English

منصور ستوده اعلام کرد:

آغاز پهنه بندی سیل ۷۸۵ کیلومتر از رودخانه‌ها در راستای مدیریت مسائل آب استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از آغاز پهنه بندی سیل 785 کیلومتر از رودخانه‌ها در راستای مدیریت مسائل آب این استان خبر داد.

آغاز پهنه بندی سیل 785 کیلومتر از رودخانه‌ها در راستای مدیریت مسائل آب استان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، منصور ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با حضور اسماعیل نجار، معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور،  با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای باتوجه به وظایف سازمانی در طول سال پیگیر مدیریت مسائل آب استان است، افزود: استان همدان با میانگین بارش 330 میلی‌متر در سال به عنوان یکی از نواحی خشک و نیمه خشک به شمار  می‌رود. 

در فروردین 1398 شاهد حدود 607 میلی‌متر بارندگی بودیم که معادل دو برابر میانگین بارش سالیانه بود. بخش عمده این بارش‌ها طی 24 ساعت رخ داد که میانگین بارش آن 140 میلی‌متر بود. 

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در پیشگیری و کنترل سیل افزود: هر ساله با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مخازن سدها را مدیریت می‌کنیم و سدهایی که تقریبا پر هستند را در فصل زمستان رها سازی می‌کنیم. با توجه به پیش‌بینی‌ها و حجم آب ذخیره شده در مخزن سد کلان ملایر مدیریت شد. تمام رودخانه‌ها پایش شد و نقاط آسیب‌پذیر لایروبی شد که درصورت بروز سیل خسارتی ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای ادامه داد: با درنظر گرفتن پیش‌بینی‌ها و مدیریت مسائل آب با کمک استاندار و مدیریت بحران توانستیم سیلاب‌ها رامهار کنیم و عبور دهیم که خوشبختانه آسیب جدی در استان به وجود نیامد.

وی اظهار کرد: در نتیجه پیگیری‌ها توانستیم حدود 7.5 میلیارد تومان اعتبار از ماده10 و 12 که 4.5 میلیارد در بحث تاسیسات آبی و سردهنه‌های کشاورزی و 3 میلیارد جهت رسیدگی به امور رودخانه‌ها که 50 درصد از این مبلغ تخصیص داده شد. درحال حاضر لایروبی حدود 50 کیلومتر از رودخانه‌های استان آغاز شده است. طی بازدید به عمل آمده از اسدآباد و طبق اعلام فرماندار این شهرستان بارندگی‌های اخیر در این شهرستان آسیبی ایجاد نکرده است. 

ستوده اعلام کرد: در راستای مدیریت مسائل آب از محل اعتبارات ملی استان از حدود 1400 کیلومتر از رودخانه‌های اصلی استان در 785کیلومتر مطالعات پهنه بندی سیل آغاز شده است که بخش زیادی از آن جهت ثبت در سامانه کاداستر به اداره ثبت اعلام شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر