English

مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام کرد:

بوپرنورفین جایگزین متادون درمانی می شود / روزانه ۱۳ ایرانی بر اثر مصرف مواد مخدرمی میرند!

مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر با ذکر اینکه تمایل به استفاده از متادون در سالهای اخیر بسیار زیاد شده است . این استقبال یاعث شده تا در سال گذشته بالاترین آمار مسمومیتهای دارویی و مرگ ناشی از مخدرها به متادون نسبت داده شود. برای همین به دنبال آن هستیم تا بوپرنورفین را جایگزین متادون در درمان مواد مخدر کنیم.

بوپرنورفین جایگزین متادون درمانی می شود / روزانه ۱۳ ایرانی بر اثر مصرف مواد مخدرمی میرند!

به گزارش خبرگزاری موج، رضا تویسرکان‌منش، عصر امروز در مراسم افتتاح کارخانه جدید تولید داروهای درمان اعتیاد با فناوری نوین که به صورت وبیناری برگزار شد گفت: طبق آخرین تخمینهای صورت گرفته طبق شیوع‌شناسی، حدود دو میلیون و 800 هزار نفر مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر یا اصطلاحاً معتاد وجود دارد که معادل 5.4 درصد جمعیت فعال کشور را تشکیل می‌دهند همچنین یک میلیون و 600 نفر نیز در کشور به صورت غیرمستمر و تفننی مواد مخدر مصرف می‌کنند.

وی با ارایه گزارشی از آمار جنسیتی معتادان با ذکر اینکه براساس گزارش های موجود، سهم زنان از جامعه معتادان کمتر از 6 درصد بوده است گفت: مواد مخدر مورد استفاده به طور عمده در ایران، مواد افیونی شامل تریاک، هروئین، انواع و اقسام موادی است که از تریاک گرفته می‌شود.

تویسرکان‌منش افزود: علاوه براینها دیگر مواد مخدر شامل مواد محرک و روان‌گردان از جمله حشیش، شیشه یا ترکیبی از مواد محرک جدید سهم کمتری را در بین مواد مخدر مصرفی کشورمان دارد .

وی با اعلام اینکه سالانه حدود چهار تا پنج هزار نفر در کشور به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند گفت: به عبارتی حدود 12 تا 13 نفر در هر شبانه‌روز بر اثر مصرف مواد مخدر به کام مرگ می‌روند.

مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر بیان کرد: به طور کلی شیوع عمومی مصرف مواد مخدر در کشور 5.4 درصد، در جمعیت کارگری تا 22.3 درصد، در جمعیت دانش‌آموزی حدود دو درصد، جمعیت دانشجویی 4.7 درصد و در زنان 0.6 درصد جمعیت فعال زنان را تشکیل می‌دهد.

این مقام مسئول تاکید کرد: در مراکز کاهش آسیب نیز شامل مراکز گذری، سرپناه‌گاه‌ها و مراکز سیار خدمات کاهش آسیب ارائه می‌شود، در بُعد دوم و سوم نیز معتادان متجاهر و بی‌خانمان در کمپهای ماده 16 تحت درمان قرار می‌گیرند همچنین معتادانی که مصر به عدم درمان باشند و از فرصت درمان اختیاری استفاده نکنند، به موجب قانون در اردوگاه یا زندان نگهداری می‌شوند.

مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر درخصوص آخرین وضعیت مراکز درمانی معتادان در کشور نیز گفت: در کشور 7 هزار و 462 مرکز سرپایی برای درمان اعتیاد وجود دارد که سال گذشته به حدود یک میلیون و 200 هزار نفر خدمت‌ ارائه کردند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در کشور هزار و 146 مرکز اقامتی میان‌مدت برای درمان معتادان در کشور وجود دارد که سال گذشته بیش از 214 هزار نفر در این مراکز پذیرش شدند گفت: در سال 99، بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر داوطلب درمان اعتیاد در مراکز درمان، تحت درمانهای سم‌زدایی، نگهدارنده و کاهش آسیب قرار گرفتند، ضمن آنکه33 مرکز فعال ماده 16 نیز برای نگهداری معتادان متجاهر در کشور وجود دارد که سال گذشته به حدود 60 هزار معتاد در این مراکز خدمت‌رسانی شد.

وی با تاکید براینکه اساس درمانهای اعتیاد بر درمانهای غیر دارویی و روانشناختی است، درباره مواد محرک و روان‌گردان، درمان اختصاصی سم‌زدایی و جایگزین وجود ندارد و درمان در این رابطه از مباحث تکنیکال، رواشناختی و با استفاده از حمایتهای اجتماعی انجام می‌شود اما درباره مواد افیونی تعداد معدودی دارو وجود دارد که کمک‌کننده مراحل سم‌زدایی یا درمانهای نگهدارنده است که در این رابطه عمدتاً از سه داروی متادون، شربت تریاک و بوپرنورفین استفاده می‌شود.

مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدربا بیان اینکه تمایل به استفاده از متادون در طی سالهای اخیر بسیار زیاد شده و سهم بالایی از درمان اعتیاد در کشور به متادون اختصاص پیدا کرده است گفت: این استقبال باعث شده تا در سال گذشته بالاترین آمار مسمومیتهای دارویی و مرگ ناشی از مخدرها به متادون را داشته باشیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تدابیر دبیر کل ستاد، بر آن شد که شیوه‌های متنوع خدمات دارویی و غیردارویی را در کشور ترویج دهد البته خط قرمز ما این است که اینگونه داروها مبتنی بر شواهد علمی باشند، حتماً مجوزهای قانونی و اخلاقی را اخذ کرده و بعداً به عنوان یک روش استاندارد در کشور استفاده شود.

وی با بیان اینکه امروز به دنبال ترویج استفاده از "بوپرنورفین" در درمان اعتیاد هستیم، گفت: این دارو، سالها در دنیا مورد استفاده قرار گرفته، احتمال سوءمصرف آن کم است و وابستگی کمتری ایجاد می‌کند همچنین در بحث علائم محرومیت و وسوسه ناشی از اعتیاد مؤثر بوده و به فرد کمک می‌کند با توجه به مصرف طولانی‌ اثر این دارو، زندگی خود را ادامه دهد.

به گفته وی روند بوپرنورفین، امروز سهم بالایی در درمان اعتیاد در دنیا دارد، بطوریکه پیش‌بینی می شود تا سال 2026 میلادی سهم این دارو در درمان اعتیاد بیشتر شود .

تویسرکان‌منش با اعلام اینکه متأسفانه سهم این دارو در درمان اعتیاد در کشور ما پایین بوده است گفت: قیمت این دارو تاکنون نسبت به متادون و شربت تریاک بالاتر بوده، ضمن آنکه درمان‌گران ما آشنایی کمتری با این دارو داشتند 

وی افزود: از سویی سود حاصل از تولید و فروش متادون و شربت تریاک بیشتر بوده،  همچنین این دارو اصلاً تحت پوشش بیمه قرار ندارد و مددجویان به دلیل شناخت کمتر، تمایل پایینی برای استفاده از آن نشان می‌دادند.

مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه در جلسه 76 کمیته درمان و کاهش آسیبهای اجتماعی 12 راهکار برای ترویج استفاده از بوپرنورفین تعیین و تصویب شده است گفت: استفاده از شرکتهای دانش‌بنیان برای تولید ارزان‌قیمت و با کیفیت این دارو و ترکیبات آن و ایجاد تنوع در ترکیبات بوپرنورفین از جمله این 12 راهکار بود، به دنبال این مصوبه در جلسه هشتادم، شیوه‌نامه‌ای را تدوین و تأیید کردیم که بر مبنای آن در سال 1400، با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، سهم این دارو را در درمان و کاهش آسیب اعتیاد به میزان قابل توجهی به طور منطقی بالا خواهیم برد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه