English

موج از دستفروشی این روزهای خیابان تجریش گزارش می دهد؛

مافیا مخوف دستفروشی در تجریش/قربان سرکرده دستفروشان تجریش

سال هاست که دستفروشی در خیابان تجریش در کنار بافت تاریخی و محلی این منطقه بومی و در کنار مغازه های سنتی و مدرنش به پدیده ای ثابت برای ساکنین و عابران تبدیل شده است.

مافیا مخوف دستفروشی در تجریش/قربان سرکرده دستفروشان تجریش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، دیدن دست فروش های کنار خیابان تجریش برای رهگذران و عابرانی که به قصد خرید یا تفریح به این خیابان می آیند پدیده عجیب و یا جدیدی نیست. دیگر عابرین عادت کرده اند که درمیان صدای بوق ماشین ها و شلوغی خیابان صدای دستفروشانی که قیمت پایین اجناس خود را فریاد می زنند نیز بشنوند و هر از گاهی دلشان از آن همه التماس و یا ظاهر نیازمندشان بسوزد و از آن ها خرید بکنند. دست فروش های خیابان تجریش این سال ها آن قدر در کارشان جاافتاده شده اند که به گفته برخی از کسبه درآمد آنها از برخی از مغازه داران این راسته نیز بیشتر شده است. اما داستان به همین جا ختم نمی شود و عابرین و کسبه تجریش هر روز شاهد اخطار گشت های شهرداری در سطح خیابان و تذکر به این دستفروش ها برای جمع کردن بساطشان هستند.تذکراتی که برخی اوقات با واکنش شدید شهروندان به عنوان مدافع حقوق این دستفروشان صورت می گیرد و پخش کلیپ هایی در فضای مجازی از این برخوردها که واکنش های شدیدی را نسبت به مامورا ن سد معبر شهرداری برانگیخته است.

دستفروشان تجریش با زورگیری کانکس شهرداری را اشغال کرده اند

وقتی به سراغ  مجیدخادمی، مدیر بخش سد معبر شهرداری منطقه یک رفتیم پرده از ماجراهایی برداشت که کمتر دراین باره شنیده ایم. از دست فروشانی که از کشورهای اطراف به اینجا مهاجرت کرده و همگی عضو دسته و گروهی هستند که برای شخص خاصی درحال کار و فروشندگی و حتی فالگیری و رمالی هستند.

خادمی در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری موج گفت:چند سالی می شود که شخصی معروف به قربان با همراهی دوستان دیگرش تعدادی از دست فروشان افغانی را اجیر کرده اند و در قسمتی از خیابان تجریش نشانده اند که درصد زیادی از سود فروش آنها را برای خود بر می دارند. این فرد هیچ سرمایه ای از خود نداشته و ندارد  فقط این افراد را اجیر کرده و گفته سرمایه و جنس از شما جا و مکان از من. اما  سهم بیشتر سود از آن اوست.

وی ادامه داد:تعداد دستفروشانی که برای قربان کار می کنند حدود ده نفر هستند و بسیار هم هوای همدیگر را دارند. قربان و دار و دسته اش در محله آبک در امامزاده قاسم که یکی از محله های آسیب زا در منطقه یک به شمار می رود زندگی می کنند و جای خواب و محل زندگی این کارگرها کانکسی متعلق به شهرداری است که به زور آن را تصرف کرده و به این افراد مکان داده است.

خادمی درباره بازپسگیری کانکس از دار و دسته دستفروشان تجریش گفت:سال گذشته در اقدامی جدی این دستفروشان را از کانکس بیرون کردیم که این فرد با آتش زدن کانکس و درگیری با ماموران صدمه جدی به دونفر از نیروها وارد کرد. به طوریکه یکی از مامورین یک پای خود را از دست داد و حدود یک سال خانه نشین شده است.

مدیر بخش سد معبر شهرداری منطقه یک ادامه داد:عکس هایی که از وقوع حادثه در سال گذشته گرفته شده نشان از عمق فاجعه می دهد. مامورینی که با لباس های خونی در خیابان تجریش با پسرکی جوان که معروف به قربان است درگیر شده اند و مردمی که در حال نظاره هستند.

آزادی قربان با وثیقه 400 میلیونی

شهرام رضایی مدیر بازرسی شهرداری در ادامه در ارتباط با این حادثه به خبرنگار موج گفت:پس از این اتفاق نیروی انتظامی به در خانه او در محله امامزاده قاسم(ع)  رفتند و او را دستگیر کردند.اما بعد از چند روز با قرار وثیقه ای 400 میلیونی آزاد شد و مجددا شهرداری از این فرد شکایت کرده و خواهان رسیدگی دوباره به پرونده این فرد شده است. ما از دادستانی شمیرانات درخواست کرده ایم که برای این فرد و افراد دیگری که از اراذل و اوباش منطقه محسوب می شوند حکم جلب صادر کند. این افراد همه با قرار وثیقه آزاد هستند.این ها خلاهای قانونی هستند که ما را دچار مشکل کرده است.

دستفروشی4

درآمد 20 میلیونی دستفروشان تجریش

رضایی با اشاره به محله آبک گفت: محل زندگی بسیاری از دستفروشان خیابان تجریش همین محله است. برخی از دست فروش های تجریش شغلشان به صورت ارثی بهشان رسیده و پدر و برادر و تمام خاندانشان از سی سال پیش که به تهران مهاجرت کرده اند همین بوده  و حالا خودشان هم ادامه دهنده همین راه هستند.

رئیس سد معبر  شهرداری منطقه یک با اشاره به عدم نیاز مالی برخی از این دستفروشان گفت: برخی از دست فروشان که روبروی مغازه ها بساط پهن می کنند ماهی حدود سه میلیون تومان اجاره به آن مغازه می دهند تا اجازه دهد آنجا بشینند و با احتساب درآمد روزانه و کارگرانی که دارند ماهی به بیست میلیون هم درآمدشان می رسد.مردم فریب التماس ها و یا عوام فریبی های این دستفروش ها که تعداد زیادی از آن ها زیر نظر همین مافیای دست فروشی هستند را نخورند.

دستفروشی3

جریان مافیایی پشت پرده بخش بزرگی از دستفروشی در تهران

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه یک در این باره به خبرنگار موج گفت: هرچه زودتر شهردار تهران باید برخورد جدی با پدیده مافیایی دستفروشی در پایتخت انجام دهد این افراد زیر نظر چند شخص در تهران مشغول فعالیت هستند. شهردار باید پاتوق هایی را برای افراد نیازمند تدارک ببیند تا درآن جا مشغول به کار شوند و درآمد زایی کنند.

مجید صالحی در این رابطه گفت: ما با معضل چند وجهی در این قضیه مواجه هستیم. لزوما این افراد نیازمند نیستند که این نیازمندی را در قالب دستفروشی به عرصه کار آورده باشند. ما پدیده مافیایی در این زمینه داریم که شهرداری تهران تا پایان سال گذشته توسط نیروهای شهرداری طرح جمع آوری آن ها را در دستور کار قرار داده بود. باتوجه به اینکه این ها کار تیمی می کنند و در سطح تهران افرادی هستند که این دستفروشان را اداره می کنند باید بحث مقابله باید با تدابیر خاصی اتفاق بیفتد.

وی بااشاره به برنامه پیش روی شهرداری در قالب طرح ساماندهی دستفروشان افزود:ماهم در تلاش هستیم با توجه به بودجه و هزینه های در نظرگرفته شده پاتوقی را برای افرادی که می دانیم نیازمند به این کار هستند و از راه آن امرار معاش می کنند در منطقه به وجود بیاوریم.البته این کار به دلیل بافت منطقه، هزینه، بافت شهری و تراکم جمعیتی بسیار سخت است.اما شهروندان بدانند بحث دستفروشان یک قضیه اقتصادی و نیازمندی افراد نیست بلکه پدیده مافیای این روزهای جامعه ماست. باندی وجود دارد که 200 دستگاه خودرو دارد و در تهران مشغول به کار است.این بحث هم بحثی اجتماعی و هم انتظامی است و پدیده ای ساده نیست و باید به طور جدی آن را پیگیری کرد؛ متاسفانه در این رابطه قوانین ما ضعف های اساسی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    سرکرده شون خود شهرداریه جانم.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه