English

نامزدهای جایزه «بوکر» اعلام شد

نامزدهای نهایی جایزه ادبی بوکر ادبی سال ۲۰۲۳ درحالی اعلام شده است که در این دوره فقط نام یک نویسنده بریتانیایی در فهرست شانس‌های نهایی کسب این جایزه به چشم می‌خورد.

نامزدهای جایزه «بوکر» اعلام شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از گاردین، فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبی بوکر ۲۰۲۳ اعلام شد و «وسترن لین» نوشته «چنتا مارو» به عنوان تنها اثر یک نویسنده بریتانیایی به جمع نامزدهای نهایی این دوره راه یافت. در فهرست این دوره همچنین حضور نویسندگان مرد برای نخستین‌بار در هشت سال اخیر پررنگ‌تر از نویسندگان زن است.

نویسندگان مرد، چهار سهم از شش اثر نامزد نهایی امسال را به خود اختصاص دادند و به این ترتیب «پل لینچ» با رمان «آواز پیامبر»، «پل موری» با رمان «نیش زنبور»، «پل هاردینگ» با رمان «این عدن دیگر» و «جاناتان اسکوفری» با رمان «اگر بعد از تو جان سال به در ببرم» در فهرست امسال قرار گرفتند. «سارا برنشتاین»، نویسنده کانادایی نیز با رمان «مطالعه برای اطاعت» این فهرست را کامل می‌کند.

هیچ یک از این ۶ نویسنده پیش‌تر در فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبی «بوکر» قرار نگرفته بودند. این ۶ اثر از بین ۱۳ اثری انتخاب شدند که به فهرست نامزدهای اولیه راه‌یافته بودند. فهرست نامزدهای اولیه از بین ۱۶۳ کتابی انتخاب شده بود که در فاصله یکم اکتبر تا ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۲۳ منتشر شده بودند.

برنده این جایزه معتبر ادبی ۲۶ نوامبر مشخص می‌شود و ۵۰ هزار پوند جایزه نقدی دریافت می‌کند. رمان‌نویسان راه‌یافته به فهرست نهایی نیز هر کدام ۲۵۰۰ پوند دریافت می‌کنند.

جایزه بوکر که در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد، یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی جهان است که هر ساله به نویسنده رمانی که به زبان انگلیسی نوشته شده و در بریتانیا یا ایرلند منتشر می‌شود، اعطا می‌شود. این جایزه اغلب به عنوان سنگ بنای حرفه‌ای یک نویسنده در نظر گرفته می‌شود و به طور منظم ستاره‌های ادبی جدیدی نیز معرفی می‌کند. «برناردین اواریستو»، «داگلاس استوارت» و «مارلون جیمز» از جمله برندگان اخیر جایزه بوکر هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه