English

یک نماینده مجلس در گفت و گو با خبرگزاری موج:

دولت به جای افزایش مالیات بر ارزش افزوده جلوی قاچاق و فرارمالیاتی را بگیرد

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه افزایش مالیات بر ارزش افزوده فشار مضاعفی را به مردم تحمیل می‌کند، تصریح کرد: به اعتقاد کارشناسان امر، مالیات 10 درصدی ارزش افزوده تقریبا 42 درصد افزایش مالیات را در پی خواهد داشت.

دولت به جای افزایش مالیات بر ارزش افزوده جلوی قاچاق و فرارمالیاتی را بگیرد

​الله وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، در خصوص عوارض افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده بر بدنه جامعه گفت: قاعدتا دولت برای افزایش منابع خودش تلاش می‌کند تا منابعی پایدار را  ایجاد کند اما این امر طبیعتا زمینه ساز شرایط بد اقتصادی در جامعه می‌شود که به مردم فشار می آورد.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: در شرایط فعلی افزایش مالیات بر ارزش افزوده به 10 درصد واقعا درست نیست و در واقع این مالیات از مصرف کننده اخذ می شود و روی تولید و کالا و خرید و فروش تاثیر ندارد به این شکل که هر چه قدر ما مالیات بر ارزش افزوده را بیشتر کنیم بر تولید کننده و خرید و فروش ها تاثیری ندارد بلکه فشار آن به مردم یعنی مصرف کننده وارد می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه  تحمیل مالیات بر ارزش افزوده در بدنه جامعه در یک دور تسلسل وار چند بار از مردم اخذ می‌شود، افزود: هر چه قدر ما بر مالیات بر ارزش افزوده می افزائیم تولید کننده و فروشنده این امر را نه یک بار بلکه دو تا 3 بار از مصرف کننده می گیرد. مثلا پارچه ای را کسی تولید می کند مالیات بر ارزش افزوده را هم در قیمتش لحاظ می کند و این پارچه در مرحله بعد به کت و شلوار تبدیل می شود و یک مالیات بر ارزش افزوده دیگر روی آن اعمال می شود و در واقع این افزایش یک درصدی در همین حد باقی نمی ماند بلکه چند بار بر افزایش قیمت کالاها و خدمات تاثیر می‌گذارد.
دهقانی خاطرنشان ساخت: کارشناسان معتقدند که مالیات 10 درصدی ارزش افزوده تقریبا 42 درصد افزایش مالیات را در پی خواهد داشت و طبیعتا افزایش مالیات بر ارزش افزوده فشار مضاعفی را بر مردم وارد می‌کند.این نماینده مجلس بیان کرد: مجلس با افزایش مالیات بر ارزش افزوده مخالف است ویکی از دلایل رد لایحه بودجه از سوی مجلس همین افزایش مالیات بر ارزش افزوده بوده است. در نهایت هم نمایندگان مجلس با این موضوع موافقت نخواهند کرد زیرا بر مصرف کننده فشار وارد می کند.
این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: بهتر است دولت به جای افزایش مالیات بر ارزش افزوده، فرارهای مالیاتی را مهار کند. خیلی از اصناف هستند که یا اصلا مالیات نمی دهند و یا مالیات واقعی خودشان را پرداخت نمی‌کنند و خیلی از کالاها هم هستند که به صورت قاچاق به کشور وارد می شوند و ما نمی توانیم آنها را شناسایی کنیم.
وی توضیح داد: کالاهایی که به صورت قاچاق به کشور وارد می شوند را می توانیم از مبادی شفاف به کشور وارد کنیم تا یک درآمد پایدار و بالای مالیاتی هم از این محل برای خودمان ایجاد کنیم. با این کار هم جلوی قاچاق گرفته می شوند و هم منبع درآمدی جدیدی شناسایی می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه