English

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد

۱۵ میلیون تن ظرفیت در محروم ترین منطقه کشور ایجاد می شود/ اختصاص ۴۰۳ میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای بندر شهید بهشتی چابهار

مدیرکل بنادر دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: سهم تجارت دریایی ایران فقط با چابهار افزایش می‌یابد و جز پیشرفت این بندرهیچ راهی نداریم.

۱۵ میلیون تن ظرفیت در محروم ترین منطقه کشور ایجاد می شود/ اختصاص ۴۰۳ میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای بندر شهید بهشتی چابهار

به گزارش خبرنگار اقتصادی اعزامی خبرگزاری موج به استان سیستان و بلوچستان، مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان‌ در حاشیه بازدید خبرنگاران از بندر شهید بهشتی چابهار گفت: با افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار در 5 فاز ظرفیت آن به 82 تا 85 میلیون تن افزایش می‌ یابد.

بهروز آقایی با بیان اینکه بندر شهید بهشتی چابهار 15 میلیون تن قابلیت بهره‌برداری دارد افزود: این بندر در محروم ترین منطقه کشور ایجاد شده است و ظرفیت آن اندازه کل بنادر شمالی کشور می‌ باشد

وی با بیان اینکه هم اکنون ۹۵ درصد از نیازمندی‌های افغانستان از طریق واردات تامین می‌شود توضیح داد:با توجه به مرز مشترک ایران و افغانستان و جمعیت ۳۲ میلیون نفری آن بحث ترانزیت کالا و اهمیت بندر شهید بهشتی چابهار و توسعه ترانزیت به آن کشور را در دستور کار داریم. 

آقایی اذعان کرد:هر کالایی که می‌خواهد به بنادر جنوبی کشور بیاید و به افغانستان ترانزیت شود، بهترین مکان برای ترانزیت آن بندر چابهار است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد:یک هزار دلار به ازای هر کانتینر، قیمت ترانزیت کالا از طریق ایران نسبت به ترانزیت کالا از طریق کشور پاکستان صرفه جویی خواهد شد که همین موضوع اهمیت بندر شهید بهشتی چابهار را نشان می‌دهد. 

به‌گفته‌این مسوول در حال حاضر سومین کشتی حامل گندم از هند به بندر چابهار رسیده و در حال تخلیه و بارگیری است تا به افغانستان ترانزیت شود.

آقایی با اشاره به اینکه از سال ۹۴ تا ۹۶ بیش از ۴۱ میلیون تن کالای اساسی از طریق بندر شهید بهشتی چابهار وارد کشور شده است گفت:موقعیت جغرافیایی این بندر می‌تواند این میزان را ارتقا دهد چرا که بندرشهید بهشتی چابهار قابلیت صادرات بیش از یک و نیم میلیارد تن مواد معدنی را دارد.

وی به دوران‌ پسا برجام اشاره کرد و افزود:بعد از برجام توانستیم در تجهیز بندر شهید بهشتی چابهار گشایش ال سی، ورود ۹ دستگاه جرثقیل و چهار دستگاه مکنده داشته باشیم هم اکنون درحال همکاری به صورت مشترک با آلمان هستیم.

آقایی افزود: به دلیل مسافت کوتاهی که بندر صحار در عمان با بندر چابهار در ایران دارد، ایجاد روابط تجاری می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۵.۵ هکتار دایت گذاری در فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار انجام شده است، گفت:این بندر تنها بندری است که به صورت پکیج استحصال، لایروبی و ساخت اسکله را همزمان انجام داده است که یکی از افتخارات کشور ایران به شمار می‌رود. 

به‌ گفته مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان و بلوچستان  نزدیک به یک میلیارد دلار در بندر شهید بهشتی چابهار هزینه شد و ایجاد ۱۶۵۰ موج شکن، ۱۷۰۰ متر اسکله و استحصال ۲۰۳ هکتار انجام شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه