English

پویش «چشم به راهیم» با هدف افزایش مشارکت همگانی و از جمله سرنشینان خودروها در ایمنی سفرهای جاده ای اجرا می‌شود

پویش چشم به راهیم آشکارسازی یک زاویه پنهان ایمنی و از اهداف اصلی آن برنامه‌ریزی فرهنگ‌سازی جهت کاهش وقوع تصادفات با ایفای نقش آگاهانه و مسئولانه همراهان راننده و سرنشینان وسایل نقلیه است.

پویش «چشم به راهیم» با هدف افزایش مشارکت همگانی و از جمله سرنشینان خودروها در ایمنی سفرهای جاده ای اجرا می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از راهداری، مشاور ریاست این سازمان در امور مطالعات راهبردی در آیین آغاز به کار پویش «چشم به راهیم»، اظهار کرد: رعایت ایمنی و حفظ جان مردم نخستین اولویت در حمل و نقل است و سایر اهداف همچون سرعت، راحتی و اقتصاد در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند.


مهران قربانی از تصادفات به عنوان تهدیدی برای سلامت همه افراد جامعه یاد و عنوان کرد: بر اساس آخرین برآوردها، هزینه آشکار و پنهان تصادفات رانندگی در ایران معادل روزانه ۴۴۰ میلیارد تومان و سالانه حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است.


وی عنوان کرد: ارتقای عوامل مهم ایمنی همچون راه، خودرو، استفاده‌کنندگان از راه، خدمات نجات و فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی و بیمارستانی و مدیریت ایمنی راه برای بهبود ایمنی رانندگی ضروری می‌باشند.


قربانی بر ضرورت تلاش برای افزایش شاخص ارتقاء ایمنی تأکید و تصریح کرد: برای پیشگیری از وقوع تصادفات باید بکوشیم وضعیت مؤلفه‌های مرتبط با خودرو، راه‌، رفتار استفاده کنندگان از راهها و مدیریت ایمنی به ویژه در زمینه موضوع مدیریت سرعت را ارتقاء دهیم.


مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزاری پویش‌های ایمنی را اقدامی مؤثر در بهبود رفتار استفاده کنندگان از راهها از سوی سازمان بهداشت جهانی، بانک جهانی و موسسه GRSF در حوزه مدیریت و ایمنی راه دانست.


قربانی با اشاره به اجرای پویش «چشم به راهیم» در ایام سفرهای نوروزی پیش‌رو، بیان داشت: سهم سرنشینان خودروها حدود ۴۰ درصد تلفات تصادفات جاده ای را تشکیل می‌دهد که عدد قابل توجهی است.

وی یکی از اهداف اصلی اجرای پویش «چشم به راهیم» را برنامه‌ریزی فرهنگ‌سازی با هدف کاهش سهم سرنشینان در وقوع تصادفات خواند و عنوان کرد: مطالعاتی که در منابع تخصصی و اقدامات سایر کشورها در این زمینه انجام شده، مشخص کرده که همراهان و سرنشینان وسیله نقلیه عمدتاً دو نقش منفی را می توانند ایفا ‌کنند که شامل نقش ایجاد کننده زمینه بروز تصادفات و سوق دهنده راننده به سمت اشتباهات رانندگی توسط سرنشین نا آگاه و دارای رفتارهای غیر مسئولانه و نقش خنثی و بی تفاوت در مقابل رفتارهای اشتباه و پرمخاطره راننده خاطی است.


مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امور مطالعات راهبردی اظهار کرد: شعارهای ما در پویش چشم به راهیم، «همراه آگاه و مسئولیت‌پذیر، سفر ایمن و تفاوت بین مرگ و زندگی» و «همراه آگاه و مسئولیت‌پذیر، ضامن سفر ایمن» است.


قربانی پرت کردن حواس راننده، تشویق راننده به افزایش سرعت با خطرپذیری، مداخله بی‌مورد و دستور دادن پی در پی را چند تاثیر منفی مسافران بر رانندگان برشمرد و عنوان کرد: در مقابل تشویق به رانندگی هوشمندانه، ایجاد فضای آرام در خودرو و هوشیار نگه داشتن راننده از اثرات مثبت همراهان در رانندگی و کاهش احتمال وقوع تصادفات است.


وی همچنین عنوان کرد: برای تبیین و آموزش یک همسفر ایمن و مسئولیت پذیر بودن باید محتواهای مناسبی در قالب کلیپ آموزشی، بروشور و اینفوگرافی و.. تولید شده که در قالب این پویش و با همراهی همه دست اندرکاران و از جمله صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران این محتواها ارائه خواهند شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه