English

یک نماینده مجلس در گفتگو با خبرگزاری موج:

افزایش مالیات بر ارزش افزوده باعث تورم در جامعه می شود

نماینده کرج مجلس به بیالن توضیحاتی درباره عواقب افزایش مالیات بر ارزش افزوده به 10 درصد پرداخت.

افزایش مالیات بر ارزش افزوده باعث تورم در جامعه می شود

علیرضا عباسی نماینده کرج مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره عواقب افزایش مالیات بر ارزش افزوده گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده سال ها قبل در کشور مصوب شده و روی ۹ درصد باقی مانده است. در همان ابتدا هم پیشنهاد شد که مالیات بر ارزش افزوده در سالیان بعد افزایش داشته باشد و به عددی بالاتر از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده برسیم.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه خاطرنشان کرد: اما با این وجود در این سال‌ها مالیات بر ارزش افزوده هیچگونه افزایشی نداشته است، آنچه در این بین اهمیت دارد این است که بودجه دولت را حتماً باید به منابع پایدار وصل کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم با یک منابع ناپایدار بودجه‌ای را که عمده هزینه‌های آن هزینه‌های قطعی است را مدیریت کنیم.

عباسی با بیان اینکه نمی‌توانیم بودجه را با منابع ناپایداری مثل نفت که هم قیمتش دست ما نیست و هم میزانی که بخواهیم استخراج کنیم به ما بستگی ندارد ببندیم افزود: با توجه به پابرجا بودن تحریم‌ها تحریم‌های خارجی کشور ما می‌تواند با آسیب‌هایی مواجه شود بنابراین اینکه ما باید به سمت شناسایی به پایدار برویم درست است.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: ولی اینکه این منابع پایدار چه چیزی باشد و به چه صورت از آنها استفاده شود محل بحث است. به عنوان مثال با همین نفتی که تحریم پذیر است و قیمتش هم تعیین کننده نیست  بودجه ریزی می کنیم و بدتر از آن اقدام به خام فروشی این فرآورده نفتی نیز می کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اگر برویم به سمت حذف خام فروشی و به دست آوردن ارزش افزوده بالا از نفت و فرآورده های پایین دستی نفت برویم، می توانیم از همین نفتی که آن را صادر می کنیم چندین برابر درآمد داشته باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: اما هم اکنون مشکل ما پابرجاست و به این سمت نرفته ایم. منبع درآمد دیگر ما می تواند درآمد پایدار مالیاتی باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: مالیات بر ارزش افزوده در واقع مالیات بر مصرف  است یعنی هر کس بیشتر مصرف می کند باید مالیات بیشتری بدهد و کسی که مصرف کمتری دارد مالیات بر ارزش افزوده کمتری می پردازد.

وی خاطرنشان کرد: در نیاز ما به منابع هیچ کس تردید ندارد. ما هزینه های قطعی داریم که به دنبال منابع برای آن هستیم. در این شرایط عده ای معتقدند که باید از مسیرهای دیگر منابع به دست بیاوریم نه از محل مالیات بر ارزش افزوده و عده ای دیگر هم معتقدند که باید از منابع مالیاتی به دنبال تامین درآمد باشیم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: ما در قسمت مالیات بر درآمد فرارهای مالیاتی را داریم که در اینجا بی عدالتی انجام می شود و عده ای که باید مالیات بدهند از زیر بار آن فرار می کنند و درآمدهای دولت کم می شود و از سوی دیگر هم هزینه های قطعی که باید انجام شود و از این محل تامین شود صورت نمی گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه