرفت که
بعدها دستخوش حوادثی شد، تا در نهایت سند تحول بنیادین به میدان آمد و به تصویب رسید.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعلل ها در آن زمان عامل ورود یک سند وارداتی به نام ۲۰۳۰ در سیستم آموزشی کشور شد تصریح کرد: اهداف و راهبرد ها در سند۲۰۳۰ صرف نظر از جغرافیا، زیست بوم ها و فرهنگ ها سندی شکل گرفت که توسط عاملانش اجرا نمی شود و صرفا خودشان اجرا نمی شود و تلاش کردند برای دیگران پیاده سازی کنند.
 
وزیر آموزش و پرورش مروری تاریخی بر سیر تغییرات در آموزش و پرورش داشت و گفت: تضارب جدی آراء در زمینه تغییر بنیادین آموزش و پرورش در طول تاریخ انقلاب همواره وجود داشت.
 
نوری ادامه داد: متاسفانه اندیشه‌های غربی دیگری مطرح شد که خانواده‌ها را هدف گرفته بود. مدارس ما سه سال تعطیل بود اما یک نفر اعتراض نکرد که دانش آموزان مشکل فاصله تربیتی در بعد روانشناختی و جامعه شناختی پیدا می‌کنند در حالی که نهایت تعطیلی مدارس در جوامع دیگر، شش ماه بوده است. نظام سلطه به دنبال این‌است که مدارس و دانشگاه‌ها را واقعا تعطیل کند.
 
وی با بیان اینکه باید جدی‌تر و هوشمندانه با این قبیل موضوعات برخورد کنیم گفت: ضعف‌هایی در نظام آموزش و پرورش داریم از جمله اینکه ارتباط وثیقی با اولیای دانش آموزان نداریم. مهدهای کودک را به بهزیستی سپرده بودند، در حالی که بهزیستی عقبه آموزشی و علمی در این زمینه نداشت. به همین خاطر بود که رهبری تذکر دادند تا اینکه در نهایت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاسیس شد.
 
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یا اینکه دانشگاه فرهنگیان کسی که معتقد بود دانشگاه فرهنگیان نباید وجود داشته باشد را پنج سال سرپرست کرده بودند و نتیجه این شد که فقط از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه، دانشجو جذب می‌کردند و برخی اثرات منفی آن را مشاهده می‌کنیم.
نوری با اشاره به اینکه مدرسه هنوز نهاد مورد اطمینان و معتبری است که ۲۴ میلیون دانش آموز و نوآموز دارد عنوان کرد: شاکله مغز در دوسال اول زندگی شکل می‌گیرد. تربیت را باید به سنین پایین تر ببریم. قبلا تربیت عاریه‌ای و مصنوعی نبود اما امروز بچه های ما از سنین پایین تحت تاثیر محتواهای نامناسب هستند.
 
وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های ما احیای دانشگاه فرهنگیان است. هیئت ممیزه دانشگاه فرهنگیان در وزارت علوم بود که مقدمات فراهم شده تا این هیئت ممیزه به دانشگاه فرهنگیان برگردد. آزمون جامع و ارزیابی‌های حرفه‌ای در طول سال از جمله ابزارهایی هستند که صلاحیت دانشجومعلمان سنجیده می‌شود. دانشجومعلمان باید مجهز به مهارت‌های مورد نیاز باشند. تربیت نیروی مستعد برای مناطق محروم نیز مورد توجه است.

 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رهبری در زمینه ورود نیروی انسانی به آموزش و پرورش عبارات و موکداتی داشته‌اند گفت: ایشان به ورود برف انباری نیرو به آموزش و پرورش اشاره کرده و تاکید کرده بودند که ورود نیروی انسانی به این وزارتخانه باید از مسیر دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی باشد.

 

نوری ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان، بزرگترین دانشگاهی است که ۹۵ هزار دانشجو دارد، رهبری هم بر تقویت دانشگاه فرهنگیان تاکید کرده‌اند. نسبت دانشجو به استاد خوب نبوده که اکنون دارد تقویت می‌شود و فراخوان‌هایی برای جذب داده شده است. همه به ما کمک کنید که فرمان حضرت آقا روی زمین نماند. دلسوزی باید باشد، اما توجه کنیم که آموزش و پرورش متفاوت از جاهای دیگر است و نباید بی حساب و کتاب نیروی انسانی جذب شود. باید رشته‌ها با موضوع تحصیل مرتبط باشد. اکنون ۶۰ درصد اینها که براساس قانون تعیین تکلیف جذب شده‌اند رشته تحصیلی شان منطبق نیست.

وی تاکید کرد که هرجا پیشرفت برایتان مهم بود حتی هرجایی که مابه ازای اقتصادی‌اش برایتان اهمیت دارد، باید به سراغ آموزش و پرورش بروید.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه