English

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد عنوان کرد:

مهندسی شدن فرایند تولید هدف تشکیل سازمان نظام مهندسی کشاورزی

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد گفت: مهندسی شدن فرایند تولید از طریق انتقال دانش از بخش خصوصی به مردم هدف اصلی ایجاد سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است.

مهندسی شدن فرایند تولید هدف تشکیل سازمان نظام مهندسی کشاورزی

به گزارش خبرگزاری موج یزد، محمدرضا خلف باغی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی سال 1380 در کشور تشکیل شد و در استان یزد به تبع کشور در سال 1381 آغاز به کار کرد و امروز 17 سال از فعالیت این مجموعه می گذرد و پنجمین دوره از شوراهای انتخابی خود را پشت سر گذاشته است.

وی افزود: این سازمان به صورت انتخابی است و داشتن حداقل مدرک لیسانس کشاورزی، آب و محیط زیست و منابع طبیعی لازمه عضویت در این سازمان است.

خلف باغی اظهار داشت: سه هزار و  700 دانش آموخته کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در استان یزد فعال و عضو سازمان هستند ، 312 شرکت عضو حقوقی سازمان هستند که 20 درصد آنها تحصیلات تکمیلی دکتری و کارشناسی ارشد دارند.

وی اظهار داشت: از کل اعضای سازمان در استان یزد 64درصد مرد و 36 درصد را زنان تشکیل می دهد.

این مقام مسئول عنوان کرد: 8 درصد اشتغال استان یزد در خصوص کشاورزی است و سطح کشاورزی استان یزد با احتساب زمین در کشور یک درصد کل زمین در کشور است.

وی ابراز داشت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی یک سازمان خصوصی است و نظام آن انتخاباتی از اعضا است و 4 نماینده دولت داخل شورای سازمان حضور دارند.

وی مهمترین هدف این سازمان را بحث مهندسی شدن فرایند تولید از طریق انتقال دانش از بخش خصوصی به کشاورز دانست و افزود: به نوعی سازمان نظام مهندسی کشاورزی حلقه واسط از دولت و بهره بردار است و به تحقق اصل 44 قانون اساسی کمک می کند.

وی در خصوص وضعیت کشاورزی یزد گفت: با شرایط آب در یزد تحلیل ها جای نقد دارد و برای شناخت کشاورزی در یزد باید به رزومه یزدی ها برگردیم باید به اداره ثبت احوال برگردیم و فامیل های یزد را ببینیم که همه دهقان و زارع هستند قبل از. اینکه استان صنعتی باشیم نیم قرن قبل تعداد کارخانه ها. در یز کم و  اکثرا کم آبخواه و جزو صنایع تبدیلی بخش کشاورزی بودند مانند کارخانه تولید پتو.

1600 هکتار گلخانه در یزد احداث شده است

وی گفت: 84 درصد آب استان یزد در مصارف کشاورزی به کار می رود چون آبی که ویژگی آن لب شور است و با ای سی بالای 2000 که قابلیت شرب ندارد حتی قابلیت استفاده در صنایع را هم ندارد در کشاورزی استفاده می شود.

وی بیان کرد: 20 قنات و چشمه که غیر دائمی هستند و نمی شود روی آنها سرمایه گذاری کرد ولی می شود مدیریت کرد لذا کشت گلخانه ای بهترین کشت است و 1600 هکتار گلخانه در یزد احداث شده است.

این مقام مسئول گفت: کشاورزی در یزد یعنی مهندسی و هنر که یزدی ها با رتبه بالا در کشور صاحب این مهندسی در کویر هستند لذا توانستیم با حداقل آب و افزایش راندمان و بهره وری و افزایش تعداد محصول رتبه سوم و چهارم در سطح کشت گلخانه ای در کشور را داشته باشیم.

خلف باغی گفت: 490 هزار تن محصول گلخانه‌ای تولید کردیم که تامین کننده استان یزد و حتی بیش از نیاز استان است.

وی گفت: الان جزو استان های صنعتی با هوای آلوده هستیم و در این شرایط گلخانه که 25 درصد آن حجم رویش برگی و ماده سبز گیاهی است و  برای تولید آن 77 هزار تن دی اکسید کربن مصرف می شود بسیار برای استان مفید است در حالی که چقدر فضای سبز می توانیم ایجاد کنیم که این مقدار دی اکسید کربن را مصرف کند بنابراین  نمی توان گلخانه را از یزد حذف کرد چون شرایط آب و هوا مانند تهران و اصفهان می شود پس به جای هزینه عظیم برای ایجاد فضای سبز نگرش را بالا ببریم.

وی افزود: اگر دقت کنید در یزد باغ های متعددی وجود داشته و الان باغ ها از بین رفته است و طبق قانون توسعه گلخانه توسعه کشاورزی محسوب می شود چون دولت تبدیل اراضی کشاورزی به گلخانه را تغییر کاربری نمی داند و در واقع در گلخانه زمین باز را با سازه بنا کردیم و بر اساس استاندارد پوشش داده شده و کشت و کار می کنیم و به نوعی کشاورزی را از سنتی به مدرن میاوریم.

وی گفت: گلخانه یعنی محیط کنترل شده که بتوان در آن گیاهان و عناصر حیاتی را نگهداری کرد.

وی اظهار داشت: سال 92 صدور پروانه گلخانه ها، سم فروشی، کلینیک و آزمایشگاه گیاه پزشکی، قارچ خوراکی و دام و طیور کامل واگذار به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی شد و از آن زمان تاکنون  کمتر از پنج مورد واگذاری زمین برای گلخانه داشتیم پس گلخانه تغییر از کشاورزی سنتی به کشاورزی پوشش دار است.

طی 20 روز در یزد مجوز صادر می شود

وی گفت: سال 89 دو قانون به کمک سازمان آمد قانون افزایش بهره وری کشاورزی و قانون جامع دامپروری و شیلات که بعد از آن در مدت شش سال 47 درصد بیشار از مدت 32 سال متولی گری دولت مجوز صادر کردیم.

خلف باغی گفت: کمیسیون ها حذف شد و استعلام ها از هر دستگاه به طور مجزا حذف شده لذا امروز مدارک مورد نیاز اگر تامین شد و شرایط احراز شد شخص مجوز را دریافت می کند.

این مقام مسئول گفت: متوسط صدور مجوز ها در کشور  150 روز و در استان یزد 27 روز بود که الان در یزد زیر 20 روز صادر می شود هر چند هزینه ها را باید مردم تقبل کنند و این موضوع در راستای خصوصی سازی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر