English

مهم‌ترین اسناد تحولات یزد در اختیار سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قرار گرفت

مجموعه اسناد قدیمی یزد موجود در مرکز اسناد وزارت امور خارجه به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد منتقل شد و مجموعه‌ای از مهم‌ترین اسناد مرتبط به تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان یزد در حداقل ۱۰۰ سال گذشته در اختیار این سازمان قرار گرفت.

مهم‌ترین اسناد تحولات یزد در اختیار سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری موج یزد، عباس ملازینلی معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد از انتقال مجموعه اسناد قدیمی یزد موجود در مرکز اسناد وزارت امور خارجه به این سازمان برای استفاده در پژوهش‌های تاریخی درباره استان و به‌ ویژه شهر یزد، خبر داد.

عباس ملازینلی اعلام کرد: به پیشنهاد و ابتکار سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری یزد و با هدف ایجاد آرشیو متمرکز اسناد تاریخی یزد در مرکز یزد پژوهی، وابسته به این سازمان، مجموعه‌ای از مهم‌ترین اسناد مرتبط به تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان یزد در حد اقل ۱۰۰ سال گذشته در اختیار این سازمان قرار گرفت. 
 
وی انگیزه و هدف اصلی این پروژه را جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های آرشیوی مرتبط با شهر میراث جهانی یزد، در راستای امکان‌پذیر ساختن پژوهش‌های تاریخی درباره استان و به‌ویژه شهر یزد عنوان کرد و افزود: ضرورت انجام این نوع از تحقیقات بنیادین زمانی برجسته‌تر می‌شود که بدانیم یزد یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و از جمله به دلایل اقتصادی- تجاری و سکونت اقلیت‌های مختلف دینی و مذهبی، سرچشمه تحولات متعددی در تاریخ معاصر ایران بوده است.
 
به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد؛ ملازینلی ادامه داد: انتخاب یزد از سوی سازمان جهانی یونسکو به ‌عنوان شهر میراث جهانی نیز بر اهمیت تاریخی این شهر، بیش از پیش افزوده و انجام پژوهش‌های آرشیوی و تاریخی را برای معرفی پیشینه تاریخی یزد به امری گریزناپذیر تبدیل کرده است.
 
وی تاکید کرد: اهمیت دیگر این پروژه را باید در قدمت و سابقه آرشیو وزارت امور خارجه جستجو کرد.
 
مرکز اسناد وزارت امور خارجه دارای حدود ۵۰ میلیون سند با موضوعات مهم تاریخی و البته یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین آرشیوهای اسنادی کشور است.
 
به گفته رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد،این مجموعه اسناد بالغ بر ۱۳۷۰ برگ سند است که با مطالعه و بررسی کارشناسان تاریخی و سندپژوه از میان ۶ هزار برگ سند موجود در مرکز اسناد وزارت امور خارجه و طی بازه زمانی تیرماه تا بهمن ماه سال جاری گزیده شده‌اند. 
 
گفتنی است؛ اغلب این اسناد مربوط به اواخر دوره قاجار، تمامی دوره پهلوی اول و اوایل دوره پهلوی دوم است که می‌تواند به‌ویژه در پژوهش‌های تاریخی، اجتماعی و اقتصادی مفید واقع شود.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر