English

راهنمای خرید عینک آفتابی مناسب/کدام عینک های آفتابی مناسب رانندگی و اسکی هستند؟

عینک های آفتابی در کنار تاثیری که بر زیبایی افراد دارد باید استاندارد باشد تا از بروز بیماری های چشمی خطرناکی که میتواند بینایی را از بین ببرد، جلوگیری کند.

راهنمای خرید عینک آفتابی مناسب/کدام عینک های آفتابی مناسب رانندگی و اسکی هستند؟

به گزارش خبرگزاری موج، با گرمتر شدن زمین و به نوعی نازک شدن لایه اوزون، یکی از خطراتی که می تواند برای انسان ایجاد شود آسیب به چشم ها است.لذا سلامت چشم ها ارتباط مستقیمی با عینک آفتابی دارد که افراد از آن استفاده می کنند. 

در واقع از آنجا که اشعه‌های ماورای بنفش خورشید هم می توانند به پوست آسیب برسانند و هم به چشم، به خصوص به لنز و قرنیه چشم، هرقدر بیشتر چشمان شما بدون محافظ در مقابل اشعه آفتاب قرار بگیرد احتمال اینکه به بیماری آب‌مروارید مبتلا شوید بیشتر می‌شود. همچنین در ضمن اشعه‌های خورشید باعث بیماری تخریب بافت ماکولای چشم می ‌شوند که می ‌تواند بر میزان وضوح و شفافیت بینایی تاثیر منفی بگذارد و حتی باعث کوری شود.

بیماری هایی که ناشی از تابش اشعه مضر خورشید هستند

سایر بیماری‌های ناشی از تابش اشعه‌های مضر خورشید به چشم عبارتند از: ناخنک و التهاب قرنیه؛ ناخنک حالتی است که در آن بافت روی لایه سفید چشم به قرنیه می‌رسد و باعث بروز قرمزی در ناحیه سفید چشم می‌شود و می‌‌تواند در روند بینایی مشکل ایجاد کند.

انعکاس شدید نور خورشید از سطوح منعکس‌کننده مثل برف، آب، آینه‌ها و شن هم برای چشم بسیار خطرناک هستند و می‌توانند آسیب‌های فراوانی را به چشم وارد  کنند.

عینک استاندارد

عینک آفتابی استاندارد

برای محافظت از چشم‌های‌تان باید بدانید که یک عینک آفتابی مناسب و استاندارد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و چگونه باید یک عینک آفتابی مناسب خرید. عینک‌های آفتابی استاندارد عینک‌هایی هستند که بتواند از چشم شما در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب (به خصوص اشعه‌های ماورای بنفش) محافظت کنند.  برای آنکه مشخص شود یک عینک آفتابی قدرت محافظت کامل در مقابل اشعه‌های ماورای بنفش را دارد به آن نور ماورای بنفش تابیده می‌شود و در صورت محافظت کامل برچسب استاندارد به آن چسبیده می‌شود.

 راهنمای خرید عینک آفتابی

شما باید با استفاده از دفترچه‌های راهنمای برندهای معتبر عینک‌های آفتابی بخرید که دارای یک یا نمونه از این ویژگی‌ها باشند:

  1. شیشه‌‌ها و لنزهای عینک بتوانند 99درصد تا صد درصد اشعه‌های ماورای بنفش (uvb و uva) را جذب کنند .
  2.  شیشه‌ها و لنزهای عینک دارای قدرت بلوک‌کننده بودن با قدرت z80.3 باشد که این معیار مورد تائید انجمن چشم‌پزشکی جهانی است.
  3. شیشه‌ها و لنزهای عینک دارای قدرت محافظت uv 400 هستند این یعنی اینکه قدرت محافظتی در مقابل اشعه‌هایی با طول موج 400 نانومتر را دارند که این به آن معناست که حتی پایین‌ترین طول موج‌های اشعه ماورای بنفش هم به چشم‌های‌تان نخواهد رسید.
  4. از آنجا که شماره برخی از عینک‌های آفتابی ارزان قیمت، ۵/۰ تا ۷۵/۰ آستیگمات است، استفاده طولانی مدت از این عینک‌ها باعث صدمه به چشم افراد می‌شود.عینک آفتابی مناسب و مفید، عینکی با خاصیت جذب بخش مضر اشعه است تا تاثیری در دید و تشخیص فرد ایجاد نکند.
  5. تنها راه تشخیص استاندارد بودن عینک استفاده از دستگاه‌های مربوط موجود در مطب چشم پزشکان، همچنین خرید مارک‌های مشهور در صورت تقلبی نبودن مارک‌ها، رنگ‌های خاکستری و زرد به ترتیب مناسب‌ترین رنگ‌ها برای عینک آفتابی هستند.
  6.  استفاده از عینک آفتابی با جنبه تجملی و آرایشی، استفاده مداوم از عینک آفتابی برای چشم مضر است. از این رو استفاده از این عینک‌ها فقط در اوقاتی از روز با میزان تابش اشعه بسیار شدید و یا در اماکنی با انکسار نور فراوان، توصیه می شود.

لنز

برای عینک آفتابی شیشه‌های چه رنگی انتخاب کنیم؟

در مورد جذب اشعه‌های ماورای بنفش رنگ شیشه‌ها و لنزهای عینک آفتابی نقشی ندارد اما بدانید که تم رنگی شیشه‌های عینک آفتابی‌تان در تشخیص رنگی شما نقش مهمی ایفا می‌کنند. باید این را بدانید که اگر عینک آفتابی با شیشه‌های زرد یا صورتی بزنید بهتر است رانندگی نکنید چرا که در تشخیص درست چراغ‌های راهنمای ترافیک دچار مشکل خواهید شد. اما شیشه‌های سبز و قهوه‌ای و خاکستری در مورد تفکیک رنگ‌ها تاثیر چندانی نمی‌گذارند و برای همین برای رانندگی کردن انتخاب‌های مناسبی هستند. در مورد شیشه‌های دودی و سیاه هم باید گفته شود که این شیشه‌ها تاثیری در تفکیک رنگ شما ندارند اما اگر شیشه‌ها بسیار تیره باشند ممکن است در دیدن اشیای کوچک و جزئیات به خصوص در نور نه خیلی زیاد دچار مشکل شوید.

گران‌تر بودن تضمینی برای بهتر بودن لنزها و شیشه‌ها نیست

مهم‌ترین ویژگی عینک‌های‌ آفتابی لنزها و شیشه‌های آن است گران‌تر بودن نمی‌تواند تضمینی برای کیفیت این لنزها و شیشه‌ها باشد اما یادتان باشد که حتما باید عینکی با لنزها و شیشه‌های با کیفیت بخرید. یکی از ویژگی‌های مهم لنزها و شیشه‌ها تراش خوردن آنهاست که باید با کیفیت عالی باشد. دکتر جیمز ماتسن، پزشک ارشد دانشگاه کالیفرنیا یک راه ساده برای اطمینان یافتن از کیفیت لنزها یا شیشه‌ها پیشنهاد می‌دهد: «شیشه عینک را با فاصله از چشمان خود بگیرید بعد سرتان را جلو و عقب ببرید، اگر در زمان جلو و  عقب بردن سر شکستگی در تصویر دیدید یعنی لنزهای عینک استاندارد نیستند و خوب تراش نخورده‌اند و نباید آنها را بخرید.»

اگر اهل شنا هستید

اگر خیلی اهل شنا کردن و استخر هستید یا اگر در زمستان‌ها همیشه به پیست‌های اسکی سر می‌زنید و عینک‌های مخصوص اسکی به چشم می‌زنید حتی عینک‌های آفتابی با شیشه‌های پولاریزه بزنید تا نورهای منعکس‌ شده از سطوحی مثل آب یا سنگفرش‌های خیلی صاف یا برف را جذب کند. همه کسانی که در تابستان زیاد به استخر می‌روند یا زمستان‌ها زیاد اسکی می‌کنند باید عینک آفتابی پولاریزه داشته باشند اما خب این عینک‌ها یک ایراد دارند؛ وقتی آنها را به چشم می‌زنید دیدن و خواندن آنچه روی تلفن همراه یا دستگاه‌های GPS شماست یا خواندن نوشته‌های دستگاه‌های ATM برای شما مشکل خواهد بود. در ضمن بهتر است عینک‌های پولاریزه‌‌ای بخرید که دارای محافظت اشعه‌های ماورای بنفش هم باشند.

عینک چه اندازه‌‌ای بخریم؟

اندازه شیشه‌ها و لنزها و اندازه قاب عینک هم در سلامت شما موثر است. دکتر رویالن می‌گوید: «بهتر است عینکی با شیشه‌های بزرگ بخرید این‌گونه محافظت چشمی بیشتر و محافظت پوستی بیشتری را فراهم می‌کند.» عینکی که شیشه‌هایش تا روی استخوان‌های گونه شما را می‌پوشاند می‌تواند یک انتخاب خوب باشد. در مورد اندازه قاب عینک هم یادتان باشد که باید عینکی بخرید که راحت روی بینی شما بنشیند و روی گوش‌ها هم شما را اذیت نکند و نه شل باشد و نه به گوش‌های‌تان فشار بیاورد.

عینک شما باید آنقدر به چشم‌تان نزدیک باشد که نتوان به راحتی یک انگشت را بین عینک و پوست صورت قرار داد، در ضمن نباید هم آنقدر به چشم شما نزدیک باشد که مژه‌های‌تان را اذیت و آنها را فشرده کند.

توصیه های لازم در مورد انتخاب عینک آفتابی

  1.  افرادی که در حال اسکی کردن، حمام آفتاب گرفتن و کوهنوردی در ارتفاعات هستند باید حتماً از عینک آفتابی استفاده کنند. برای اینگونه محیط‌ها عینک‌هایی لازمند که فقط ۱۲ ـ ۸ درصد نور را از خود عبور دهند.
  2. عینکهای رنگی متمایل به سبز و قهوه ای به علت مختل کردن طیف رنگ ، مضر هستند . البته برای افرادی که می‌خواهند به مدت طولانی رانندگی کنند، توصیه می‌شود از عینکهای قهوه ای استفاده کنند ، چرا که این عینکها نور آبی آسمان را کاهش وحدت بینایی را افزایش می‌دهند، لذا برای مصارف روزمره توصیه به استفاده از این رنگ نمی‌شود .
  3. اگر پشت فرمان می‌نشینید توصیه می‌شود که از عینکهای آفتابی سبز رنگ استفاده نکنید چرا که تشخیص نور قرمز و زرد را مختل می‌کند و از این نظر مناسب نیستند. به عنوان یک اصل بدانید که بهترین رنگ برای عینکهای آفتابی در وهله اول خاکستری و پس از آن قهوه ای است.
  4.  شیشه‌های عینک آفتابی باید مقاومت کافی داشته باشد. پلی کربنات از همه مواد مقاوم تر است.
  5. قاب عینک باید بزرگ باشد تا محافظت کامل در این خصوص صورت گیرد .
  6. یک عینک آفتابی استاندارد عینکی است که وقتی آن را در مقابل یک صفحه طرح دار تکان می‌دهیم نباید صفحه موجدار تار و کج و معوج دیده شود .
  7.  اگر می‌خواهید بدانید که تیرگی عینک آفتابی شما مناسب است یا نه، در یک اتاق با نور معمولی با عینک آفتابی به آینه نگاه کنید اگر عینک آفتابی شما مناسب باشد نباید چشمان خود را ببینید .
  8. کودکانی که برای ساعتهای طولانی در زیر نور آفتاب در حال بازی کردن هستند باید از عینکهای مخصوص خودشان استفاده کنند .
  9.  اگر در محل کار خود با اشعه‌های زیاد در تماس هستید، عینک آفتابی جوابگو نخواهد بود لذا توصیه می‌شود عینکهای متفاوت و مخصوص استفاده نمایید (برای مثال در جوشکاری ویا کار با وسائلی که تولید اشعه میکند عینک ویا محافظ های خاصی لازم است )
  10.  افرادی که تحت عمل آب مروارید یا لیزیک یا لازک قرار گرفته‌اند باید در مواجهه با آفتاب از عینکهای آفتابی مجاز استفاده کنند .
  11. بعضی داروهای پوستی یا چشمی‌حساسیت چشم‌ها را به نور آفتاب بیشتر می‌کند در صورت استفاده از این داروها ( به عنوان مثال کسانی که از قطره های چشمی‌یا قرص داکسی سیکلین استفاده می‌کنند ) باید حتماً از عینک آفتابی استفاده کنند .
  12. عینکهای آفتابی با شیشه‌های رفلکس که دارای پوشش آینه‌ای هستند برای مصارف اسکی یا کوهنوردی مناسب می‌باشند .
  13.  با توجه به هزینه‌های مختلف که روزمره متحمل می‌شوید خرید یک عینک آفتابی استاندارد نه تنها عملی درست و به جا بلکه ضروری می‌باشد . بهای استفاده از عینکهای تقلبی به خطر انداختن سلامتی چشم هایتان می‌باشد.
  14. برای تهیه عینک آفتابی بهتر است با یک چشم پزشک مشورت کنید و یا از یک اپتومتریست کمک بگیرید . و جهت خرید آن به عینک فروشیهای معتبر مراجعه نمایید . با خرید یک عینک خوب به راحتی می‌توانید تا چند سال از آن استفاده کنید .
  15.  اگر دچار اختلال در بینایی هستید و از عینک طبی استفاده می‌کنید چنانچه مایل بودید می‌توانید از عینکهای آفتابی مخصوص که بر روی عینک طبی قرار می‌گیرند استفاده نمایید و یا برای عینک طبی خود شیشه های فتوکروم و یا شیشه های رنگی سفارش دهید .

نحوه شناخت عینک استاندارد

 در لنز عینک‌های ارزان ماده‌ای به نام (Triace tate) است که فقط ۴۰ درصد ازUV را جذب می‌کند و برای چشم بسیار مضر هستند بنابراین بهترین راه شناخت عینک‌های استاندارد، استفاده از دستگاه UV متر است که اغلب در عینک‌فروشی‌های معتبر یافت می‌شود.»

بدون استفاده از دستگاه «یووی متر» جهت شناخت استاندارد بودن عینک‌های آفتابی، تشخیص یک عینک آفتابی مناسب، حتی برای چشم پزشکان نیز سخت و غیرممکن خواهد بود.

گفتنی است این دستگاه باید UV عینک را از ۹۸‌درصد به بالا نشان دهد. همچنین گاهی علامت «۴۰۰ UV» در کنار برخی از عینک‌ها درج شده است که نشان‌دهنده قابلیت حفاظت بر علیه UVB است.

انواع جنس فریم عینک های آفتابی

۱- پلاستیکی

  •  CELLULOSE ACETATE – ZYL: مقرون به صرفه و خیلی سبک میباشد.
  •  PROPIONATE: پـلاسـتـیـک نـایـلونی که حساسـیـت زا نمیباشد و سبک وزن است.
  • NYLON – GLIDAMIDE: گلیدامید مقـاوم در بـرابر گـرما و سـرمـا بــوده و انـعــطاف پذیر اما سخت و حساسـیـــت زا نمیباشد. فریم های پلاستیکی شکننده تر از فریم های فلزی بوده و در برابر تابش خورشید بمرور استحکامشان کاهش می یابد.

۲- فلزی

  •  MONEL: آلیاژی از چند فلز میباشد. ضد خـوردگی بوده و معمولا دارای روکش پالادیوم است.
  • TITANUM: سبک و بادوام، با استحکام و مقاوم دربرابر خوردگی (نقره ای رنگ میباشد)
  •  BERYLLIUM: ارزان قیمـت، مـقـاوم در برابر خوردگی و کدر شدن، بسیار قابل انعطاف(خاکستری مات)
  • STAINLESS STEEL: اسـتـیـل ضـد زنـگ سـبـک وزن و حساسیت زا نمی بـاشد، مـقـاوم در بـرابـر خــوردگــی و ساییدگی بواسطه داشتن فلز کرمیوم در ترکیبش
  •  FLEXON: نـوعـی آلـیـاژ تـیـتـانیـوم مـــی بـاشـد که بـه “فلز حافظه” موسوم است چون در صـورت آسـیـب دیـدن مـجـددا بـه شـکـل اولیه خود باز می گردد. حـتـی پـس از پیچاندن خم کردن و له کردن. سبک وزن، ضـد خـوردگی و حساسیت زا نمیباشد.
  •  ALUMINUM: سبک، بسـیـار مـقاوم در برابر خوردگی، برای استحام بیشتر با آهن و سیلیکون ترکیب میگردد. فریـم باید هم اندازه و مکمل شکل و رنگ پوست شما باشد. مـثـلا افـراد بـا صـورت گـرد بهتر است فریمهای مستطیل شکل را انتخاب کنند و افـرادی که فرم صورتشان مربعی و مستطیلی شکل است بهتر است فریمهای بیضی شکل را انتخاب کنند. نکته دیگر آنکه سطح بالای فریم نباید ابروهای شما را بپوشاند.

نکته نهایی آنکه؛ عینک های آفتابی ارزان که دستفروش ها و یا برخی مغازه داران می فروشند، بسیار آسیب زا و خطرناک است. اگر توان خرید عینک افتابی استاندارد را ندارید، هرگز از این عینک ها نیز استفاده نکنید. زیرا شیشه های غیراستاندارد این عینک ها با انعکاس نور خورشید باعث آسیب های جدی به قرنیه چشم می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه