English

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

دولت با ۱۵ میلیارد یورو درآمد مازاد نفتی به‌دنبال افزایش مالیات بر ارزش‌افزوده است

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره پیامدهای تورمی افزایش مالیات بر ارزش‌افزوده در کشور پرداخت.

 دولت با 15 میلیارد یورو درآمد مازاد نفتی به‌دنبال افزایش مالیات بر ارزش‌افزوده است

احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره‌ ارائه‌ لایحه‌ پیشنهادی دولت به مجلس و افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده در این لایحه گفت: دولت با این پیشنهادات در واقع در حال صادر کردن پیام‌های متناقضی است. دولت از یک سو می‌گوید به اندازه‌ کافی تولید نفت داشته‌ و نفت به میزان کافی فروخته‌ایم و بنا داریم میزان اتکا خود به نفت را کم کنیم و به مالیات افزایش دهیم به همین دلیل هم 52 درصد از بودجه سهم مالیات است.

این نماینده مجلس توضیح داد: از سوی دیگر، دولت گفته که با استفاده از منابع نفتی توانسته 59 درصد سهم بودجه را تامین کند و در خوشبینانه‌ترین حالت تا پایان سال خواهد توانست 65 درصد از تکالیف خود را انجام دهد.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: در مقابل دولت لایحه‌ 2 فوریتی در 23 مردادماه 1402 به مجلس ارائه کرد مبنی بر اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه‌ علنی مجلس اعلام کرده تکلیفی که برای تولید نفت تعیین شده بود 1.4 میلیون بشکه در روز بوده که توانسته‌اند این تولید را ارتقا دهند و برای ترمیم لایحه‌ بودجه در سقف 15 میلیارد یورو از مجلس مجوز می‌خواستند.

 این نماینده مجلس ادامه داد: دولت اعلام کرد این 15 میلیارد یورو را در توسعه‌ زیرساخت‌ها نیروگاه‌های اتمی، تقویت صندوق‌های بازنشستگی و پرداخت معوقات کارکنان، مطالبات بازنشستگان و از این قبیل مسائل هزینه خواهند کرد که مجلس این 2 فوریت را نپذیرفت و اعلام کرد این 15 میلیارد یورو را اگر با قیمت هر یورو 50 هزار  تومان حساب کنیم؛ یعنی 750 هزار میلیارد تومان و با این 750 هزار میلیارد تومان می‌توان تمام معوقات بازنشستگان را پرداخت کنیم.

به گفته این نماینده مجلس، با 200 هزار میلیارد تومان می‌توانیم تمام مشکلات بازنشستگان را حل کنیم و شاهد اعتراضات آنها جلوی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نباشیم و مدام شبکه‌های تلویزیونی خارجی این مسئله را بر سر ما نکوبند.

 این نماینده‌ مجلس یازدهم ادامه داد: وقتی 15 میلیارد یورو مازاد درآمد دولت داریم و در لایحه‌ 2 فوریتی آن را آورده، چرا باید هزینه‌های اضافی مانند افزایش مالیات بر ارزش‌افزوده را به کشور تحمیل کنیم. مگر اینکه این 15 میلیارد یورو غیرواقعی بوده یا اتفاقی برای آن افتاده و از سبد منابع دولت خارج شده باشد.

 عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس در ادامه بیان کرد: لایحه‌ 2 فوریتی درآمد مازاد نفتی که در 23 مرداد به مجلس ارائه شد، وقتی چنین درآمدی وجود داشته  چرا برای کسب درآمد باید سراغ جیب مردم و افزایش مالیات بر ارزش‌افزوده برویم.

این نماینده‌ مجلس یازدهم ادامه داد: هرقدر مالیات را سنگین‌تر کنیم، از سوی دیگر مشکلات مردم افزوده و بیشتر بر قشر ضعیف و پایین جامعه فشار وارد می‌شود.

 وی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر، به جز مالیات و نفت، دو منبع مولدسازی و فروش اوراق را نیز در اختیار داریم و دولت می‌تواند از این منابع پایدار برای اداره‌ امور خود و  هزینه‌های جاری استفاده کند.

علیرضا‌بیگی ادامه داد: در حوزه مولدسازی دولت اعلام کرده درآمدی که از محل مولدسازی پیش‌بینی کرده، غیرواقعی بوده و تلاش کرده‌  آن را واقعی کند. از محل فروش اوراق اتفاقی که افتاده این بوده که درآمدهای نفتی و دلارهای ما در پرداخت سررسید اوراق مشارکت هزینه می‌شود.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها توضیح داد: به‌عنوان مثال یک نفر 100 میلیون تومان پول داشته باشد و به خیال خودش برای کم نشدن ارزش این 100 میلیون تومان، آن را تبدیل به دلار کند. با این کار این 100 میلیون را به 200  میلیون تبدیل می‌کند.

علیرضا‌بیگی گفت: اما اگر بخواهد آن را به اوراق مشارکت تبدیل کند، سود خیلی بالایی نصیبش می‌شود، اما هیچ‌وقت این اتفاق نمی‌افتد، چون بانک‌ها نمی‌گذارند مردم اوراق مشارکت بخرند و این خرید توسط بانک‌ها انجام می‌شود، چون سود 27 درصد دارد؛ یعنی کسی که ابتدای سال 100 میلیون اوراق مشارکت خریده باشد در پایان سال دارای 127 میلیون خواهد بود که این 127 میلیون برابر با 2 هزار و 500 میلیون  دلار است؛ یعنی 500 دلار به این اوراق مشارکت یعنی 25 درصد سود پرداخت می‌کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه