English

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان :

امسال در کردستان ۳۰۰ کیلوگرم ژل رویال تولید می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ازتولید 300 کیلوگرم ژل رویال در سال98 در کردستان خبر داد.

امسال در کردستان 300 کیلوگرم ژل رویال تولید می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، خالد جعفری بعد از ظهر امروز دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان جهادکشاورزی کردستان اظهار کرد: نقش بخش کشاورزی در اقتصاد استان به عنوان محور اصلی توسعه کردستان بسیار مهم و اثرگذار است.

وی افزود : بخش کشاورزی در جریان تحریمهای موجود می تواند کشور را بی نیاز کند به ویژه استان کردستان که با کسب رتبه های برتر تولید محصولاتی چون گندم در کشور نقش بخش کشاورزی را در استقلال کشور به صورت ویژه  نشان می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اقدامات حوزه دام و طیور در جهاد کشاورزی استان گفت: استان کردستان با 740واحد مرغداری گوشتی و بهره مندی از امکانات کشتارگاه، تامین جوجه یک روزه، خوراک دام موفق به کسب رتبه اول در غرب و شمال غرب کشور و رتبه 9 در سطح کشور در تولید گوشت مرغ شده است.

وی خاطر نشان کرد : در راستای تامین دان مرغی و کنسانتره یکی از 10استان برتر کشور هستیم که ظرفیت سازی مناسبی در چند سال اخیر در این حوزه  انجام شده  است و  براین اساس باید با اماده سازی زیرساخت صادرات در این حوزه بهبود اقتصادی را تضمین نمائیم.

جعفری ادامه داد: پروار بندی 5000 راسی شهرستان مریوان و بانه به دلیل شرایط مرزی در راستای توسعه صادرات می توانند نقش مهمی ایفا کنند و  نباید این ظرفیت ها را نادیده گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار داشت: در حوزه زنبورداری استان کردستان،  1350 تن در سال عسل باکیفیت تولید می کند که به عنوان یک برند در کشور مطرح است که در راستای بهبود اقتصادی در این زمینه استان علاوه بر تولید عسل، ژل رویال، زهر زنبور عسل و  پرورش ملکه در استان به انجام رسانده است.

وی یادآور شد : در  سال گذشته 226 کیلو گرم  ژل رویال تولید کردیم و امسال پیش بینی  تولید 300 کیلو گرم ژل رویال را در استان داریم.

خالد جعفری گفت: باتوجه به استعداد های  موجود در استان موضوع مهم  نوغان داری (پرورش کرم ابریشم) است که با توسعه آن می توان شرایط مناسب اقتصادی برای نوغان داری پیش بینی می شود.

وی همچنین  با اشاره به اقدامات انجام شده  در بخش تولیدات گیاهی گفت : بر اساس مطالعه صورت گرفته در دانشگاه استنفورد آمریکا؛ ایران 5.5 میلیون هکتار اراضی خیلی خوب و خوب  دارد که از این مقدار 644 هزار هکتار به استان کردستان رتبه دوم دارد.

وی  اضافه کرد: در این پژوهش آمده است، استان کردستان  2 درصد مساحت کشور را دارد در صورتی که 12 درصد اراضی خوب و خیلی خوب کشور برای کشاورزی در استان کردستان قرار گرفته است.

شورای مدیران جهاد کشاورزی کردستان

وی تصریح کرد: سالانه نزدیک به 750هزار هکتار اراضی زراعی در کردستان زیر کشت می رود و حدود  2/2 میلیون تن تولیدات زراعی در استان داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ازعان کرد: بهره مندی استان از 47هزار هکتار سطح زیر کشت باغات با 330هزار تن عملکرد در تولیدمحصولات باغی نشان از استعدادها و ظرفیت های طبیعی و انسانی دارد.

وی همچنین با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون در استان کردستان 2و11صدم اسب بخار و رتبه اول کشوری را داریم افزود: در راستای تولید بذر برنامه ویژه ای دردست اقدام است چرا که 11 شرکت فراوری بذر در استان وجود دارد.

وی با اشاره به تولید بذر در سالهای گذشته خاطرنشان کرد:  در سال 95، 13هزار تن بذر، 96 به 17 هزار تن و 97 به 21هزار تن بذر تولید شده  که در سالجاری با اجرای یک برنامه ویژه 27هزار تن پیش بینی فرآوری بذر را داریم.

جعفری افزود: طبق هماهنگی با مرکز تحقیقات کشاورزی تا دوسال آینده این مقدار به 40 هزار تن بذر گندم تهیه خواهد شد، و این برنامه در تولید نخود، وجو نیز انجام می شود.

جعفری  در ادامه عنوان کرد: باتوجه به تاکید وزارت کشاورزی مبنی بر تولید روغن در داخل کشور گفت : برای دانه های روغنی (کلزا، گلرنگ، و.،،،)روند رشد تولید کلزا به ترتیب سال 94 با 300 تن تولید، 95به 520 تن 96 به  2000 تن و در سال 97 به 5000 تن رسید و برای سالجاری نیز پیش بینی تولید 10 هزار تن  دانه های روغنی  را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در راستای توسعه گلخانه ها که به عنوان یک امر مهم در حال اجرا است افزود: یک دهم مصرف آب 10 برابر تولید محصولات گلخانه‌ای را به همراه دارد.

جعفری با بیان این موضوع که صادرات مهمترین هدف ماست ادامه داد:  شرایط تامین سرمایه درگردش برای واحد های تولیدی انجام شود چراکه سالانه با  270تا 300 هزار تن محصول سیب زمینی  و کسب مقام چهارم کشوری را داریم.

وی در پایان از وجود 170 ایستگاه پیش اگاهی در استان خبر داد و اظهار داشت:این ایستگاه ها برای کنترل و شناسایی آفات و بیماریها می تواند  در راستای مبارزه به موقع اقدام  کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه