English

فرهنگ در هفته‌ای که سپری شد؛

رشد ۲ برابری کتابخانه‌های سیار کشور

کتابخانه‌های سیار، یکی از ابزارهای مهم در ترویج کتابخوانی کشور به‌شمار می‌روند که می‌توانند با شناخت سبک زندگی افراد در مناطق مختلف برای ارائه خدمات مناسب برنامه‌ریزی کنند.

رشد 2 برابری کتابخانه‌های سیار کشور

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، «کتابخانه‌های سیار کشور ۲ برابر خواهد شد، حضور ایران در نمایشگاه کتاب مسکو، حضور سفیران کودک‌ونوجوان در شش مرز مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی، خبر خوش بیمه‌ای صندوق اعتباری هنر برای اهالی فرهنگ وهنر و جذب خبرنگاران کودک و نوجوان» از جمله مهم‌ترین موضوعات فرهنگی است که در هفته گذشته در رسانه‌ها برجسته شد.

 

کتابخانه‌های سیار کشور ۲ برابر خواهد شد

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌ها توسعه کتابخانه در مناطق کم‌برخوردار است که یک بخش آن به افتتاح کتابخانه فیزیکی مربوط می‌شود.

وی توسعه کتابخانه‌های سیار را از دیگر راهبردها برای افزایش دسترسی به کتاب برشمرد و گفت: دولت به‌طور جدی این موضوع را پیگیری می‌کند و امیدواریم با حمایت دولت و قول معاون اول رئیس‌جمهور بتوانیم تعداد قابل‌توجهی کتابخانه سیار اضافه کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۰ کتابخانه سایر در کشور داریم، اظهار کرد: تلاش داریم با حمایت دولت عدد فعلی را به دو برابر افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ پروژه فعال احداث کتابخانه در کشور داریم، گفت: پیشرفت فیزیکی بیش از ۴۰ پروژه حدود ۵۰ درصد است که امیدواریم در دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور آن‌ها را به اتمام برسانیم.

رضوانی درباره توسعه کتابخانه‌ها در مناطق محروم و بافت‌های ناکارآمد شهری خاطرنشان کرد: غیر از کتابخانه‌های مرکزی، اکثر پروژه‌ها در بافت روستایی یا حاشیه شهر است.

وی یادآور شد: احداث کتابخانه مرکزی زنجان به‌دلیل اینکه رشد پروژه زیر ۵۰ درصد است، در قالب پروژه‌های قابل افتتاح سفر رئیس‌جمهور قرار نگرفته است، اما با پیگیری که انجام دادیم درخواست کردیم جزو مصوبات سفر دوم قرار گیرد تا به سمت اتمام برود.

 

حضور ایران در نمایشگاه کتاب مسکو

ایران با عرضه بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب به زبان‌های فارسی و روسی در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو حضور دارد.

سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو از هشتم شهریور ۱۴۰۲ با ۳۰۰ غرفه فعال، آغاز به کار کرد و تا دوازدهم شهریور به فعالیت خود ادامه خواهد داد. آیین افتتاحیه رسمی این رویداد ساعت ۱۲ به وقت تهران برگزار شد.

در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو، به معرفی و عرضه بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب با موضوعات دین، کودک و نوجوان، ایران‌شناسی، هنر، دفاع مقدس، ادبیات پایداری، ادبیات کلاسیک و معاصر و... پرداخته است. از این تعداد کتاب، حدود ۲۵۰ عنوان منابع ترجمه‌شده از زبان فارسی به زبان روسی را شامل می‌شود.

همچنین رویدادهایی شامل نشست‌های تخصصی، رونمایی و معرفی کتاب، دیدار با ناشران، نویسندگان و مسئولان نمایشگاهی و... از جمله برنامه‌های غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو است. بخشی از غرفه نیز «کنج قرآن» نام گرفته و به نمایش انواع قرآن‌های چاپی اختصاص پیدا کرده است. هنرمند خوشنویس ایرانی محمدعلی قربانی هم در این نمایشگاه حضور دارد و در زمینه کتابت قرآن، برنامه‌هایی را در غرفه برای مخاطبان برپا خواهد کرد.

محوریت سی‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو با کتاب‌های کودک و نوجوان است و نخستین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودکان مسکو نیز به‌عنوان بخشی از این رویداد در نظر گرفته شده است. ۳۰۰ رویداد با محوریت کودک و تصویرگری از برنامه‌های جنبی این نمایشگاه است. برای حضوری کنش‌مند در این رویدادها و تبادل تجربیات میان صنعت نشر ایران و کشورهای حاضر در زمینه کتاب کودک، منصوره محمدی، تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان نیز در غرفه ایران حضور دارد.

 

حضور سفیران کودک‌ونوجوان در شش مرز مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: سفیران کودک و نوجوان در شش مرز مسیر پیاده‌روی اربعین حضور دارند و امسال برای نخستین‌بار در مرز میرجاوه به اجرای برنامه خواهیم پرداخت.

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: ما از هر فرصتی باید برای حوزه تربیتی کودکان و نوجوانان استفاده کنیم، چراکه بر این باوریم حضور در برخی از موسم‌ها، اتفاقات و جریان‌ها موجب تربیت است و حضور کودکان و نوجوانان در چنین فضاهایی همچون ماه رمضان، محرم، صفر، ایام اربعین کار پرورشی و فکری را انجام می‌دهد.

وی افزود: کانون باید از این فضاهای معنوی و فرهنگی که در کشور وجود دارد، بهره‌برداری کند. در کنار آموزش عملی و غیرمستقیم قرار گرفتن کودک و نوجوان در آن فضا خود یک تربیت است. به‌طور مثال، وقتی کودکی به هیئت می‌رود شاید سخنران برای بزرگسال صحبت می‌کند، اما حضور کودک در آن محیط به‌طور قطع اثربخش است. همچنین مدیریت جریان فرهنگی کودک و نوجوان در حوزه محرم و اربعین حسینی صرفاً مربوط به کانون نیست و تمام دستگاه‌ها و فعالان این حوزه باید پای کار اربعین باشند،  چراکه ما به اربعین نیاز داریم و باید در آن نقش‌آفرینی کنیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: بهره‌مندی از فرصت اربعین برای وحدت‌بخشی با انتقال پیام دوستی کودکان دو ملت جزو اهداف فرعی ماست. همچنین به‌دلیل حضور کودکانی از سایر کشورها، این دوستی دوچندان است. فضای محرم و اربعین فرصتی است جهت آگاهی بخشی سبک زندگی ایرانی و اسلامی که انتقال پیام در قالب‌هایی که بیان شد، اجرا می‌شود. ایجاد امکانات و خدمات فرهنگی و اجتماعی برای کودکان و نوجوانان از دیگر برنامه‌ها و اهداف ما در این حوزه است.

علامتی گفت: اوایل محرم ستاد اربعین در کانون تشکیل شد و با تدبیر معاونت فرهنگی، دبیرخانه آن در استان کرمانشاه برپا و عنوانی که برای آن انتخاب شد مهمانان کوچک امام حسین (ع) بود. در این میان، پویش‌های مختلفی با گردهمایی کودکان عاشورایی از پنجم محرم آغاز شده که تا امروز ادامه یافته است. همچنین یکی از کارهای ما برای مربیان تأمین محتوا بود که در دستور کار قرار گرفت.  طرح سفیران کانون را نیز مطرح کردیم که مربیان داوطلب در ایام محرم و اربعین در هیئت‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز فرهنگی، اصلاح و تربیت، کودکان کار و مسیر پیاده‌روی اربعین در داخل و خارج از کشور مستقر شده و به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری متناسب با این ایام پرداختند.

وی افزود: ۱۱۰ سفیر کانون برای پیاده‌روی اربعین اعزام شدند تا خدمات فرهنگی برای کودکان و نوجوانان انجام دهند. در خارج از کشور، پویش دست‌سازه‌های کودک و نوجوان را داشتیم تا بچه‌ها و مربیان به کودکان عراقی و ملل دیگر این دست‌سازه‌ها را تقدیم کنند. این دست‌سازه‌ها سبک کوچک با بسته‌بندی مناسب و محصول کار کودکان و نوجوانان است.

 

خبر خوش بیمه‌ای صندوق اعتباری هنر برای اهالی فرهنگ و هنر

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: با توجه به اهمیت بیمه تأمین اجتماعی و بیمه درمان تکمیلی، اعظم بودجه صندوق نیز به این دو مقوله اختصاص داده شده و با مجموعه اقدامات و پیگیری‌های به‌ عمل آمد، بیش از ۱۷ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر در دولت مردمی به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند.

سیدمجید پوراحمدی همچنین اظهار کرد: هفته دولت، فرصت مغتنمی برای تشریح اقدامات صورت گرفته در یک سال گذشته است.

رئیس هیئت‌مدیره صندوق اعتباری هنر در ادامه، ضمن تشریح برخی از فعالیت‌ها و عملکردهای شاخص صندوق اعتباری هنر، گفت: با وجود تمام سختی‌ها در تأمین منابع، تلاش این مجموعه بر این بود تا در زمینه بیمه‌های پایه حداکثر حمایت را داشته باشد، چراکه معتقدیم مهم‌ترین حمایت صندوق به جامعه هنری کشور، موضوع سلامت و خدمات بیمه‌ای است.

رئیس هیئت‌مدیره صندوق اعتباری هنر در ادامه سخنان خود همچنین با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های انجام‌شده در زمینه بهره‌مندی اعضا از انواع بیمه‌ها، اظهار کرد: از آغاز شروع به‌کار دولت مردمی تعداد معرفی‌شدگان صندوق اعتباری هنر به سازمان تأمین اجتماعی با رشد ۴۵ درصدی از ۳۹ هزار و ۳۰۰ نفر به حدود ۵۶ هزار و ۹۰۰ نفر افزایش یافت و بیش از ۱۷ هزار نفر از آغاز به کار این دولت تاکنون به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند که رشد بالایی را نسبت به چندین سال گذشته نشان می‌دهد.

 

جذب خبرنگاران کودک و نوجوان

فراخوان جذب و آموزش خبرنگاران کودک و نوجوان در رده سنی ۱۲ تا ۱۶ سال ویژه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان منتشر شد.

یکی از برنامه‌های جنبی سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان امسال، جذب و آموزش خبرنگاران کودک و نوجوان در رده‌های سنی ۱۲ تا ۱۶  سال است که بر همین اساس، فراخوان این بخش منتشر شد.

بر پایه این گزارش، کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به حضور در این بخش جشنواره می‌توانند تا پایان وقت اداری ۱۵ شهریورماه برای ثبت‌نام به آدرسhttps://b۲n.ir/icffjournalists مراجعه کرده و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های ۸-۰۳۱۳۵۵۴۴۰۹۶  تماس بگیرند.

طبق اعلام کمیته خبرنگاران نوجوان، پس از پایان مهلت ثبت‌نام، متقاضیان در آزمونی که از سوی ستاد اجرایی جشنواره برگزار می‌شود، شرکت کرده و افراد برگزیده، همکاری خود را با کمیته خبرنگاران نوجوان آغاز می‌کنند.

خبرنگاران کودک و نوجوان تا پیش از آغاز رسمی جشنواره در ۱۵ مهرماه، در دوره‌ها و کارگاه‌های مختلف رسانه‌ای و سینمایی آموزش‌های لازم را طی می‌کنند تا آماده پوشش رویدادها و اخبار جشنواره شوند.

سی‌وپنجمین جشنواره بین ‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با دبیری مجید زین‌العابدین و با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال جاری (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه