English

‍ رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خبر داد:

بهره برداری از علم ژنتیک برای تولید ارقام جدید در غلات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از تولید ارقام جدید در غلات با استفاده از علم ژنتیک خبر داد.

بهره برداری از علم ژنتیک برای تولید ارقام جدید در غلات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، خالد جعفری در بازدید از ایستگاه تحقیقات کشاورزی دیم روستای قاملو که انجام شد اظهار کرد: با توانمندی کشاورزان، و استفاده از شیوه های آبیاری نوبن و کاربرد مکانیزاسیون می تواند نقش مهمی در افزایش درآمد کشاورزان کردستان،  ایجاد شغل و پایداری تولید داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود : باتوجه به تغییر شیوه کار کشاورزی در  استان کردستان و پیشرو بودن استان در بحث مکانیزاسیون می توان  بابگارگیری توانایی مردم  علاوه برپایداری تولید به پایداری درآمد هم رسید بر این اساس آموزش تضمین موفقیت در انجام  اقدامات کشاورزی بوده و  کارشناسان و بهره برداران باید ازآموزشهای لازم  بهره‌مند شوند.

جعفری گفت : ایستگاه تحقیقات کشاورزی قاملو در 135هکتار رتبه یک کشوری را کسب نموده و در حال حاضر در غلات (گندم، جو،) فعالیت می کند.

وی تاکید کرد: این ایستگاه در دو فاز ابعاد تحقیقاتی دیم وتولید بذور پرورشی و هسته های بذر در راستای تولید بذرهای اولیه و گواهی شده  فعالیت می کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد : این ایستگاه در زمینه تحقیقات دیم در کشور روی محصولاتی نظیر گندم، جو و دانه های روغنی متمرکز شده است براین اساس در ارتباط با گندم، جو دو فعالیت بهزراعی و بهنژادی فعالیت می کند.

جعفری در ادامه اظهار داشت : یکی از مشکلات  دیم کشور ضعف تنوع ژنتیکی است که برای حل این موضوع  ارقام مقاوم به سرما و سازگار با اقلیم باید تولید شود.

وی با تاکید بر اینکه قبلا فقط رقم سرداری در گندم تولید می شد افزود: با همت و تلاش همکاران سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در راستای اجرای پروژه ارتقاء امنیت غذایی کردستان  13 رقم جدید گندم معرفی شده که در 4 ماه اخیر سال جاری 1رقم جو، 4رقم گندم و 1رقم ماشک علوفه ای معرفی شده است.

وی عنوان کرد : سالانه 85 تن بذر گواهی شده برای زراعت استان نیاز است که با هدف گذاری های انجام شده برای  اجرای این طرح 17هزار تن بذر گواهی شده تولید شده است هدف ما ابتدا تامین بذر استان و سپس کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: استان کردستان جزء 4 استان تعیین شده برای تولید بذر مصرفی کشور خواهد بود.

جعفری همچنین با یاداوری اینکه اجرای پروژه ارتقاء امنیت غذایی کردستان طی پنج سال در سطح 350هزار هکتار افزایش خواهد یافت

وی تصریح کرد :اگر اکنون نیز از  روشهای سنتی گذشته استفاده می کردیم باید همچنان  نگران افزایش و پایداری  تولید می بودیم امابا استفاده از ارقام جدید دیم  و  آبی می توان به آینده کشاورزی استان امیدوار بود.

وی در پایان از حمایت های مسئولان ارشد استان به ویژه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تقدیر و تشکر کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه