English

یک کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری:

شهر به مثابه موجودی زنده/ شهروند دانا عمران و آبادی را به دنبال خواهد آورد

یک کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری عنوان کرد: شهروند وقتی با حقوق خود آشنا باشد، دستگاه های مختلف شهری را به خوبی کنترل می کند.

شهر به مثابه موجودی زنده/ شهروند دانا عمران و آبادی را به دنبال خواهد آورد

به گزارش خبرگزاری موج همدان، مسعود اسداللهی نور، کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری در نوشتاری در باب اینکه شهر به مثابه موجودی زنده است وشهروند دانا عمران و آبادی را به دنبال خواهد آورد، عنوان کرد: سازمان دادن جامعه ای خوب که در فوریت قرار دارد مشکل بزرگی است.

بین جامعه ی خوب و شخص خوب، نوعی پسخوراند وجود دارد. یعنی این دو به یکدیگر نیاز دارند و لازم و ملزوم یکدیگرند، کاری ندارم که کدام یک در اولویت قرار دارد، اما بدیهی است که جامعه ی خوب و شخص خوب همزمان و به دنبال هم پیدا می شوند، در هرصورت به دست آوردن یکی بدون دیگری ممکن نخواهد بود، منظور من از جامعه ی خوب، انسان و یک دنیا است.

شهر به مثابه موجودی زنده

برخی از زیست شناسان شش ویژگی مشترک در موجودات زنده تعریف کرده اند که شامل موارد زیر می باشند :

  •  دارای نظام و سازمان یابی
  •  نیاز به تغذیه و انرژی
  •  برخورداری از رشد و توسعه
  •  واکنش به محیط
  •  انطباق با محیط
  •  تولید مثل

حال اگر بتوان اثبات کرد که شهر این موارد را داراست شاید بتوان گفت شهر نیز موجودی زنده می باشد!

 مطمئنا شهرها جهت ادامه بقا خود نیازمند نظم، تقسیم وظایف، ساختارها و سازمان ها و یک فرآیند سیستماتیک می باشند، در غیر این صورت شهر طی اندک زمانی وحدانیت خود را از دست داده و نابود خواهد شد. از لحاظ فیزیک نیز میتوان بسیاری از اعضای بدن انسان را با اعضای شهر مقایسه و تطبیق داد.

 شهرهای ما از بدو شکل گیری نیازمند ورود انرژی هایی بوده اند، حال نیز نیازمند انرژی هایی نظیر آب، برق، گاز و ارتباطات و...هستند تا بتوانند به بقا خود ادامه دهند. همچنین دارای خروجی هایی نیز مانند فاضلاب ها، مواد زاید و زباله ها نیز می باشند.

 شهر ها همواره طی زمان دارای رشد کمی (گسترش محدوده شهر) و توسعه کیفی (پیشرفت خدمات و افزایش قابلیت ها) بوده اند و این فرآیند دیالکتیکی همواره ادامه خواهد داشت.

 شهرها همواره در پاسخ به شرایط های: محیط زیستی، سیاسی، فرهنگی، جنگ ها، علمی و...واکنش نشان داده اند و فرم و شکل و معنی خاصی گرفته اند و متناسب با شرایط در کلیت، موضع خاصی اتخاذ کرده اند.(قانون علت و معلولی)

 قسمت اعظمی از هویت شهرها همواره به دلیل شرایط اقلیمی بوده و شهرهای اقلیم های چهارگانه در تمامی دنیا بر اساس انطباق با محدودیت ها و بهره گیری از فرصت ها، شکل و فرم و هویت خاصی و منحصربه فردی گرفته اند.

شاید بتوان تولید مثل شهر را در گسترش محدوده شهر، شکل گیری شهرک های جدید و یا شهر های اقماری و...دید.

حال به راستی شهر موجودی زنده می باشد!؟

مطمئنا پاسخ به این سوال و رسیدن به نتیجه ای قانع کننده در این باره تاثیر زیادی بر نگرش برنامه ریزی و طراحی شهرها خواهد داشت.

با این حال هنوز به دلیل عدم تکامل شهرها، و محدودیت های نظری و علمی نمیتوان نظرات قاطعی در شهرها ارائه داد ولی مطمئنا نسل آینده شهرسازان به دلیل برخورداری از تجربه و دانش فزاینده و گسترده تر بشریت، با ابعاد بیشتری از این پدیده پیچیده بشری آشنا خواهند شد و رازهای دیگری کشف خواهند گردید.

 چگونه یک مدیر مفید در سازمان باشیم؟

  • مدیران مفید می کوشند که در بین خود و کارمندان اعتماد به وجود آورند و سعی در توجه به مشکلات کارمندان خود در جهت رفع آنها در حد توان را دارند
  • این گونه مدیران هنگام بروز مشکل هرگز آشفته نمی شوند بلکه ایجاد مشکل در سیستم و سازمان را امری طبیعی البته در حد معقول و استاندارد می دانند و سعی در این دارند که از مشکلات تجربه کسب کنند

اگر اینگونه نباشد و همه کارها بر وفق مراد باشد که آن سازمان دیگر سازمان نیست آن مدیر هم دیگر مدیر نیست !

چون به هر ترتیب، سازمان دارای مشکلات و اُفت و خیزهای خاص خود است و همین مسائل است که باعث پخته شدن مدیر و کارکنان هر سازمان می شود

  • به قول بسیاری از اندیشمندان  هدایت و کنترل کشتی، در آبهای صاف و زیر آسمان آبی بدون باد و موج، برای هر کسی آسان است

آنچه مهم است دادن سکان کشتی به ناخدایی است که در میان امواج، طوفان و موج های سنگین، کشتی را به سلامت به ساحل برساند.

  • تردید نکنید مهم ترین معضل ما در حوزه «فرهنگ عمومی» است. آنجا که «دانایی محوری» باید دغدغه هر روزه دستگاه ها و نهادهای فرهنگی ما باشد. سال هاست شعار تحول فرهنگی می دهیم بدون آنکه به مؤلفه های تغییر فرهگی توجه کنیم.

 مهم ترین این مؤلفه ها «نیروی انسانی تربیت شده در حوزه فرهنگ» و نیز «زیرساخت ها» و «فضاهای فرهنگی» است.

برای داشتن این نیروها ابتدا باید به "آموزش" توجه کرد. راهکار آموزش همگانی در حوزه فرهنگ ایجاد فرهنگسراها در مناطق مختلف شهر و کلاس های پیشرفته آموزش شهروندی در این مکان هاست. معتقدیم رسانه ها با در اختیار داشتن نیروهای تربیت شده فرهنگی بیشترین نقش را می توانند در نهادینه کردن «دانایی محوری » داشته باشند.

از طرف دیگر وجود سالن های کوچک تئاتر در بوستان ها و حتی پارک های محله و آموزش مفاهیم شهروندی به زبان ساده از طریق نمایش برای کودکان و نوجوانان یکی از مهم ترین ابزارهای تربیت «شهروند دانا» است.

شهروند وقتی با حقوق خود آشنا باشد، دستگاه های مختلف شهری را به خوبی کنترل می کند. او حتی می داند که چگونه باید تصمیم بگیرد و در چه جهتی عمل کند. با این توصیف وقت انتخابات که فرا می رسد نه به «احزاب» ، نه «گروه ها» و نه حتی به «چلوکباب» رأی می دهد! که رأی او رأی به فکر و برنامه است اگرچه ممکن است حزب یا گروهی برنامه ای منسجم داشته باشد بنابراین اگر بر این تکلیف عمل کند هیچ باک ندارد که به حزب با برنامه رأی داده است.

آیا واقعا همه نگاه ها در شهرداری باید به ساخت و ساز میادین و رنگ کردن آنها باشد،البته هیچ ایرادی ندارد که ما میدانی زیبا و خوش رنگ داشته باشیم حتی به لحاظ بصری چشمان ما را نوازش می دهد اما «شورای شهر و شهرداری» به نظر می رسد مهم ترین وظیفه اش «تربیت شهروند دانا» وتبیین منشور شهروندی است.

مسعود اسداللهی نور(مهندس پایه ۲ شهرسازی، کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری، کارشناس شهرسازی و معماری شهرداری همدان)

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر