English

پایبندی متخصصین بیهوشی بر عهد با بیماران

از چند ماه قبل اخباری مبنی بر ویرایش جدید کتاب ارزش نسبی سلامت ٩۶ شنیده شد و همزمان زمزمه هایی از کاهش تعرفه در بعضی رشته ها نیز به گوش رسید، جامعه بیهوشی و رادیولوژی دو رشته تخصصی بودند که مشمول این جرح و تعدیل عمده شدند و این در حالی بود که قبل از آن هم تعرفه های بیهوشی در قیاس با دیگر رشته های تخصصی چندان زیاد نبود.

پایبندی متخصصین بیهوشی بر عهد با بیماران

به گزارش خبرگزاری موج، از همان زمان جامعه بیهوشی با محوریت انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه در راستای رفع کاهش تعرفه ها شروع به رایزنی با نهادهای مسوول در امر تعرفه های سلامت نمود.

ده ها جلسه بحث و کارشناسی با مسوولین مختلف از جمله وزرای بهداشت و رفاه و نامه های متعدد با امضای الکترونیک به وزرای دست اندرکار و حتی ریاست جمهوری نوشته شد تا این معضل برطرف شود لذا روزهای یکشنبه و دوشنبه گذشته متخصصین بیهوشی کشور در اغلب بیمارستان ها و کلینیک های جراحی بیماران را بطور رایگان بیهوش کردند و پایبندی خودشان نسبت به شعار «بیهوشی رایگان برای بیمار عزیز» و «در اعتراض به کاهش تبعیض آمیز تعرفه بیهوشی» اثبات کردند به همین منظور گفتگو کردیم با خانم دکتر فاطمه فرهودی رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه استان مازندران که به نظر شما می رسد.

در شروع کمی از رشته خود بگویید؟

رشته بیهوشی به عنوان یک رشته تخصصی بالینی در وزارت خانه ثبت شده است. و برای بدست آوردن این تخصص باید بعداز گذراندن ۷ سال دوره پزشکی عمومی داوطلب پس از قبولی امتحان تخصصی در بیهوشی، ۴ سال به تحصیل شبانه روزی با طی کشیک های سخت و طولانی در بیمارستان ها، اتاق عمل ها و مطالعه مستمر کتب اصلی این رشته که مطالب آن شامل مباحث سنگین در زمینه علوم پایه و علوم بالینی در امتحان نهایی بورد تخصصی شرکت نماید و به درجه تخصص بیهوشی نایل آید.

در طی این مدت یک متخصص بیهوشی دارای دانش در زمینه بیماری قلبی، ریوی ، داخلی و… می شود. تا بتواندبرای بیهوش کردن بیماران در اتاق عمل تصمیم علمی و درست بگیرد.

چرا که در اتاق عمل در صورت بروز هرگونه اختلال قلبی ریوی و همودینامیک ، فقط اوست که باید طی فرصت بسیار کوتاه حدود ۲ دقیقه سریعاً مشکل را تشخیص داده و به درمان بپردازد. در غیر اینصورت بیمار دچار عوارض خطرناک، حتی مرگ خواهد شد.

آیا میدان کار متخصص بیهوشی فقط در اتاق عمل محدود می شود؟

خیر امروزه با گسترش علم بیهوشی، این رشته در زمینه های گوناگون بالینی ارایه خدمت می دهد. و فوق تخصص ها ی گوناگون تحت عنوان فلوشیپ را پرورش داده است.

از جمله فلوشیپ مراقبت های ویژه، فلوشیپ درد که شامل درمان دردهای مزمن و حاد می شود. فلوشیپ بیهوشی اطفال و قلب و…… خوشبختانه در ایران نیز همکاران ما در این زمینه بسیار درخشیدند.

در چه زمانی در جریان کاهش ۵۲ % تعرفه بیهوشی قرار گرفتید؟

در بهمن ماه سال ۵۹ شایعه کاهش ۲۹ % تعرفه بیهوش در هیئت مدیره انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران دریافت نمود که بلافاصله شروع به راستی آزمایی خبر از طریق کانال های موجود در وزارت خانه کرد و در تمامی جستجوهای انجام شده، مسئولین ذی ربط با برخورد دو پهلو از پاسخ شفاف خودداری می کردند و از شایعه بودن محض آن سخن راندند.

از همان زمان همکاران هیئت مدیره کشوری در جلسات غیر رسمی با مسئولین ذی ربط هشدار لازم در مورد عوارض ناشی از اجرایی شدن آنرا دادند.

تا اینکه بلافاصله بعد از رای اعتماد از مجلس ریاست جمهور، این کاهش در ویرایش سوم کتاب کالیفرنیا که مرجع ارزش گذاری خدمات پزشکی است، به امضا رسید. انجمن بلافاصله، موضع گیری مخالفت آمیز خود را در غالب پیگیری های متعدد

برای جلوگیری از اجرایی شدن آن بعمل آورد. در این پیگیری ها با ۲ وزیر، چندین معاون وزیر و حدود ۲۹ نماینده مجلس،ریاست مجلس، رئیس کمیسیون مجلس، معاون اول ریاست جمهور ملاقات برقرار نمود و با ارایه مستندات، غیر کارشناسی وغیر عادلانه بودن این کاهش را متذکر شد.

عکس العمل مسئولین در این برخورد ها چگونه بوده است؟

در تمامی این ملاقات ها با گوش دادن به صحبت های مستدل و منطقی متخصصین بیهوشی قریب به اتفاق، این مسئولین با تایید ضمنی غیر عادلانه بودن این تصمیم، قول پیگیری و مساعدت در جهت حل موضوع را دادند.

اما متاسفانه جامعه بزرگ ۴۴۴۴ نفر، بیهوشی بلافاصله بعد از رای اعتماد وزیر محترم بهداشت و آموزش پزشکی مواجه با به اجرا در آمدن مصوبه مذکور با دستور وزیر شده اند. که ناگهان دچار شوک غیر قابل باور گردیدند. و از خود سئوال کردند

آنهمه قول مساعد برای کارشناسی واقعی تعرفه گذاری چه شد؟! او کجا رفت؟!

به چه دلیل انجمن کشوری خواهان ۵ روز بیهوشی رایگان از اعضا خود شد؟

در پی ابلاغ این کاهش، اعضا هیئت مدیره با انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه و متخصصین این رشته در مصاحبه ها،بیانیه های گوناگون اعتراض خود را اعلام نمودند. که متاسفانه با عکس العمل نامناسب وزارت خانه مواجه شده و در مصاحبه ها و اظهار نظرات خود، اعتراض متخصصین بیهوشی کشور را نوعی زیاده خواهی بیان کردند.

انجمن بیهوشی با اجرای طرح بیهوشی رایگان برای بیماران میهنمان این پیام را رساند که اولا جان و مال ما فدای بیماران کشور عزیزمان.

دوما اعتراض ما برای مسایل مادی نیست بلکه اعتراض به توهین آشکار به رشته ارزشمند بیهوشی و جامعه  4444 نفری آن است.

چرا شما کاهش تعرفه بیهوشی را توهین به رشته تلقی می کنید؟

من برای روشن شدن موضوع به یک مثال بسنده می کنم. تا شما به کنه قضیه پی ببرید. خانم باردار جوان در نیمه شب هنگام طی مراحل زایمان طبیعی با مشکل شدید مواجه می شود که بطور اورژانس به اتاق عمل آورده می شود. متخصص بیهوشی بلادرنگ در اتاق عمل بیمار را که در وضعیت بسیار خطرناک بسر می برد بیهوش می کند. و نوزاد با حال بد در حالی که از شدت کمبود اکسیژن رنگش به سیاهی می زند توسط جراح به دنیا می آید. متخصص بیهوشی همزمان به احیاء نوزاد می پردازد، تا از مرگ حتمی نجاتش دهد. و باید به مادر رسیدگی کند و علائم حیاتی او را حفظ نماید تا نوزاد و بیمار زنده به خانواده برگردند.

احیاء چنین نوزادی ارزش ۲ واحد کاری برای متخصص در کتاب ارزش گذاری با ویرایش سوم کالیفرنیا در نظر گرفته شد ودر حالی که در همین کتاب بومی سازی شده، زالو درمانی که توسط یک فرد عادی بدون تحصیلات تخصصی دانشگاهی انجام می شود و نیز ۲ واحد تعیین شده است.

آیا این توهین آشکار نیست؟

با این تصمیم گیری مسئولین بطورضمنی ارزش نجات جان یک انسان، یک نوزاد را برابر ارزش زالو درمانی می دانند.

آیا تمامی تلاش های علمی و بالینی یک متخصص بیهوشی به اندازه کار یک فرد عادی بدون علم دانشگاهی برابری می کند؟

اگر این ارزش گذاری توهین نیست؟! پس توهین به چه گفته می شود؟

و صحبت پایانی شما؟

متخصصین بیهوشی کشور:

۱ خواهان رعایت عدالت بین رشته – ای با اجرای کتاب کالیفرنیا بدون دست اندازی می باشند.

۲ خواهان دستور توقف موقت تا بررسی کارشناسانه واقعی خدمات بیهوشی توسط یک تیم کارشناسی شامل نمایندگان –

زبده انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران، کارشناس آگاه به کیفیت اقدامات درمان و نماینده وزارت خانه.

۳ خواهان ابلاغ وزارت – خانه به بیمه ها مبنی بر رعایت و بر رسمیت شناختن متخصص بیهوشی به عنوان یک رشته تخصصی بالینی.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه