English

یک کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج؛

باید مانند امام سجاد(ع) عبادت را درک کنیم

یک کارشناس مذهبی گفت: زندگی و سیره امام سجاد (ع) به ما می آموزد که نماز را نه تنها بعنوان یک واجب دینی بلکه با درک آن را باید بجا بیاوریم.

باید مانند امام سجاد(ع) عبادت را درک کنیم

حجت الاسلام والمسلمین محمد فکوری کارشناس مسائل دینی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج در خصوص سیره زندگی امام سجاد(ع)، اظهار داشت: یکی از شاخص رفتاری ایشان عبادت زیاد بود، روایت است وی در شبانه روز هزار رکعت نماز می خواند و پیشانی حضرت از زیادی سجده پینه بسته بود.

وی با بیان اینکه آن حضرت را «زین العابدین » و «سجاد» لقب دادند، افزود: زین العابدین به معنای زینت عبادت کنندگان و سجاد به معنی این است که  بسیار سجده می‌کند و در عبادت کوشا است این دو القاب آن بزرگوار به دلیل عبادت زیاد ایشان بوده است.

کارشناس مسائل دینی عنوان کرد: گفته شده است زمانیکه  علی بن حسین آماده نماز می‌شد، لرزه عجیبی وجودش را فرا می‌گرفت در سوالی که در این خصوص  از ایشان  شد، پاسخ دادند: وای بر شما! آیا می‌دانید که من در برابر چه کسی می‌خواهم بایستم و در برابر چه کسی می‌خواهم مناجات کنم؟

فکوری بیان کرد: با درس گرفتن از سیره امام سجاد(ع) باید تلاش کنیم که خواندن نماز و عبادت نه تنها بعنوان عادت دینی و واجب بلکه با درک اینکه در حال عبادت چه کسی هستیم و در برابر چه عظمتی به نماز ایستاده ایم، آن را بجا آوریم.

وی با بیان اینکه بیان سیره ائمه در بین جوانان و نوجوانان بسیار حائز اهمیت است، افزود: هر یک از ائمه در زندگی خود به خصایص و فضائل خاصی معروف بودند که اگر در زندگی آن موارد را سرلوحه قرار دهیم میتوانیم علاوه بر طی کردن مسیر موفقیت، آرامش را نیز در زندگی خود داشته باشیم.

این کارشناس مسائل دینی، خاطرنشان کرد: در روزگاری که برای به دست آوردن میزان بیشتری از مال دنیا دست و پا می زنیم با توجه به زندگی ائمه و درک واقعی خالق در میابیم که اگر خداوند متعال نخواهد، هیچ برگی از درخت نخواهد افتاد.

فکوری گفت: دنیا پرستی و خودبینی در زندگی ما به حدی رسیده است که افراد برای کسب پول بیشتر برای مرگ پدر و یا برادر نقشه می کشند و برای بهبود وضعیت راهی جز گسترش مفهوم  اینکه رسالت ما بر روی زمین چه چیزی است و به چه دلیل خالق ما را به وجود آورده است، نداریم.

علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب، مشهور به امام سجاد(ع) و امام زین‌العابدین(ع)، چهارمین امام شیعیان و فرزند امام حسین(ع) است و بنا بر قول مشهور، در سال ۳۸ق متولد شده است.

اما بنابر نقل های دیگر، سال تولد امام چهارم، حدود سال ۴۸ ق دانسته شده است، وی بخشی از حیات امام علی(ع) و نیز دوران امامت امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) را درک کرده است.

در خصوص روز تولد امام سجاد(ع) اختلاف وجود دارد، برخی تولد او را در روز پنج‌شنبه پانزدهم جمادی الثانی ذکر کرده‌اند. و برخی دیگر  روز تولد ایشان را را پنجم شعبان دانسته است

مادر ایرانی امام سجاد(ع) چه کسی بود؟

نام و نسب مادر علی بن الحسین، از مسائل اختلافی است؛ شیخ مفید نام مادر وی را شهربانو یا شاه‌زنان، دختر یزدگرد، پسر شهریار بن کِسری و شیخ صدوق، او را دختر یزدگرد، پسر شهریار پادشاه ایران می‌داند که هنگام وضع حمل او از دنیا رفته است، برخی مادر امام را ام ولد دانسته‌اند که نامش غزاله است.

در منابع تاریخی تعداد فرزندان امام سجاد(ع)  را پانزده نفر کردند که یازده نفر آنها پسر و چهار نفر دختر بودند، یکی از زنان ایشان ام عبدالله، دختر امام حسن (ع) و مادر امام محمد باقر(ع) می باشد.

تاریخ دقیق شهادت امام سجاد(ع) روشن نیست؛ برخی آن را سال ۹۵ق و برخی دیگر ۹۴ق دانسته‌اند، درباره روز درگذشت امام سجاد(ع) هم اختلافاتی وجود دارد؛ از جمله ۱۲ محرم و ۲۵ محرم.

شهادت امام سجاد(ع)، به دستور ولید بن عبد الملک و با سمّ بوده و مزار ایشان در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی(ع)،  امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) است.

سن امام هنگام شهادت ۵۷ سال گفته شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه