English

در گفتگو با موج عنوان شد

توصیه های رییس سازمان امداد و نجات برای سفرهای زمستانی/مردم بستن زنجیر چرخ را کسرشان ندانند+ فیلم آموزش بستن زنجیر چرخ

گاهی خدمت به مردم سهل و ممتنع می شود. گاهی همین مردم که در انتظار دستی یاریگرند، دست به کارهایی می زنند، که حیرت و شگفتی کمترین واکنش به آن کارهاست. ترجمه اش در عالم تمثیل می شود همان سنگی که نادان در چاه می اندازد و...نمونه چنین مدعایی، گلایه رییس سازمان امداد و نجات است از همان سنگ های در چاه افتاده...

توصیه های رییس سازمان امداد و نجات برای سفرهای زمستانی/مردم بستن زنجیر چرخ را کسرشان ندانند+ فیلم آموزش بستن زنجیر چرخ

به گزارش خبرگزاری موج، بی شک هفته های اول زمستان 97 را می توان برای سازمان امداد ونجات، روزهایی پر کار و خسته کننده به حساب آورد. چرا که محورهای برفگیر بیش از 10 استان که غالبا در همسایگی زاگرس قرار دارند، رفت و آمد را برای هموطنانمان صعب و سخت کرده بود. از اینرو سازمان امداد ونجات هلال احمر در کنار پلیس راهور، سازمان اورژانس کشور و سایر متولیان امنیت و سلامت، روزهای پر مشغله ای را پشت سر گذاشتند.

 

1مرتضی سلیمی

 

در همین رابطه مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات کشور  در پاسخ به سوال خبرنگار موج مبنی بر این که به چه موضوعی نقد دارید که کار امداد رسانی را برای شما و سایرین با مشکل مواجه کرده بود، چند بارپشت سر هم عنوان کرد: به مردم، به مردم...به مردم نقد دارم.

وی در ادامه افزود: نقد جدی به مردم دارم. البته نه تمام مردم. اما اکثر آنها متاسفانه در چنین اوقاتی خواسته یا ناخواسته کار نیروهای امداد و نجات، پلیس و سایر نیروهایی که برای رفع بحران به منطقه اعزام شده‌اند را با مشکل مواجه می‌کنند. مثلا در همین برفی که در هفته گذشته خیلی نیروهای امداد و نجات را درگیر کرده بود، مشکل اصلی، مشکلی در حد زنجیر چرخ بستن بود. باور نمی‌کنید که اکثر رانندگانی که در جاده‌های استراتژیک تردد دارند، نمی‌توانند زنجیر چرخ ببندند! یا اصلا زنجیر چرخ در خودروهایشان پیدا نمی‌شود!

وی در ادامه با اشاره به این نکته که اگر همین مردم بروند و آموزش ساده زنجیر چرخ بستن ببیند از ترافیک‌های وحشتناک در محورهای برفگیر کشور جلوگیری می‌شود، ادامه داد: پلیس کمک می‌کند. در حالی که قرار نیست پلیس به مردم در زنجیر چرخ بستن کمک کند. همین طور هلال احمر یا نیروهای امداد ونجات و یا سایر نیروهایی که برای کمک به منطقه اعزام می شوند، اکثرا دست به اقداماتی می‌زنند که وظیفه خود رانندگان است اما برای اینکه یک راننده نمی تواند آن کار را انجام بدهد دیگران دچار مشکل می شوند. پس نیروهای اعزامی مجبور می شوند برای رفع بحران اصلی چنین خطاهایی را رفع کنند. در حالی که اصلا قرار نیست که نیروهای امدادی یا پلیس دست به این کارها بزنند.

برخی از مردم زنجیر بستن را کسر شان می دانند!

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به موردی گفت: شما فکر می کنید ترافیک وحشتناکی که زمستان سال گذشته در اتوبان تهران اتفاق افتاد و نیروهای نظامی و ارتش مجبور شدند به کمک بیایند، این نیروها چکار کردند؟! باور نمی‌کنید که همگی آنها مشغول زنجیر چرخ بستن شدند.  بنابراین من خواهش می‌کنم از هموطنان که در چنین ایامی حتما زنجیر چرخ در خودروهای خود داشته باشند. ضمن اینکه طریقه استفاده از آن را هم یاد بگیرند. باور کنید که یاد گرفتن چنین کاری به چند دقیقه زمان احتیاج دارد اما چون مردم ما عادت دارند مثل روسا رفتار کنند .انگار کسر شان خود می دانند که جلوی لاستیک زانو بزنند و زنجیر ببندند. یک آن می بینید برای این تفاخر جان خود و خانواده‌شان را از دست می دهند! با این همه من می گویم که اگر دوسه خودرو یاد شده در اتوبان تهران زنجیر چرخ همراه داشتند و می‌توانستند آن را ببندد هرگز چنین ترافیکی بوجود نمی آمد. بخاطر چنین مشکل کوچکی ترافیک سال گذشته اتوبان تهران ازصبح شروع شد و تا ساعت 12 ظهر روز ادامه داشت!

سفر با ماشین قراضه و بچه شیر‌خواره در جاده یخ زده !

وی در بخش دیگری از سخنانش با توضیح این نکته که ما برای خدمت به مردم به مناطق بحران زده می رویم و امیدوارم مردم از دست ما دلگیر نشوند، تصریح کرد: اما حرف من این است که اگر هر خودرویی مسائل ایمنی مربوط به خودش را انجام دهد در حداقل زمان می توان بحران را رفع رجوع کرد. اما وقتی ما به مواردی برمی‌خوریم که می‌بینیم سرپرست یک خانواده بدون هیچ آینده‌نگری جان خود و چند عضو خانواده‌اش را به خطر انداخته و بدون لوازم ضروری سفر به جاده یخ زده و برفگیر زده خیلی متاسف می‌شویم. چنین شرایطی بچه شیرخواره را دنبال خود انداخته اند که چه بشود؟ جالب این است که من به چنین موردی برخوردم که بجز بچه شیرخواره خودرو فاقد بخاری و چرخ یدکی بود. لاستیک های مستعمل خودرو آدم را به وحشت می انداخت تازه بعد فهمیدیم که سفر آنها اصلا ضروری نبوده اما چون ماشین بوده و یکی دو روز تعطیلی، مرد خانواده به سرش زده که سفر کند.  

 

با خبرنگاران فرهنگ سازی می‌کنیم

سلیمی در رابطه با مرتفع نمودن معضل زنجیر چرخ خاطر نشان کرد: ما امسال تصمیم گرفتیم در هر مناسبتی که امکان دارد با خبرنگاران و سایر همکاران مطبوعاتی مثل شما برنامه ای را پی بگیریم که با هم روی مردم کار و آنها را نسبت به مواردی مثل همراه داشتن زنجیر چرخ و نکاتی از این دست حساس و در این رابطه فرهنگ سازی کنیم. باید روی چنین مواردی فرهنگ سازی کرد. چرا که با فرهنگ سازی صحیح نتیجه چند جانبه ای می توان به دست آورد و خیلی از سازمان‌ها و ارگان های دولتی و غیر دولتی که وظایف همسو و مشترکی دارند در پی فرهنگ‌سازی تراکم کارشان کمتر و جهت خدمت‌رسانی بهتر و بیشتری پیدا می کنند.

 در زمستان باید به صورت حرفه ای سفر کرد

این نیروی امدادگر در پاسخ به این سوال که چه توصیه ای برای مردمی دارید که سفر زمستانی در پیش دارند ، گفت، توصیه می کنم که رانندگان قبل از سفر در مورد شرایط جوی و آب و هوایی تحقیق کنند و بدانند روز سفر با چه هوایی مواجه خواهند شد، تا بتوانند موارد ضروری و مایحتاج و خوارباری که باید بصورت جیره خشک در خودرو داشته باشند را همراه خود بردارند. در هر صورت احتمال بدهند که اگر گرفتار شدند، حداقل مقداری خوراکی در اختیار دارند که با آنها چند ساعت یا یکی دو روز تحمل کنند.بنابراین آنچه که اکنون به ذهنم می رسد لوازمی مثل چراغ، طناب، کبریت و فندک، پلاستیک، پتو، لباس گرم و کلاه و شال و...است که از احتیاجات ضروری سفر زمستانی قلمداد می‌شوند. به هرحال در زمستان باید به صورت حرفه ای سفر کرد.  

جریمه تنها کارساز نیست

سلیمی در خاتمه سخنانش با شنیدن سوالی که آیا جریمه در چنین مواقعی می تواند عاملی بازدارنده باشد، پاسخ داد: در حال حاضر مردم با جریمه پلیس مواجه‌اند. اما به نظر من تنها جریمه نمی‌تواند عامل بازدارنده‌ای باشد. من اعتقاد دارم که جریمه کارساز نیست. چرا باید پلیس تک تک خودروها را نگه دارد و داخل صندوق‌هایشان را بازرسی کند؟! در حالی که در لحظه بحران باید هر فردی به مثابه پلیس عمل کند. این شعار نیست. باید هر فردی نسبت به دیگران خود را مسئول بداند. در همان ترافیک سال گذشته اتوبان تهران بخاطر دو سه خودرو اول، چهار- پنج هزار خودرو دیگر گرفتار برف و سرما و بلاتکلیفی شده بودند. چون آن دوسه خودرو اول زنجیر چرخ نداشتند. خب پلیس با این معضل چگونه باید برخورد کند. من فکر می کنم آدم بی مسئولیت با جریمه هم درست نمی شود.  

فیلم آموزش بستن زنجیر چرخ

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه