English

تولید سه درصدی محصولات کشاورزی کشور در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۴۰ درصد از برنج کشور در گیلان تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری موج از لاهیجان، علیرضا شعبان‌نژاد در جمع مدیران بخش کشاورزی گیلان با اشاره به مساحت یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار هکتاری استان اظهار کرد: سه درصد از جمعیت کشور در گیلان ساکن هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی، گیلان مساحت گیلان را کمتر از یک‌درصد از مساحت کشور عنوان کرد و افزود: سه درصد از محصولات کشاورزی کشور در گیلان تولید می‌شود.

شعبان نژاد با بیان اینکه اهمیت کشاورزی استان به دلیل کشت محصولات اساسی و منحصربه‌فرد است، تصریح کرد: برنج غذای دوم ایرانی‌ها است و ۴۰ درصد از برنج کشور در گیلان تولید می‌شود.

وی برنج گیلان را بازارپسند و مورد علاقه مردم خواند و بیان کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، تولید برنج در استان‌های دیگر متوقف می‌شود و تنها در دو استان شمالی گیلان و مازندران کشت برنج ادامه پیدا می‌کند.

شعبان نژاد بر افزایش تولید برنج گیلان به ۵۰ درصد تأکید کرد و گفت: امر مذکور با توسعه زمین‌های کشاورزی انجام نمی‌شود، بلکه با فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی امکان‌پذیر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به رتبه نخست استان در تولید چای، فندق، بادام زمینی، پیله ابریشم، صید و صیادی و صنوبرکاری در کشور، خاطرنشان کرد: گیلان رتبه دوم تولید برنج، آبزی‌پروری، خاویار و پرورش مرغ مادر گوشتی را به خود اختصاص داده است.

شعبان‌نژاد به افزایش ۱۰٫۳ درصدی افزایش تولید محصولات زراعی گیلان در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ اشاره کرد و یادآور شد: افزایش محصول بدون اینکه افزایش در مساحت داشته باشیم، اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه کشاورزی فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود، اظهار کرد: زمانی زمین‌ها زیر کشت می‌رود که بهره‌وری و سود بالا داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به خرید توافقی حمایتی محصول برنج برای نخستین بار در طول تاریخ در سال ۹۳ در استان اشاره کرد و افزود: خرید توافقی حمایتی با خرید تضمینی متفاوت است.

شعبان‌نژاد با اشاره به اینکه خرید تضمینی محصولات کشاورزی مقدار کمی است، بیان کرد: زمانی کشاورز از توان می‌افتد خرید تضمینی به کمک او می‌آید اما در خرید توافقی حمایتی طوری خرید می‌کنیم که کشاورز نه‌تنها زمین نخورد بلکه سود ببرد.

وی از صدور مجوز خرید توافقی حمایت محصول برنج توسط وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت برنج در بازار اگر نوسان قیمت طوری باشد که به برنجکاران آسیب وارد شود این آمادگی را داریم خرید توافقی حمایتی انجام دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان متذکر شد: تاکنون در خرید توافقی حمایتی با پول دولت خرید نداشتیم و این امر برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی