English

عضو کمیسیون شوراهای مجلس در گفت‌وگو باخبرگزاری موج:

سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز با تعویض بخاری‌های فرسوده صرفه‌جویی می‌شود

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اثرات مثبت جمع‌آوری بخاری‌های فرسوده منازل و جایگزینی آنها با بخاری‌های هرمتیک پرداخت.

 سالانه  ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز  با تعویض بخاری‌های فرسوده صرفه‌جویی می‌شود

حسین‌محمد صالحی‌دارانی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره طرح مجلس برای جمع‌آوری ۵ میلیون بخاری فرسوده و جایگزینی آنها با بخاری‌های پربازده و هرمتیک، اظهار کرد: اگر مصرف گاز را هر ساله در فصل سردسیر محاسبه کنیم، متوجه می‌شویم که مصرف گاز خیلی بالایی در این فصل در کشور داریم.

وی در ادامه بیان کرد: این مصرف بالا باعث می‌شود زمستانها با ناترازی گاز و در نتیجه با افت فشار مواجه شویم. در اغلب مواقع نیز ناچار به کاهش  یا قطعی گاز صنایع هستیم.

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: اما مجلس در این راستا و برای کاهش مصرف گاز در برنامه هفتم توسعه مصوب کرده که ۵ میلیون بخاری فرسوده با ۵ میلیون بخاری هرمتیک جایگزین شود. مصرف گاز این بخاری‌ها تقریبا نصف بخاری‌های فعلی منازل است. بخاری‌های موجود حجم زیادی از سوخت را به صورت خام می‌سوزانند و آن را تبدیل به گرما نمی‌کنند.

صالحی‌دارانی در ادامه بیان کرد: برای سرمایهگذاری در این حوزه نیازمند ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم که در همان سال اول از محل صرفه‌جویی در مصرف گاز ۳ میلیارد دلار سود خواهیم کرد. دولت  و شرکت ملی گاز این توانایی را دارد که در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. صرفه‌جویی که از محل جایگزینی این بخاری‌ها هر ساله انجام می‌شود، سود بیشتری برای دولت و وزارت نفت خواهد داشت.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: زمانی هم لامپ‌های پر مصرف را در منازل مورد استفاده قرار می‌دادیم که مصرف برق بالایی داشتند، اما با حمایت دولت لامپ‌های کم‌مصرف در تمام منازل و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید:

کاهش ۱۰ میلیارد مترمکعب مصرف گاز بخش خانگی با تعویض بخاری‌های فرسوده

سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع مانعی برای قطعی گاز صنعتی

ذخیره سازی گاز توسط صنایع راهکار جلوگیری از ناترازی انرژی

 

صالحی‌دارانی در ادامه توضیح داد: در بسیاری از مناطق کشور اعم از شهرها و روستاها منازلی وجود دارند که استانداردهای ساخت ‌وساز را رعایت نکرده‌اند و بخاری‌های آنها هم از استاندارد لازم برخوردار نیستند.

وی گفت: دولت علاوه بر تعویض بخاری‌های فرسوده باید به سمت استانداردسازی منازل و تعویض در و پنچره‌های غیراستاندارد برود تا گرمایش تولیدشده در فصل زمستان در منازل حفظ شود.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: دولت باید بعد از از رده خارج کردن بخاری‌های فرسوده، فکری به حال از رده خارج شدن منازل فرسوده و غیراستاندارد هم بکند تا به مرور این منازل از رده خارج شوند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه توضیح داد: با یک بار سرمایه‌گذاری اولیه در تعویض بخاری‌های غیراستاندارد، هر سال معادل ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز صرفه‌جویی خواهد شد، این میزان صرفه‌جویی به میزان نیاز صنایع است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه