English

رئیس هیئت‌مدیره منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آبادغرب:

نبود کد گمرکی مستقل، مسیر توسعه منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آبادغرب را متوقف کرده است

به گفته رئیس هیئت‌مدیره منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آبادغرب، این منطقه می‌تواند هاب تجارت استان کرمانشاه باشد و در حال حاضر بزرگ‌ترین مانع در مسیر توسعه عدم تخصیص کد گمرکی مستقل، از سوی گمرک استان است.

نبود کد گمرکی مستقل، مسیر توسعه منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آبادغرب را متوقف کرده است

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، کیوان کاشفی با اشاره‌ به اهمیت مناطق آزاد و ویژه در ایران که به‌عنوان یک پیشران اقتصادی برای صنعت، تجارت و ... عمل می‌کنند، گفت: در حال حاضر عمده مناطقی که در کشور در حوزه صنعت و سرمایه‌گذاری پیشرفت داشته‌اند در دل مناطق ویژه اقتصادی و یا مناطق آزاد قرار دارند و حول آن‌ها سرمایه‌گذاری‌های عظیم و قابل‌توجهی شکل‌گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از مناطق ویژه اقتصادی به‌عنوان مراکزی برای مبادلات کالاهای تولیدی و تجاری یادکرد و افزود: مهم‌ترین مزیت این مناطق معافیت‌های مالیاتی، گمرکی، معافیت از قوانین کار و تأمین اجتماعی و... است که شرایط تولید و تجارت را خارج از چارچوب‌هایی که در سایر نقاط معمولی کشور داریم، فراهم می‌کنند.

کاشفی از منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آبادغرب نیز به‌عنوان یکی از همین مناطق پر پتانسیل یادکرد و گفت: یکی از ویژگی‌هایی که اسلام‌آبادغرب را نسبت به سایر مناطق ویژه اقتصادی متمایز می‌کند، مدیریت 100 درصدی آن توسط بخش خصوصی است.

وی خاطرنشان کرد: ازآنجایی‌که پیشرفت این منطقه بسیار برای ما حائز اهمیت بود و یکی از ملزومات واردات و صادرات در منطقه ویژه اقتصادی نیز استقرار گمرک و اختصاص کد گمرکی مستقل به آن است، استارت فعالیت گمرک و فراهم کردن زیرساخت‌های موردنیاز آن را از سه سال قبل زدیم.

رئیس هیئت‌مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس اسلام‌آبادغرب از چند ایرادی که گمرک برای استقرار در منطقه گرفته بود یادکرد و گفت: برای فراهم کردن زیرساخت‌های مدنظر گمرک نزدیک به ۱۰ میلیارد ریال هزینه کردیم.

کاشفی هزینه کرد دو میلیارد ریالی برای محصور و فنس کشی کردن محدوده گمرکی، هزینه چهار میلیارد ریالی برای تأمین و تجهیز زیرساخت‌های اینترنتی و کشیدن فیبر نوری برای اتصال به گمرک سراسری ایران، هزینه کرد بیش از سه میلیارد ریالی برای تجهیز بخش اداری و خرید کامپیوتر برای استقرار کارمندان گمرک را از مهم‌ترین این موارد برشمرد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه ایراد دیگر گمرک را لزوم برقراری فعالیت‌های تجاری دانست و عنوان کرد: در این زمینه نیز رایزنی‌های گسترده‌ای با صنایع غرب استان مانند نازگل، سیمان سامان، کاشی کاژه، مانیزان و... داشتیم تا کارهای صادرات خود را از این منطقه انجام دهند. همچنین تلاش کردیم ازآنجایی‌که گمرک کرمانشاه در مرکز شهر واقع‌شده و محدودیت‌های ترافیکی دارد، از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آبادغرب برای کاستن بار گمرک کرمانشاه و حتی پرویزخان استفاده کنیم.

رئیس هیئت‌مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس همچنین از هدف‌گذاری برای تبدیل این منطقه به هاب تجارت استان و یا بندر خشک یادکرد و افزود: بنا داشتیم برای شروع کار روزانه کارهای گمرکی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کامیون را در منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آبادغرب انجام دهیم.

کاشفی تأکید کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما تبدیل کردن منطقه به هاب واردات از عراق خصوصاً واردات خودرو بود (در ایامی که واردات خودرو هنوز ممنوع نبود)، زیرا کرمانشاه رویه گمرکی مصوب واردات خودرو را داشت و می‌توانستیم بخشی از واردات خودرو که اکنون از عمان، دوبی و ... انجام می‌شود را از عراق صورت دهیم.

وی تنها عاملی که تاکنون و به‌رغم همه پیگیری‌ها مانع تحقق این برنامه‌ریزی‌ها شده را عدم تخصیص کد گمرکی مستقل به منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آبادغرب دانست و افزود: باوجودآنکه همه زیرساخت‌ها را فراهم کردیم، گمرک استان نتوانست کد مستقلی برای منطقه بگیرد. برای این منظور لازم بود گمرک کرمانشاه توجیهات خود را به گمرک ایران ارائه دهد و مسئولین استان نیز حمایت‌های بعدی را انجام دهند.

کاشفی بابیان اینکه همچنان پیگیری برای اختصاص کد گمرکی مستقل به منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آبادغرب و رونق این منطقه در حال انجام و مورد تأکید شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه توسعه صادرات استان است، اظهار کرد: اگر نیاز باشد از ظرفیت نمایندگان مجلس برای رایزنی با گمرک ایران استفاده خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: اختصاص کد گمرکی مستقل برای تمام مناطق ویژه اقتصادی ازجمله اسلام‌آباد غرب و حتی قصرشیرین ضروری است.

رئیس هیئت‌مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس از آینده خوبی که پیش روی منطقه هست نیز یادکرد و بابیان اینکه به‌زودی چهارمین پتروشیمی استان در این منطقه استارت می‌خورد، افزود: هم‌اکنون حداقل ۴۰ متقاضی جدید سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب داریم که عمده آن‌ها درزمینهٔ صنایع پایین‌دست و وابسته پتروشیمی هستند.

وی گفت: پیگیری رونق این منطقه برای ما حیاتی است و همچنان اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه