English

ضرورت استفاده از عینک آفتابی برای تداوم سلامت چشم

متخصصان چشم پزشکی پیشنهاد می کنند ﻫﺮ ﻣﻮﻗﻊ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﻨﺰﻝ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﯽ ﺷﻮﯾﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻮﺍﯼ ﺁﺯﺍﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﯾﺪ، ﺑﻪ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻋﯿﻨﮏ ﺁﻓﺘﺎﺑﯽ ﺑﺰﻧﯿﺪ.

ضرورت استفاده از عینک آفتابی برای تداوم سلامت چشم

مجتبی داراب پور-خبرگزاری موج؛ شاید بتوان گفت چشمان انسان حساس ترین نقطه جسم آن هستند. بدین جهت همیشه در معرض آسیب بوده و لزوم محافظت در برابر آلودگی هوا، گرما و نور آفتاب وجود داشته باشد.

ﻋﯿﻨﮏ ﺁﻓﺘﺎﺑﯽ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﺍﺯ ﭼﺸﻢ ﺩﺍﺭد. ﺍﯾﻦ محافظت ﺷﺎﻣﻞ ﭘﻠﮏ ﭼﺸﻢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﯿﻠﯽ ﻧﺎﺯﮎ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺴﺘﻌﺪ ﺍﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﭘﻮﺳﺖ می باشد.

انتخاب عینک آفتابی

ﻋﯿﻨﮏ ﺁﻓﺘﺎﺑﯽ ﺍﺯ ﺑﺮﻭﺯ ﭼﯿﻦ ﻭ ﭼﺮﻭﮎ ﻭ ﺑﺪ ﺷﮑﻞ ﺷﺪﻥ ﭘﻮﺳﺖ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﭼﺸﻢ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺍﺷﻌﻪ ﻣﺎﻭﺭﺍﯼ ﺑﻨﻔﺶ ﻧﯿﺰ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻋﯿﻨﮏ ﺁﻓﺘﺎﺑﯽ ﻋﺎﺩﺕ ﺩﻫﯿﺪ

متخصصان چشم پزشکی پیشنهاد می کنند ﻫﺮ ﻣﻮﻗﻊ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﻨﺰﻝ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﯽ ﺷﻮﯾﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻮﺍﯼ ﺁﺯﺍﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﯾﺪ، ﺑﻪ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻋﯿﻨﮏ ﺁﻓﺘﺎﺑﯽ ﺑﺰﻧﯿﺪ.

ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻋﯿﻨﮏ ﺁﻓﺘﺎﺑﯽ برای ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻧﯿﺰ دارای اهمیت زیادی  است، ﺯﯾﺮﺍ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺁﺳﯿﺐ ﭘﺬﯾﺮﺗﺮ ﺍﺳﺖ.

ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺁﺳﯿﺐ ﭼﺸﻢ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺍﺷﻌﻪ ﻣﺎﻭﺭﺍﯼ ﺑﻨﻔﺶ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ﻟﺬﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻋﯿﻨﮏ ﺁﻓﺘﺎﺑﯽ ﻋﺎﺩﺕ ﮐﻨﯿﺪ ﻭ ﻓﮑﺮ ﻧﮑﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﻋﯿﻨﮏ، صرفا ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺵﺗﯿﭙﯽ ﺍﺳﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﺍﺯ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﺳﯿﺐ ﻫﺎﯼ ﻧﻮﺭ آفتاب ﺍﺳﺖ .

ویژگی های عینک آفتابی استاندارد

غلامرضا خاتمی نیا

غلامرضا خاتمی نیا فوق تخصص چشم پزشکی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری موج توصیه هایی برای خرید عینک های آفتابی دارد.

از نظر دکتر خاتمی نیا عینک آفتابی استاندارد باید بشکلی باشد که از ورود تمام نور ماوراء بنفش و حدود ۷۰درصد از نور معمولی جلوگیری کند. عینک ها باید مقاوم و دارای استحکام بوده و فوری شکسته نشوند و باید بصورت کامل چشم را پوشانده و مانع از ورود نور آفتاب شوند.

خاتمی نیا گفت: عینک های مناسب در رنگ های مختلفی هستند اما در مناطق گرمسیر و با تابش زیاد آفتاب، بهترین نوع، عینک دودی بوده و بسیار مؤثر است.

دکتر خاتمی نیا توضیح داد: برای اطلاع از مناسب بودن عینک، دستگاه های نورسنج در مطب های چشم پزشکان وجود دارد که با استفاده از آن می توان استاندارد بودن عینک را مشخص کرد. یکی دیگر از علائم مناسب بودن عینک این است که فرد در نور اتاق و در حالی که روبروی آینه در حال تماشای خود است نباید سیاهی چشم خود را در آن ببیند.

این استاد دانشگاه رابطه استفاده از مانیتور و همچنین موبایل و تلویزیون بر تضعیف بینایی را رد کرده و تاکید می کند استفاده از این وسایل شماره چشم را بالا نمی برد.

دکتر خاتمی نیا با اشاره به افزایش میزان ابتلا به سرطان‌های پوستی می گوید: اصلی‌ترین علت این سرطان‌ها اشعه‌های مضر نور خورشید است که البته با استفاده از عینک آفتابی استاندارد می توان باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌های سلول‌های پایه‌ای در پوست اطراف چشم  شد.

چهار فصل سال عینک بزنید

عینک دودی

 استفاده از عینک آفتابی مخصوص تابستان یا روزهای آفتابی نیست. در فصل زمستان هم برف حدود ۸۰ درصد نور خورشید را منعکس می‌کند. این میزان، 3برابر بیشتر از آب و ۵ برابر از ساحل دریا بیشتر است.

چنانچه نخواهید از عینک آفتابی استفاده کنید، می‌توانید در روزهای آفتابی کلاه لبه‌دار روی سرتان بگذارید. لبه کلاه‌ها به واسطه سایه‌ای که ایجاد می‌کند تا ۵۰ درصد از ورود اشعه‌های مضر به چشم جلوگیری به عمل می‌آورد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه