English

سودجویان لوازم ورزشی ایرانی را به اسم نایک قاچاق می‌فروشند

در حالی که در این هفته ها صدای مبارزه با قاچاق از هر مکانی به گوش می رسد، لوازم ورزشی که تحت سلطه اجناس قاچاق است جزو مناطق امن قاچاقچیان محسوب می شود و در سایه عدم نظارت مسئولین بر این بازار به راحتی به کسب و تجارت خود می پردازند.

سودجویان لوازم ورزشی ایرانی را به اسم نایک قاچاق می‌فروشند

به گزارش امیرحسین چرایی خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، کالاهای قاچاق از هر نوع به راحتی در گوشه و کنار شهر دیده می شوند. روزهایی که بازی های المپیک در حال تمام شدن است شاید هوس کنید تا شما هم مانند ورزشکاران حرفه ای رشته ای خاص را دنبال کنید و هفته ای چند ساعت ورزش کنید. برای این کار نیاز است تا وسایلی را بسته به نوع رشته ای که انتخاب می کنید، خریداری کنید اما آیا از قیمت و نوع لوازم ورزشی خبر دارید؟ بازار منیریه اصلی ترین مرکز فروش لوازم ورزشی در تهران است که در همین بازار قیمت لباس های ورزشی آن قدر تفاوت دارد که خریداران را به شک می اندازد تا کدام یک را خریداری کنند. یک شلوار-گرمکن ورزشی در نمایندگی آدیداس که در دوران تخفیف است ۳۲۰هزار تومان است در حالی که در مغازه ای ۱۱۰هزار تومان و در مغازه ای دیگر ۱۶۰هزار تومان است.وقتی از یکی از فروشندگان در مورد علت این اختلاف سوال کردیم اینگونه گفت: اجناسی که در نمایندگی آدیداس به فروش می رسد به صورت قانونی وارد کشور شده اند و برای همین قیمت بالایی دارند اما در سایر مغازه ها همین جنس چون به صورت قاچاق وارد شده است ارزان تر بفروش می رسد. برخی دیگر نیز یا در داخل تولید شده اند و آرم آدیداس خورده اند و یا بدون آرم وارد شدند و در داخل آرم خورده اند. این ها دلایل متفاوت بودن قیمت لباس های ورزشی است. در زیر قیمت تعدادی از لوازم ورزشی در بازار منیریه آمده است؛

نوع وسیله حداقل قیمت حداکثر قیمت
تی شرت ورزشی ۳۰٫۰۰۰ ۱۱۵٫۰۰۰
پیرهن و شرت ورزشی تیم های فوتبال ۳۵٫۰۰۰ ۳۸۰٫۰۰۰
شلوار - گرمکن ۱۱۰٫۰۰۰ ۴۰۰٫۰۰۰
شلوار ورزشی ۴۰٫۰۰۰ ۲۱۰٫۰۰۰
توپ ۴۰٫۰۰۰ ۱۳۰٫۰۰۰
کتانی ۷۰٫۰۰۰ ۶۳۰٫۰۰۰
مایو مردانه ۴٫۰۰۰ ۶۰٫۰۰۰
مایو زنانه ۲۲٫۰۰۰ ۸۵٫۰۰۰
عینک شنا ۱۵٫۰۰۰ ۵۰٫۰۰۰
ساک ورزشی ۵۰٫۰۰۰ ۱۶۰٫۰۰۰
کفش فوتسال ۲۵٫۰۰۰ ۳۹۰٫۰۰۰
دمبل(کیلویی) ۵٫۰۰۰ ۱۵٫۰۰۰

تفاوت اساسی قیمت ها در وهله اول نشان می دهد هیچ گونه نظارتی بر بازار لوازم ورزشی وجود ندارد. نکته بعدی این است که محصولات برندهایی همچون آدیداس که چند نمایندگی در کشور دارند نباید در مغازه های دیگر با قیمت ارزان تر بفروش برسد در حالی که این اتفاق به صورت گسترده می افتد و اصلی ترین دلیل آن قاچاق این محصولات به کشور است. علاوه بر این برندهای دیگری چون نایک نیز به وفور در بازار وجود دارند در حالی که شرکت نایک هیچ گونه نمایندگی رسمی در ایران ندارد بنابراین طبق آیین نامه جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز محصولات نایک نیز همچون محصولات اپل به صورت غیرقانونی در کشور بفروش می رسد نکته ای که خود فروشندگان لوازم ورزشی نیز به آن اشاره دارند و می گویند این محصولات اغلب به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه