English

ویژگی‌های یاران امام زمان (عج)

یک کارشناس مذهبی درباره منجی عالم بشریت و ویژگی‌های افرادی که می‌توانند به عنوان یاران ایشان در رکاب حضرت (عج) باشند توضیحاتی داد.

ویژگی‌های یاران امام زمان (عج)

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی مشیری خراسانی، کارشناس مذهبی درمورد وجود مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و غیبت ایشان بیان کرد: با توجه به این که بعد از شهادت امام حسن عسکری علیهم السلام جان مبارک امام زمان (عج) در خطر بود

ایشان مجبور به غیبت صغری شدند و این آغاز غیبت حضرت ارواحنا فداه بود که ده‌ها سال به طول انجامید و بعد از این که در دوران غیبت صغری زمینه ظهور فراهم نشد غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به غیبت کبری تبدیل شد که غیبتی طاقت فرسا و طولانی است و تا الان، بیش از ۱۱۰۰سال است که ادامه دارد و ما را از زیارت و کسب فیض مستقیم از امام زمان (عج) محروم کرده است.

این کارشناس مذهبی در پاسخ به این سوال که آیا ادیان دیگر هم به وجود امام زمان (عجل) به عنوان منجی یا به طور کلی به یک کسی که منجی عالم بشریت است اعتقاد دارند یا خیر؟ تصریح کرد: از آن چه در کتاب‌های ادیان مختلف دیده و تحقیق کرده ایم، این‌طور بر می‌آید که همه ادیان به وجود یک منجی بشارت داده اند و مشخصاتی برای منجی نقل کرده اند که همه آن‌ها با شخص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تطبیق دارد؛ چه ادیان شرق آسیا مثل بودا، زرتشت به عنوان دین قدیمی ایرانیان و... چه ادیان غرب آسیا. زیرا منطقه بین النهرین و وسط عراق فعلی محل تمدن‌ها و ادیان بوده است و شرق و غرب آن، یکی از بزرگ‌ترین مناطق بعثت انبیاء و ظهور و بروز ادیان بوده است و به همین دلیل، اتفاقی که می‌افتد این است که همه ادیان به ویژه ادیان ابراهیمی یعنی اسلام، مسیحیت و یهود که رهبرانشان فرزند حضرت ابراهیم (ع) هستند؛ چه بنی اسرائیل و چه مسلمانان که به نوعی، وابستگی دینی و نسبتی با حضرت ابراهیم علیه السلام دارند ادیانی به شمار می‌آیند که اولاً، هم در کتاب آسمانی قرآن کریم و هم در تورات و انجیل، منجی را بیان کرده اند و ثانیاً، وقتی مشخصات منجی را بیان می‌کنند دقیقاً ویژگی‌های امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. 

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی مشیری خراسانی ادامه داد: در دین یهود به سه منجی اشاره می‌شود که اول، حضرت عیسی علیه السلام است. یعنی حضرت (ع) می‌آیند و دین یهود را از انحرافات نجات می‌دهند. اما یهودیان با ایشان برخورد کرده و تلاش می‌کنند تا حضرت عیسی (ع) را به شهادت برسانند و به همین منظور، حضرت علیهم السلام به آسمان می‌روند. 

منجی و مبشر دوم، نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ع) هستند که حضرت موسی و حضرت عیسی علیهم السلام تأکید می‌کنند بعد از ما پیامبری به این نام می‌آیند و او را بشارت می‌دهند و همه آن‌ها به یک منجی نهایی اشاره می‌کنند و آن هم، شخصی است که در آخرالزمان می‌آید و تمام دنیا را از ظلم و جور پاک می‌کند و پاکی، آراستگی و طهارت و نورانیت به زمین و اهل زمین برمی گرداند و انسان‌ها را به مسیر خلیفة الله شدن و به تعبیر ما، انسان الهی شدن سوق می‌دهد و تربیت می‌کند و در انجیل حضرت عیسی (ع) نیز، به منجی به عنوان فرزند انسان اشاره شده است. در نتیجه، چنین تعبیری وجود دارد که وقتی منجی می‌آید دین او عالم گیر می‌شود و همه به او اقتدا می‌کنند و مسیحیان در کتاب خود این مطلب را دارند که حضرت عیسی (ع) در آخرالزمان از آسمان برمی گردد، اما نه به عنوان عیسی صاحب دین مسیحیت بلکه به عنوان همراه منجی آخرالزمان و یاری کننده او برمی گردد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در آخرالزمان از یهود هم یک پیامبر بر می‌گردد و به عنوان یاری کننده امام عصر می‌آید و او حضرت خضر نبی (ع) است که یهودیان یقین دارند حضرت خضر (ع) به عنوان استاد حضرت موسی علیه السلام و پیامبری بزرگ از پیامبران الهی بیش از چند هزار سال عمر کرده و زمان ظهور او در آخرالزمان است و به عنوان یکی از یاران امام عصر ارواحنا فداه تشریف می‌آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مشیری خراسانی در پاسخ به این سوال که آیا تعداد یاران امام زمان (عج) فقط ۳۱۳ نفر هستند؟ و با توجه به این که در تاریخ بشریت افراد مومن و عالِم یا افرادی وجود دارند که اهل عبادت و سفر‌های عتبات هستند و ظاهر مذهبی دارند و طبق نقل‌ها آمده است که اگر یک نفر منتظر واقعی امام زمان (عج) باشد حضرت (عج) ظهور می‌کنند و همین موضوع، این سوال را در ذهن نوجوانان و جوانان به وجود می‌آورد که با وجود این همه افراد معتقد، چرا تا به امروز، امام زمان ظهور نکرده اند؟ تصریح کرد: دو نکته در رابطه با این مسئله وجود دارد. اولاً این که ۳۱۳ نفر به عنوان حلقه و هسته اولیه‌ی یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به شمار می‌آیند و درواقع، فرماندهان و صاحب منصبان حکومت مهدوی هستند و هر یک از آن‌ها به سمتی می‌روند و با دستور حضرت، ولی عصر (عج) با جمعی از مومنان و سربازانی که می‌خواهند در رکاب حضرت (عج) فداکاری کنند برای حضور در عرصه‌های مختلفی همراه می‌شوند که امام زمان (عج) دستور داده اند. بنابراین، ۳۱۳نفر واقعیت دارد، اما این تعداد از افراد در همان روز‌های اول هستند و منظور این نیست که امام زمان (عج) با همین تعداد می‌خواهند کار را انجام دهند و شیعیان دیگر نقشی نداشته باشند.

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: این تعبیر را از یک اندیشمند اروپایی بسیار جالب دیده ام که خیلی چیز‌ها را برای ما روشن می‌کند. ایشان می‌گوید شیعه معتقد است که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با ۳۱۳ نفر می‌آید و دنیا را متحول می‌کند، ولی ما همیشه این حرف را باور نمی‌کردیم و به تعبیری مورد سُخره قرار می‌دادیم. اما با دیدن حاج قاسم سلیمانی دیدیم که اگر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شیعیه بیاید نیازی به ۳۱۳ نفر ندارد بلکه اگر ۱۰۰ نفر مثل حاج قاسم سلیمانی باشند برای حکومت بر دنیا و متحول کردن دنیا کفایت می‌کند. در این جا دو سه نکته مطرح است. اولاً، به تعبیر اندیشمندان دنیا سطح این افراد برابر با حاج قاسم سلیمانی است. یعنی انسان‌هایی در حد ایشان هستند. ثانیاً، اگر حاج قاسم سلیمانی در منطقه و دنیا تأثیری گذاشته است آیا این شهید والا مقام به تنهایی این تأثیر را گذاشته اند؟ یا شهدای نازنین مدافع حرم و رزمندگان گمنام در کنار حاج قاسم سلیمانی بودند و این کار را رونق دادند؟ بنابراین، اگر مقام معظم رهبری، حاج قاسم سلیمانی، سید حسن نصرالله و... فرماندهان سپاه حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌شوند و قیام را شکل می‌دهند به همراهی جوانانی است که می‌خواهند مومنانه و عاشقانه در کنار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشند و مجاهدت کنند و این افراد فرماندهان و همراهانشان، سربازان نورانی و فداکاری هستند که برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف جان فدایی می‌کنند. به همین دلیل، وقتی برخی از این فرماندهان به مناطقی می‌رسند که پیش روی آن‌ها آب است مثل مناطقی در اروپا و مدیترانه، فرمانده آن‌ها پای خود را روی آب می‌گذارد و می‌گوید که، چون امام من فرمود برو پس باید بروم و نباید متوقف شوم. از اینرو، پای خود را روی آب می‌گذارد و سپاهیان و لشکریانش نیز، روی آب پا می‌گذارند و حرکت می‌کنند. یعنی در آخرالزمان، لشکری به دنبال افرادی با چنین کراماتی حرکت می‌کند و دشمن هم از نگاه و ابهت این صحنه‌ها که چنین افرادی پا روی آب می‌گذارند فرار می‌کند و از صحنه می‌گریزد.

ثالثاً، به ما نگفته اند که این ۳۱۳ نفر چه کسانی هستند. یعنی هر کدام از ما باید بتوانیم خودمان را به ۳۱۳ نفر شدن برسانیم و این راه برای هیچ کسی بسته نیست. بنابراین، ما نباید بگوییم حالا که این ۳۱۳ نفر هستند ما دیگر، کاره‌ای نیستیم. چون هر یک از ما برای یاری امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وظیفه داریم اقدامی انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مشیری خراسانی گفت: نکته‌ای که باید در این خصوص اضافه کنم این است که واقعاً برای ما دردناک است که امام زمان (عج) ما در طفولیت، نوجوانی و جوانی مورد هجمه قرار گرفته و به خاطر وجود دشمنان به غیبت رفته اند و امروز، پس از بیش از هزاران سال هنوز احساس نمی‌کنند که در میان ما امنیت دارند و می‌توانند با آسایش زندگی کنند. در نتیجه، تا وقتی احساس امنیت برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وجود نداشته باشد خداوند متعال اذن به ظهور حضرت (ع) نمی‌دهند و به همین دلیل، ما باید جامعه مان را به سمتی ببریم که جامعه امنی برای حضور و وجود مبارک حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.

این کارشناس مذهبی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که همراه امام زمان عجل الله تعالی فرجه هستند فقط مسلمان هستند یا از ادیان دیگر هم، حضرت (عج) را همراهی می‌کنند؟ افزود: واقعیت این است که بنده مطلبی ندیدم با این مضمون که همراهان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف لزوماً باید مسلمان یا از ادیان دیگر باشند. چون اصحاب حضرت، ولی عصر (عج) کسانی هستند که به امام (عج) ایمان دارند و یاران و مومنان حقیقی هستند و اگر ادیان دیگر باشند مثل ماجرای حضرت سیدالشهداء (ع) در کربلاست که اول به امام علیه‌السلام ایمان آوردند و سپس، به عنوان اصحاب حضرت (ع) ایشان را همراهی کردند. همه این افراد قبل از ظهور، مومنان حقیقی می‌شوند و به امام زمان (عج) ایمان واقعی می‌آورند و سپس، در زمره یاران ایشان قرار می‌گیرند. ان شاءالله همگی تلاش کنیم تا یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم و فضا را برای امنیت ظهور ایشان فراهم کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه