English

معاون برنامه ریزی، توسعه و امور شورای شهرداری تهران:

چانه‌زنی با دولت برای استفاده از صندوق توسعه ملی

معاون برنامه ریزی، توسعه و امور شورای شهرداری تهران گفت: در حال چانه‌زنی هستیم تا بتوانیم از صندوق توسعه ملی در توسعه مترو استفاده کنیم

چانه‌زنی با دولت برای استفاده از صندوق توسعه ملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، حجت میرزایی در نخستین نشست مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: تدوین برنامه سوم توسعه شهرداری از ابتدای آذرماه آغاز شده است. همچنین لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران را ابتدای تیرماه 97 تقدیم شورای شهر خواهیم کرد.

وی ادامه داد: شهر تهران یک برنامه توسعه پنج‌ ساله دارد که تحت عنوان برنامه دوم توسعه تهران در حال اجرا است که سال 97 به پایان می‌رسد. اگرچه برنامه موجود توسط شهردار سابق ارائه و در شورای چهارم تصویب‌شده بود، ما نیز قائل به اجرای آن هستیم، چراکه برنامه‌های توسعه وقتی توسط مرجع قانون‌گذار تصویب می‌شوند باید به‌عنوان یک میثاق در نظر گرفته‌شده و باید آن را مبنای فعالیت‌های خود قرارداد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران بیان کرد: این برنامه را از حیث محتوایی اگر بخواهیم بررسی کنیم، بسیاری از نیازهای شهر تهران را در برگرفته است اما با این‌ وجود کاستی‌هایی نیز در دل خود دارد.

وی  یادآور شد: بر همین اساس و به دلیل اینکه شهر نباید بدون برنامه باشد، کار تدوین برنامه سوم را از ابتدای آذرماه آغاز کرده و تا پایان خردادماه 97 به اتمام خواهیم رساند. سپس در ابتدای تیرماه لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران را تقدیم شورای شهر خواهیم کرد.

به گفته میرزایی؛ اگر در مدت‌ زمان قانونی به این برنامه پرداخته شود، پس از 3 ماه از تحویل آن به شورا تصویب‌شده و مبنای عملکرد شهرداری تهران خواهد بود، بر همین اساس بودجه سال 98 نیز باید برمبنای برنامه سوم باشد.

کوچک‌سازی و چابک سازی شهرداری تهران

وی درباره اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تاکید کرد: اصلاح ساختار سازمانی در شهرداری کار بسیاری زمان‌بری نسبت به تدوین برنامه سوم است؛ یعنی ما لایحه برنامه سوم را تا پایان خرداد 97 به شورا تقدیم می‌کنیم اما پیش‌بینی ما این است که اصلاح ساختار تشکیلات شهرداری به زمان طولانی‌تری نیاز دارد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با اشاره به اینکه تدوین اصلاح ساختار شهرداری تهران آغاز شده است، گفت: این مسئله با چند مشکل و محدودیت روبرو است؛ اول آنکه ما با گستردگی بیش‌ از حد و غیرکارکردی بودن این ساختار روبرو هستیم. دومین نکته این است که با عدم تناسب این ساختار با مأموریت‌های اصلی شهرداری (هم از حیث ساختار و تشکیلات و هم ازنظر پست‌های سازمانی ) نیازمند بازنگری جدی هستیم. این اصلاح باید هم در سازمان‌ها و شرکت‌ها و هم در معاونت‌های شهرداری صورت گیرد.

میرزایی با اشاره به اینکه کوچک‌سازی و چابک سازی شهرداری تهران مهم‌ترین هدف این برنامه است، افزود: یکی از مأموریت‌های اصلی که شهرداری بر عهده دارد، اثربخشی تمامی بخش‌ها و اجزای آن است. به همین دلیل ما باید نسبت به انجام این ساختار اقدام کنیم. این در حالی است که اداره کل خزانه‌داری در شهرداری تا پایان سال ایجاد می‌شود تا پول‌های پشت باجه به خزانه شهرداری بیایند.

 80 درصد درآمد شهرداری از محل ساخت‌وسازها بود

وی درباره گزارشی که بعد از صد روز از وضعیت فعلی تهیه می‌شد، بیان کرد: این گزارش تهیه شده و سرفصل‌های آن را به شورا ارائه داده‌ایم البته تا 5 دی ماه مهلت داریم گزارش را تکمیل کنیم. بودجه باید با محافظه‌کاری زیادی تعیین شود، پروژه‌های عمرانی اولویت‌بندی شده و براساس برنامه کارها پیش رود و پروژه‌هایی که اولویت ندارند، متوقف شوند.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در خصوص اینکه 80 درصد درآمد شهرداری از محل ساخت‌وسازها بوده که این موضوع مطلوب نیست، ادامه داد: حتی اگر محمدباقر قالیباف شهردار فعلی تهران هم بود با شیوه قبلی امکان تأمین پروژه‌ها را نداشت.

وی با توجه به این موضوع 500 هزار واحد مسکونی مازاد در تهران وجود دارد، یادآور شد: باید طبق برنامه کارها را پیش ببریم.

میرزایی درباره اینکه در حال حاضر چگونه می‌خواهیم هزینه‌های پروژه ها را تأمین کنیم، تاکید کرد: بخشی از پروژه‌های شهری مانند مترو جزو تعهدات دولت است و در واقع شهرداری به نیابت از دولت فعالیت می‌کند.

وعده دولت برای کمک به مترو

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در حال چانه‌زنی با دولت هستیم، گفت: در حال چانه‌زنی هستیم تا بتوانیم از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم البته از طریق فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی هم بخشی از هزینه‌های شهر را تأمین خواهیم کرد. در هفته جاری با دولت صحبت‌هایی داشته‌ایم و قول‌های خوبی برای کمک به مترو داده‌اند.

حجت میرزایی با اشاره به پروژه‌های در حال اجرا در تهران ادامه داد: اینکه بگویند کدام پروژه می‌خواهد حذف شود، در حال حاضر در خاطرم نیست.

وی همچنین به برنامه سوم شهرداری اشاره کرد و  افزود: یکی از مهمترین برنامه‌ها مشارکتی بودن کار است. به نظر بنده 30 درصد برنامه اجرا شده است و خیلی این برنامه مبنا قرار داده نشده است البته این برنامه توسط سازمانی از بیرون تهیه شده و بدنه شهرداری کاملاً با آن بیگانه است و هیچ زمان با آن درگیر نشده است. قالیباف یک برنامه راهبردی برای تهران در 45 صفحه تهیه کرده بود که به نظر این دو برنامه موازی بود. طبق توافقات صورت گرفته اصلاحیه بودجه را با کمی تأخیر تقدیم شورا می‌کنیم.

شورایاری‌ها باید حفظ و تقویت شوند

میرزایی در خصوص شورایاری‌ها گفت: شورایاری‌ها باید حفظ و تقویت شوند و تلاش می‌کنیم محدودیت‌های قانونی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود.

وی درباره اینکه آیا شهرداری به دنبال گران کردن هزینه‌ها برای تأمین درآمدهای شهر است، توضیح داد: اصراری برای گران شدن نداریم یکی از روش‌ها قیمت‌گذاری است البته باید ساز و کارها تهیه شود. مردم باید سهم عادلانه پرداخت کنند. در حال حاضر سهمی که شهروندان دارند مناسب نیست و اگر قرار باشد افزایشی صورت گیرد باید عادلانه باشد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران درباره حضور کمرنگش در شورای شهر تهران بیان کرد: دلایلم را به اعضای شورا گفته‌ام. بنده رابط بین شهرداری با دولت هستم و جلساتی که برگزار می‌شود عموماً با برنامه‌های شورا تداخل دارد و اگر در آن جلسات شرکت نکنیم امکان دارد حقی از شهر ضایع شود البته از شورا در این زمینه عذرخواهی کرده‌ایم اما تلاش می‌کنیم در جلسات شورا هم حضور یابیم.

وی در خصوص عزل و نصب‌های صورت گرفته در مورد برنامه‌ریزی، انتقادات فراوانی وجود دارد، یادآورر شد: همان‌قدر که انتقاد وجود دارد تقدیر هم شده است در بحث انتصابات، تخصص‌گرایی و جوان‌گرایی صورت گرفته البته سریع‌ترین تغییرات در معاونت برنامه‌ریزی بوده و هر 4 مدیری که منصوب شدند متخصص بودند و رویکرد سیاسی، اجتماعی منطبق با رویکرد مدیریت فعلی شهرداری داشته است.

ایجاد سایت ثبت قراردادهای بالای یک میلیارد تومان

معاون شهردار تهران درباره ایجاد سایتی که در آن قرار بود قراردادهای بالای یک میلیارد درج شود، گفت: این سایت در حال حاضر ایجاد شده و قراردادهای بالای یک میلیارد در آن ثبت شده است البته هنوز تکمیل نشده است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران درباره اینکه آیا این اصلاح ساختار در خصوص تعداد کارکنان شهرداری نیز صورت خواهد گرفت، تاکید کرد: تعداد کارکنان شهرداری تهران اجتناب‌ناپذیرترین مسئله ماست، اما اینکه کارکنان در چه رده‌های سازمانی قرار گیرند، این بخش به برنامه اصلاح ساختاری شهرداری تهران مربوط می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه