English

شناسایی و ساماندهی ۴۰ مرکز گردشگری دریایی در هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برنامه ها و دستاوردهای حوزه توسعه گردشگری دریایی در این استان را در قالب سه بسته عمرانی، فنی و دریایی دانست و گفت: در این رابطه اقدامات مختلفی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

شناسایی و ساماندهی 40 مرکز گردشگری دریایی در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، «اله مراد عفیفی پور» در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان به تبیین و تشریح عملکرد و برنامه توسعه گردشگری دریایی این استان پرداخت و گفت: با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های موجود هرمزگان به عنوان استان معین گردشگری دریایی در کشور تعیین شده است.

وی در همین رابطه اظهار داشت: 13بندر در این استان به عنوان پایتخت مسافرت های دریایی کشور وجود دارد که 95 درصد از حجم کل حمل و نقل مسافران دریایی کشور و حدود 100 درصد عملیات حمل خودرو در مسیر سرزمین اصلی به جزایر خلیج فارس را بر عهده دارند.

عفیفی پور از ثبت 9 میلیون نفر سفر طی نیمه نخست سال جاری سخن به میان آورد و افزود: روند مسافرت های دریایی طی 15 سال اخیر رشد صعودی داشته و در سال گذشته شاهد خدمات رسانی به بیش از 20 میلیون نفرسفر در این استان بودیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به افزایش 6 درصدی گردشگر دریایی در تعطیلات نوروزی سال 97 خاطرنشان کرد: در این دوره زمانی، به جمعیتی بالغ بر 841هزار نفر گردشگر دریایی خدمات ارایه شد.

وی اقدامات صورت گرفته در حوزه توسعه گردشگری دریایی را شامل سه بسته عمرانی، فنی و دریایی دانست و گفت: در این رابطه در پنج بخش تامین ایمنی آبراه ها، بنادر و شناورها، پاسخگویی به شرایط اضطرار و برنامه های توسعه ای اقدامات مختلفی صورت گرفته است.

وی از شناسایی و ساماندهی 6 مبدأ گردشگری در مرکز و شرق استان، 12 مرکز در غرب استان، 17 مرکز در جزیره قشم و 5 مورد در جزیره کیش خبر داد و افزود: مطالعات اولیه به منظور جانمایی بهینه بنادر جدید دارای قابلیت پذیرش گردشگر انجام شده است.

عفیفی پور تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون، اسکله های شناور فلزی توسط متخصصان داخلی در این استان طراحی و ساخته شده و در بنادر گوران، لافت قدیم، هنگام، کندآلو، شیب دراز، سهیلی و گورزین نصب شده است. همچنین مطالعه و مکان یابی ساخت و نصب دو فروند اسکله برای بندر تیاب و خورآذینی نیز صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی و توسعه صدور بلیت های الکترونیکی طی سالیان اخیر در هرمزگان باعث رفاه بیشتر مردم شده است، گفت: در طرح نوروزی سال 97، تعداد 120 فروند شناور مسافری با ظرفیت جابجایی 6400 نفر و 2800 دستگاه خودرو خدمات ترابری دریایی را بر عهده داشتند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: علاوه بر سفرهای داخلی، انجام مسافرتهای دریایی بین المللی به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس نیز با استفاده از شناورهای مدرن در حال انجام است و از تابستان سال جاری تاکنون، از ظرفیت کشتی اقیانوس پیمای سانی نیز در این رابطه استفاده می شود.

وی با اعلام اینکه طرح پیشنهادی ساماندهی کلوپ های تفریحی به استانداری هرمزگان ارایه شده است، اظهار داشت: جایگزینی و استاندارد نمودن شناورهای تفریحی به ویژه قایق های فعال در اسکله های تفریحی استان نیز در دست پیگیری است.

این مقام مسئول تأمین تجهیزات رادیویی، ارتباطی و مخابراتی برای بنادر گردشگری، انجام عملیات لایروبی و هیدروگرافی آنها، نصب علائم کمک ناوبری در مسیرهای دریایی و همچنین خروج و پاکسازی لاشه شناور های مغروق به منظور افزایش ضریب ایمنی دریانوردی را از دیگر اقدامات صورت گرفته برشمرد.

عفیفی پور از پایان پروژه لایروبی بندرگاه جزیره هرمز خبر داد و گفت: یکی از پروژه هایی که زودتر از موعد مقرر پایان یافت، عملیات لایروبی بندرگاه هرمز و کانال دسترسی آن بود که شناورها در کلاس های مختلف بدون محدودیت می توانند تردد داشته باشند.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه همکاری درحوزه جستجو ونجات دریایی در بنادر و اسکله های گردشگری استان با شرکت های تعاونی و شناورهای مسافربری دریایی منعقد شده است، گفت: از سوی دیگر، استفاده از ظرفیت تیم های مردمی همیار ناجی با آموزش و تجهیز آنها در مناطق گردشگری دریایی به منظور پاسخگویی سریع به سوانح دریایی عملیاتی شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به راه اندازی دبیرخانه گردشگری دریایی در این اداره کل به منظور تمرکز بر ارتقای گردشگری دریایی در استان، به تشریح برنامه های توسعه ای این اداره کل در همین راستا پرداخت و گفت: برنامه داریم که شناورهای مسافربری که براساس دستورالعمل جدید ایمنی شناورها قادر به انجام تغییرات موردنظر نیستند، در قالب کاربری گردشگری تبدیل وضعیت شوند تا در محدوده مانور حداکثر دو مایل از ساحل مورد استفاده قرار گیرند.

به گفته وی، از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر دریانوردی برای ساخت و خرید شناورهای گردشگری مدرن تسهیلات کم بهره اعطا می شود. همچنین، استفاده از ظرفیت شناورهای سنتی و تبدیل کاربری آنها به رستوران های دریایی براساس دستورالعمل های ایمنی از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار قرار گرفته است.

عفیفی پور در پایان ساماندهی و استانداردسازی بنادر مسافری پهل و لافت در صورت واگذاری آن به سازمان بنادر و دریانوردی به منظور توسعه فعالیت های مسافری و گردشگری دریایی، برنامه ریزی جهت تکمیل زیرساخت های بندرگاه گردشگری نخل ناخدا در بندرعباس توسط سازمان بنادر، اکران جذب سرمایه گذار برای این بندرگاه و پیگیری اخذ اعتبار جهت تکمیل زیرساخت های مناطق گردشگری را از دیگر برنامه های توسعه ای عنوان کرد.

یادآور می شود، در جشنواره شهید رجایی سال 97 اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به عنوان دستگاه برتر در شاخص اقتصاد مقاومتی معرفی و از تلاشهای صورت گرفته در راستای نهادینه کردن فعالیت های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و همچنین اجرایی نمودن مسئولیت های اجتماعی و منشور حقوق شهروندی تقدیر شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی