English

یک نماینده مجلس در گفت و گو با خبرگزاری موج:

ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز باعث توسعه انحصارزدایی و سرمایه گذاری می شود

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی در خصوص اهمیت توسعه میادین نفت و گاز توسط بخش خصوصی که در برنامه هفتم مصوب شده است پرداخت و گفت: اینکه بخش خصوصی را در توسعه میادین نفت و گاز وارد کنیم اقدام مهمی است و دنیا به این سمت حرکت کرده و باعث انحصار زدایی از این حوزه می شود.

ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز باعث توسعه انحصارزدایی و سرمایه گذاری می شود

اله وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره انحصار موجود در توسعه میادین نفت و گاز و اهمیت ورود بخش خصوصی به این حوزه ها گفت: توسعه و ایجاد میادین نفت و گاز در تمام دهه های گذشته در اختیار شرکت ملی نفت بوده است و این امر به اعتقاد کارشناسات حاضر در این حوزه باعث شده که شاهد رشد و تحولی شگرف در این بخش نباشیم.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: اینکه بخش خصوصی را در توسعه میادین نفت و گاز وارد کنیم اقدام مهمی است و دنیا به این سمت حرکت کرده  و باعث انحصار زدایی از این حوزه می شود.

دهقانی با بیان اینکه تحریم بخش خصوصی سخت است و در واقع این بخش تحریم پذیر نیست افزود: بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی چابک تر است و از سوی دیگر 42 درصد از منابع حاصل از فروش نفت را به شرکت ملی نفت برای توسعه میادین نفت و می دهیم.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس بیان کرد: ولی آنچنان که باید ما از این فرصت استفاده نکرده ایم. استفاده از ظرفیت بخش خصوصی فرصت بی نظیری برای توسعه و افزایش بهره برداری از میادین نفت و گاز است.

دهقانی بیان کرد: ما میادین مشترک نفت و گاز با عراق و کویت و امارات داریم، ولی این کشورها سال ها است از این میادین بهره برداری بیشتری می کنند و در واقع در حال غارت منابع ملی ما هستند و در مقابل ما هیچ اقدامی انجام نمی دهیم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: ما باید فضا را باز کنیم و اجازه بدهیم و کمک کنیم سرمایه های بخش خصوصی و دولتی در حوزه توسعه میادین نفت و گاز وارد شود و ثروت عظیم ما توسط دیگران مصادره نشود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در واقع با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز این سرمایه عظیم ملی بر سر سفره مردم ظاهر می شود.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در پایین دست نفت  و گاز هم دارای اهمیت زیادی است. ما منابع غنی و سرشار هیدروکربن ها را داریم که دو استفاده خاص دارد یکی ساخت مواد است که در واقع در صنایع پتروشیمی استفاده می شود و یکی هم به عنوان سوخت و منابع انرژی است.

دهقانی با بیان اینکه در هر دو این موارد می توانیم در دنیا اول شویم توضیح داد: ما با فروش نفت خامی که ده ها سال است داریم انجام می دهیم، یک سیاست کهنه و ابتدایی را تکرار می کنیم. چرا باید نفت خام بفروشیم وقتی می توانیم آن را به فرآورده تبدیل کنیم؟. باید از این حوزه با ورود بخش خصوصی خارج شویم.

وی افزود: با تبدیل نفت خام به فرآورده نفتی اولا قیمت فرآرده بالا می رود و در مرحله بعدی سود به دست آمده بالاتر می رود و مسائل تحریم هم سخت می شود.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: نفت خام را باید توسط بخش خصوصی به صورت فراسرمزینی به فرآورده نهایی مثل  سوخت  و یا محصولات پتروشیمی تبدیل کنیم، در این شرایط است که این کالا ارزش افزوده بسیار بالایی خواهد داشت و قابل تحریم هم نخواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس توضیح داد: از سوی دیگر وابستگی متقابل تولید کننده و مصرف کننده به وجود می آید. لذا این مسئله یک بحث مهم است و باید همان طور که در برنامه هفتم در ماده 15 مصوب شده که بخش خصوصی به حوزه توسعه میادین نفت و گاز ورود کنند، مورد توجه بخش نفت و صنعت هم قرار بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه