English

منتظری:

انتظار اجرای عدالت از دستگاه قضا انتظار به حقی است

دادستان کل کشور در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه گفت: بزرگترین شاخص نظام جمهوری اسلامی اجرای عدالت است که مبنای آن احکام اسلامی است و هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه موظف به اجرای عدالت هستند.

 انتظار اجرای عدالت از دستگاه قضا انتظار به حقی است

به گزارش خبرگزاری موج، محمد جعفر منتظری در سخنرانی پیش‌ از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران، با تبریک آغاز هفته قوه قضاییه و گرامی داشت یاد شهدای قوه قضاییه اظهار کرد: یاد و خاطره آن بزرگواران و خصوصا شهید بهشتی که معمار نخستین قوه قضاییه بود را گرامی می‌داریم. ضمن تجلیل و تکریم مقام شامخ شهادت فرصتی است که مسئولین دستگاه قضا با مردم به سخن و گزارش بپردازند. حقیر به عنوان عضو کوچکی از این دستگاه سخن را از اینجا آغاز می‌کنم که بزرگترین و ارزشمندترین نعمت، نعمت اسلام و هدایت است.

وی ادامه داد: بزرگترین شاخص نظام جمهوری اسلامی اجرای عدالت است که مبنای آن احکام اسلامی است. خداوند به دو موضوع در آیاتی که تلاوت کردم اشاره و تاکید می‌کند. اول ادای عدالت و دوم حکم به عدل. برخی آیات ذیل این آیات شریفه و نظر مفسران در باره این آیات می‌گویند که ادای عدالت حکم مالی نیست، بلکه مالی و غیر مالی را در بر می‌گیرد و حکم به عدالت هم همه شئون جامعه را در نظر می گیرد.

منتظری با بیان اینکه "همه مسئولین در اجرای عدالت مسئول هستند" گفت: هر سه قوه مجریه، مقننه و  قضاییه موظف به اجرای عدالت هستند. البته انتظار اجرای عدالت از دستگاه قضا انتظار به حقی است چون وقتی کسی در جامعه مورد ظلم قرار می گیرد به حق انتظارش بر این است که رسیدگی بر کارهایش توسط این قوه صورت بگیرد. همه ما مسئولین اجرای عدالت باید به این موضوع توجه کنیم که اگر کم کاری کنیم مورد تنبیه الهی قرار می‌گیریم.

وی سپس گفت: امر قضاوت امری خطیر است. مردم عزیز، نمازگزاران محترم قوه قضاییه با چالش‌هایی رو به رو است که کار قضاوت را سخت‌تر کرده است. اول هجمه‌های فراوان و تخریب‌هایی که به صورت گسترده در داخل و خارج با آن مواجه هستیم. ما منکر کسری ها و کمبود ها نیستیم لکن بزرگ نمایی و تعمیم فساد چند قاضی به کل قضات زحمتکش بی‌تردید نشان دهنده آن است که دست‌هایی می‌کوشند با تضعیف قوه قضاییه اهدافی را دنبال کنند.

دادستان کل کشور سپس گفت: حمله دشمنان با شمشیر زنگ زده دفاع حقوق بشری که بر پیکر احکام قوه قضاییه قرار می‌گیرد را مورد توجه قرار دهید. نمونه‌های مختلف را داریم که آخرین آنها در پوشش عناصر جاسوسی محیط زیستی و خود کشی عنصر جاسوسی که قبل از آنکه به مسئولین پاسخ بدهد خودش را کشت، نمایان است. برخورد با یک عنصر جانی که با یک اتوبوس وارد جمعیت حافظ امنیت شد و چند تن از آنان را شهید کرد را ملاحظه کنید؛ ببینید چگونه در دفاع از او به سخن پرداختند. این‌ها نمونه کوچکی از تلاش دشمنان و اپوزیسیون خارج از کشور است.

وی در ادامه تصریح کرد: در داخل کشور شاهدیم افرادی که سال‌ها مسئولیت‌های گسترده‌ای در کشور داشتند، انواع و اقسام دروغ پراکنی‌ها را از طریق فضای مجازی و اطرفیانشان انجام می‌دهند. آن‌ها قوه قضاییه را فاسد نشان می‌دهند این امر ناشی از چیست؟ ببینید از برخی یارانشان که مجرم شناخته شده و بر اساس اسناد محکم، محکوم شده‌اند چگونه دفاع می‌کنند.

منتظری سپس گفت: دومین چالش قوه قضاییه کثرت کار است که متناسب با آن ابزار و نیروی کار لازم وجود ندارد. در سال ۹۶ بیش از ۹ میلیون پرونده وارد دستگاه قضایی شده بیش از ۱۶ میلیون نقطه کار درگیر این پرونده ها بوده است. چالش سوم عدم امکانات لازم و متناسب در اختیار این مجموعه حاکمیتی است.

وی در ادامه به آمار پرونده‌های موجود در قوه قضاییه همچون  پزشکی قانونی و معاینات بالینی، ثبت خدمات معاملاتی، ثبت ازدواج و طلاق، ارتباطات مردمی، مراجعه و ثبت نام ابلاغیه‌های الکترونیکی اشاره کرد.


دادستان کل کشور اظهار کرد: مردم عزیز دستگاه‌های نظارتی در قوه قضاییه مسئولیت خود را دنبال می‌کنند. من به عنوان دادستان کل می‌گویم هرکس از برخورد دادستانی در هرجای ایران شکایت داشته باشد می‌تواند وارد سایت‌های مشخص شده شود و شکایتش را اعلام کرده و از همان طریق نتیجه را اخذ کند.

وی در پایان گفت: مشروعیت کار همه ما قضات از عالی ترین مقام تا سایر، از انتصاب مقام معظم رهبری است. همه ما با فاصله یا بلافاصله منصوب مقام معظم رهبری هستیم. سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری و دستور اکید ایشان در ابلاغ‌ها مشخص شده است. قوه قضاییه باید صد در صد انقلابی باشد. انقلاب گری، تند روی نیست بلکه یعنی عادلانه خردمندانه منصفانه قاطعانه عمل کردن. قطعا مردم عزیز مطالبات خود را در همین چارچوب می‌خواهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه