English

موج گزارش می دهد؛

سیاه نمایی شورای شهر اصلاح طلب تهران در ارتباط با طرح ترافیک خبرنگاران

طرح ترافیک خبرنگاران در سال جدید با حواشی زیادی مواجه شد و اکثر رسانه ها از تخلفات بوجود آمده در اجرای این طرح صحبت کردند، تا جایی که شورای شهر مجبور به اعلام اسامی افراد طرح گرفته، شد؛ اما این اعلام جهت شفاف سازی بیشتر مشابه سیاه نمایی بود چون مشخص نشد چه رسانه هایی چه تعداد طرح ترافیک گرفته اند.

سیاه نمایی شورای شهر اصلاح طلب تهران در ارتباط با طرح ترافیک خبرنگاران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با روی کار آمدن شورای شهر جدید تهران صحبت هایی در ارتباط با تغییر شیوه اجرای طرح ترافیک و دادن سهمیه ها به افرادی که شرایط خاص دارند مطرح شد. پس از کش و قوس های فراوان بالاخره از اردیبهشت ماه سال 97 طرح ترافیک با شیوه جدید اجرایی شد.

مساله جنجالی طرح ترافیک جدید شهر تهران سهمیه هایی بود که به افراد با شرایط خاص ارائه شده بود.

در آغاز طرح ترافیک اخباری مبنی بر اعطای کارت های طرح ترافیک شناور به برخی سازمان ها منتشر می شد که هر کدام پس از انتشار توسط سازمان مورد نظر تکذیب می شد. به طور مثال پس از انتشار خبری مبنی بر واگذاری 500 کارت شناور به دیوان عدالت اداری  محسن قائمی نسب مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری گفت:  ادعای واهی واگذاری ۵۰۰ کارت شناور طرح ترافیک به دیوان عدالت اداری کذب محض است و علیه سایت منتشرکننده این اکاذیب اعلام جرم با اتهام نشر اکاذیب با قصد تشویش اذهان عمومی در دادسرای فرهنگ و رسانه ثبت و تقاضای تعقیب کیفر متهمان بر اساس ماده ۱۸ قانون جرائم رایانه ای و ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی شده است.

از طرف دیگر سهمیه خبرنگاران برای طرح ترافیک با حواشی زیادی مواجه شد، از همان روزهای اول ثبت نام طرح ترافیک خبرنگاران شائبه هایی برای چگونگی تایید خبرنگاران و احتمال سو استفاده از طرح ترافیک خبرنگاران بوجود آمد، به طوری که پس از تایید اولیه برخی خبرنگاران و غیر خبرنگاران! رسانه ها و خبرنگارانی که به دلایل نامعلوم سهمیه ای به آن ها تعلق نگرفته بود اعتراض کردند تا جایی که معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تمام خبرنگارانی که قبلا در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند اما به هر دلیل تایید نشده‌اند، می‌توانند درخواست تجدیدنظر کنند. این درخواست و مدارک ایشان بررسی و در صورت امکان تایید خواهد شد.

درخواست برای انتشار اسامی و نام رسانه ها

پس از تجدید نظر صورت گرفته باز هم رسانه ها اعتراضاتی به شیوه تایید خبرنگاران کردند و نکته جالب توجه آنجا بود که رسانه های اصولگرا و مستقل بیشترین اعتراضات را نسبت به شیوه تایید خبرنگاران داشتند. این اعتراضات ادامه پیدا کرد تا اعضای شورای شهر اعلام اسامی و رسانه های طرح گرفته در طرح ترافیک خبرنگاران را درخواست کردند.

ناهید خداکرمی در تذکر شفاهی در جلسه شورای شهر 1 خرداد 97 گفت:با تمام تلاش‌هایی که برای جلوگیری از رانت انجام شده اما می بینیم که برخی‌ها از آن سوء استفاده می‌کنند؛ لذا از شهرداری تهران درخواست می شود نام سازمان‌ها و افرادو ... که از رانت بهره‌مند شده‌اند و اما غیر قانونی آن را به فروش می رسانند اعلام کنند تا هم مردم و هم شورای شهر از آن اطلاع‌ داشته باشند.

 حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران  در تذکر پیش از دستور خود  در جلسه شورای شهر تهران در تاریخ 20 خرداد با اشاره به عدم انتشار نام دریافت کنندگان طرح ترافیک بر روی سایت شهرداری گفت: قرار بود نام افراد، رسانه‌ها و نوع فعالیت افرادی که طرح ترافیک خبرنگاری دریافت کرده اند در پایگاه اطلاع رسانی منتشر شود.

وی با بیان این که تأخیر در انتشار این اسامی موجب نارضایتی رسانه‌ها و برخی از مردم شده است، گفت: تا امروز معاونت حمل و نقل موفق نشده است که این اسامی را منتشر کند و این در حالی است که این اقدام قانونی معاونت حمل و نقل می تواند موجبات رفع شبهه و اختلافات را فراهم کند؛ چرا که برخی از اهالی رسانه معتقدند که به دلیل اختلاف سلیقه شخصی طرح ترافیک به آنها تخصیص داده نشده است.

پس از درخواست اعضای شورای شهر و تاکید این شورا بر شفافیت! اسامی افرادی که طرح ترافیک خبرنگاری گرفتند در سایت شفافیت منتشر شد؛ نکته جالب توجه آن بود که تنها نام، نام خانوادگی و نام پدر افراد منتشر شد؛ فقدان نام رسانه افراد به شدت جلب توجه می کرد. در همین لیست اعلامی نام افرادی به چشم می خورد که بیشتر به دلیل پدر خود در لیست خبرنگاران قرار گرفتند! بطور مثال فرزند وزیر آموزش و پرورش، فرزندان جاسبی رییس سابق دانشگاه آزاد و ... .

اظهار نظرها پس از انتشار اسامی افراد طرح گرفته

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران  در گفت‌وگویی در واکنش به وجود نام افرادی‌ غیرخبرنگار در فهرست دریافت کنندگان سهمیه طرح ترافیک گفت: برخی عادت کرده‌اند از هر امتیازی که استحقاقش را ندارند؛ به هر نحو استفاده کنند. اما برخی حاضر نیستند از یک امتیاز کوچک که می‌تواند به فرد دیگری تعلق گیرد که استحقاق و نیازش را دارد، بگذرند. آنها همه چیز را برای خود می‌خواهند.

علی عطا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج گفت: بنابر اعتراض برخی رسانه ها نسبت به توزیع ناعادلانه طرح ترافیک جلسه ای با برخی از سردبیرهای رسانه های مختلف برگزار کردیم.

عضو شورای شهر تهران افزود: در این جلسه ضمن اعتراض برخی اصحاب رسانه نسبت به سهمیه بندی ناعادلانه طرح ترافیک به شکلی که برخی رسانه ها دارای تعداد بالای سهمیه طرح ترافیک و تعدادی نیز بسیار محدود هستند نامه ای از جانب بنده به معاونت ترافیک ارسال شده و از آنها درخواست ارائه گزارش جزییات این سهمیه بندی جهت بررسی بیشتر کرده ام. پس از بررسی گزارش معاونت ترافیک، رسانه ها را در جریان آن قرار خواهیم داد.

حجت نظری در جریان هفتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران و در تذکر پیش از دستور جلسه گفت: جا دارد مجددا متذکر شوم درج نام رسانه‌ای که معرف هر کدام از متقاضیان بوده نیز ضروری و در راستای ایجاد شفافیت بیشتر است.

وی ادامه داد: همچنین انتظار می‌رود خبرنگارانی که با وجود شرایط اخذ مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک مشمول دریافت سهمیه قرار نگرفته‌اند در بازنگری بعدی بتوانند از این امکان قانونی بهره‌مند شوند.

با توجه به تمامی موارد بالا و شنیده هایی حاکی از آن که برخی رسانه ها -رسانه های اصلاح طلب- تا 70 سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران دریافت کرده اند و برخی حتی یک سهمیه نگرفته اند، شاید نیاز به توضیح نباشد که رسانه هایی که طرح به آن ها تعلق نگرفته است یا به تعداد انگشت شمار به آن ها طرح داده شده رسانه های اصولگرا و مستقل بوده اند و عدم انتشار نام رسانه ها در سامانه شفافیت این شائبه را بیش از پیش می گستراند که طرح های ترافیک خبرنگاران با اغماض توزیع شده است و شورای شهر و شهرداری تهران برای درپوش گذاشتن بر روی حواشی پیش آمده با اعلام اسامی افراد سعی بر خاتمه دادن به این حواشی داشته اند. 

اما متولیان این سعی بر فراموشی این نکته کرده اند که نام رسانه و اعلام سهمیه هر رسانه در طرح ترافیک خبرنگاران اهمیت بیشتری از اطلاعات منتشر شده دارد و بر شائبه ها بیشتر دامن خواهد زد. 

حال چند سوال اساسی در این زمینه پیش روی قرار می گیرد، آیا در دادن سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران با توجه به رسانه طرح داده شده است و رسانه هایی که خط مشی آن ها با خط مشی شورای شهر و شهرداری تهران متفاوت بوده به عمد در لیست تحریم شدگان طرح قرار گرفته اند؟ آیا افرادی که با نام رسانه ای طرح گرفته اند واقعا در آن رسانه مشغول به فعالیت هستند؟ آیا خبرنگاران از حق قانونی خود بازماندند و این حق به گفته ناهید خداکرمی به کسانی تعلق گرفته که خود را محق هر حقی می دانند؟

حال باید دید متولیان امر که به دلیل شفافیت و روشن شدن اذهان عمومی اسامی افراد طرح گرفته را منتشر کردند چه زمانی این پرده تار نام رسانه ها را نیز منتشر می کنند تا شفافیت به حداکثر وضوح خود برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه