English

در بررسی"اجرای فاز دوم طرح کاهش" مطرح شد

ایجاد خطوط سیار معاینه فنی، کنترل معاینه فنی خودروها از طریق دوربین های مداربسته

در نشست خبری معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد خطوط سیار معاینه فنی، کنترل معاینه فنی خودروها از طریق دوربین های مداربسته و اعمال جریمه و سخت گیری به خودروهای فاقد معاینه فنی از سوی پلیس راهور بحث و توضیخاتی از سوی هر مسئولی ارائه شد.

ایجاد خطوط سیار معاینه فنی، کنترل معاینه فنی خودروها از طریق دوربین های مداربسته

به گزارش خبرگزاری موج، نشست خبری معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با موضوع اجرای فاز دوم طرح کاهش برگزار شد. در ابتدای این جلسه نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران، با بیان این که  از اول سال ۹۷ تا امروز ۳۶۹ هزار خودرو موفق به دریافت معاینه فنی برتر شده‌اند که استاندارد بالاتری در کنترل آلایندگی خودروها را کنترل می‌کند. گفت: مراکز معاینه فنی تهران قابلیت سه کار کردن به صورت سه شیفت را دارند.

به گفته او، از یک میلیون خودروی مراجعه کننده از ابتدای سال، حدود ۳۵ درصد موفق به دریافت معاینه فنی برتر شده اند. هرخودرویی که وارد مراکز معاینه فنی تهران میشود بصورت پیش فرض معاینات برتر انجام میشود و در صورتی که نتواند پاس کند، معاینات معمولی بر آن اعمال میشود.

حسینی منش با بیان این که از اقدامات دیگر معاونت حمل و نقل ترافیک، راه اندازی خودروهای بررسی سیار کنترل ترافیک در سطح شهر تهران است گفت: تعداد خطوط سیار معاینه فنی به عدد ۵ در تهران خواهد رسید وبه زودی مراکز معاینه فنی به ۱۵ عدد می رسد.

وی با بیان این که بسیاری از خودروها معاینه فنی دریافت می‌کنند، اما پایداری این خودروها در طول سال ثابت نیست و نمی‌توانند استاندارد لازم را حفظ کنند گفت : اکیپ مشترکی با همکاری پلیس راهور به بررسی خودروهای دیزلی به صورت سیار پرداختند که از ۵۳۶ خودرویی  بررسی شده تعداد، ۴۶۷ خودرو، معاینه فنی داشتند.  

به گفته حسینی منش ۲۱ تا ۲۵ درصد ناوگانی که به صورت سیار بررسی شده نتوانستند شرایط را حفظ کنند گفت، از این تعداد ۱۲۰ عدد اتوبوس شهرداری تهران بود که دو اتوبوس فک پلاک شدند.

 

کنترل معاینه فنی خودروها از طریق دوربین های مداربسته در سطح شهر

 در ادامه محسن پورسیدآقایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با اشاره به این که تهران دو معضل اساسی دارد نخست  ترافیک و دیگری آلودگی هوا گفت: نیمه دوم سال آزمون جدی برای ماست که ببینیم چگونه می‌توانیم آن را کنترل کنیم. تمام ورودی‌های تهران مجهز به دوربین شدند که معاینه فنی خودروها را کنترل می‌کنند. و از روز اول آبان هر خودرویی که به تهران وارد شود و در هر مسیری تردد کند، معاینه فنی آن بررسی می‌شود. این کنترل شامل خودروهای سواری، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها خواهد بود.

معاون شهردار تهران تاکید کرد : دوربین‌های بررسی‌کننده طرح تهران در طول این طرح چهاربرابر شده و از ۳۰۰ دوربین به ۱۲۴۰ دوربین افزایش یافته است.

پورسیدآقایی با بیان این که  تاکنون ۱۹ اتوبوس دودزا توسط مردم گزارش شده است که از طریق جی‌پی‌اس نصب شده برروی آنها شناسایی و مورد بازبینی در معاینه فنی قرار گرفته‌اند گفت :این کنترل از ابتدای آبان بر روی سایر خودروهای دیزلی نیز انجام خواهد شد و مردم می‌توانند آلودگی‌ آنها را گزارش کنند.

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با تاکید بر این که تردد خودروهای دودزا تضییع حق مردم است. امیدوارم با اطلاع رسانی و همکاری مردم از تردد خودروهای دودزاد جلوگیری شودگفت : با اقدامات انجام شده امیدواریم با شرایط جوی سال گذشته، امسال شرایط بهتری را در آلودگی هوا تجربه کنیم.

پورسیدآقایی در مورد سهم شهرداری ها از جرایم راهنمایی و رانندگی گفت: تخصصی منابع حاصل از جرایم متاسفانه هیچ وقت به شهرداری اختصاص داده نشده. دولت بخش مهمی از آن را به خودش اختصاص داده و به شهرداری پرداخت نمیشود. امیدواریم دولت به قانون احترام بگذارد و سهم شهرداری‌ها را از جرایم پرداخت کند.   براساس قانون ۶۰ درصد درآمدهای حاصل از جرایم باید به شهرداری همان شهر پرداخت شود. متاسفانه تاکنون به جای این رقم تقریبا کمتر از ده درصد به شهرداری داده شده است. مابقی این رقم عملا در بودجه عمومی توسط خود دولت مصرف می شود. این ایراد همواره مورد انتقاد همه شهرداران کشور بوده است.

وی ادامه داد : ما امیدواریم به شرایطی برسیم که از محل جریمه‌ها درآمدی نداشته باشیم و تخلفی نباشد. اما تا آن زمان بهتر است دولت به قانون عمل کند.

 مهماندار نیز در این رابطه توضیح داد : تمام مبالغ جریمه به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و هیچ چیز در حساب پلیس باقی نمی‌ماند. تصمیم‌گیری برای هزینه کردن آن برعهده دولت است.

پورسیدآقایی همچنین درخصوص موتور سیلکت ها گفت: به موتورسیلکت‌داران هشدار می‌دهیم. بعد از برخوردمان با خودروهای دیزلی به سراغ آنها خواهیم رفت.

 

اعمال جریمه و سخت گیری به خودروهای فاقد معاینه فنی از سوی پلیس راهور

در ادامه این نشست، سردار مهماندار، رئیس پلیس راهور شهر تهران گفت: موضوع سلامت شهروندان قابل اغماض نیست و خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند روزانه ۵۰هزار تومان جریمه خواهند شد. از این پس امکان ندارد خودرویی که فاقد معاینه فنی باشد بتواند بدون جریمه در شهر تهران تردد کند. جریمه تردد ده روز معادل ۵۰۰ هزار تومان است. در این موضوع هیچ بخشش و اغماضی در کار نیست.

مهماندار با بیان این که  خودروهایی که تا چهار سال از تولید آنها گذشته نیاز به معاینه فنی ندارندگفت : خودروهایی که با وجود داشتن گواهی معاینه فنی دودزا باشند متوقف و به مراکز معاینه فنی اعزام می‌شوند.

وی با بیان این که ممکن است برخی افراد سودجو برای معاینه فنی جعلی رجوع کنند. تمام اطلاعات خودروها در سامانه سیمفا  ثبت است و دوربین‌ها معاینه فنی خودروها را با این سامانه بررسی می‌کنند گفت : مالکان خودرو به سمت دریافت گواهی معاینه فنی جعلی نروند که برایشان علاوه بر جریمه، تعقیب قضایی هم درپی داشته باشد.

سردار مهماندار در مورد خودروهایی که پلاک خود را مخدوش می کنند گفت: خودروهایی که با پوشاندن پلاک به طرح ترافیک وارد می شوند علاوه بر جریمه برای آنها پرونده قضایی تشکیل میشود و مجازات آن ۶ ماه تا یک سال حبس است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه