English

فرهنگ در هفته‌ای که سپری شد؛

ماه صفر؛ موسم حُزن آل‌الله

صفر، ماه حزن و اندوه شیعیان است، زیرا این روزهای غمناک در ادامه محرم الحرام، ماه عزای آل الله و اندوه و سوگواری پیروان امامان معصوم(ع) نیز به‌شمار می‌رود.

ماه صفر؛ موسم حُزن آل‌الله

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج؛ «صفر، ماه غم و اندوه شیعیان، جشنواره موسیقی چین میزبان رهبر ارکستر ایران، عضویت «ساترا» در کارگروه اقتصاد دیجیتال شورای رقابت، بازگشت چهره‌ها به تلویزیون، درگذشت استاد اسماعیلی استاد تنبک ایران و وعده‌های وزیر ارشاد به خبرنگاران» از جمله مهمترین موضوعاتی است که در هفته گذشته در رسانه‌ها برجسته شده است.

 

صفر، ماه غم و اندوه شیعیان

در ماه صفر شیعیان جهان داغدار چندتن از پیشوایان خود هستند. در این ماه رعایت چندین اعمال سفارش شده است. در نامگذاری ماه صفر دو جهت ذکر شده است؛ یکی این که از «صُفْرَة (زردی)» گرفته شده، زیرا زمان انتخاب نام، مقارن فصل پاییز و زردی برگ درختان بوده است. دلیل دیگر این که از «صِفْر (خالی)» گرفته شده، زیرا مردم پس از پایان ماه‌های حرام، روانه جنگ می‌شدند و شهرها خالی می‌شد.

«سیّد بن طاووس» نقل کرده است: در روز سوم ماه صفر، دو رکعت نماز بخوان که در رکعت اوّل سوره «حمد» و سوره «انّا فتحنا» (فتح) و در رکعت دوم سوره «حمد» و سوره «توحید» قرائت شود و پس از سلام نماز، ۱۰۰ بار صلوات بفرست و ۱۰۰ بار آل ابی‌سفیان را لعنت کن و ۱۰۰ مرتبه استغفار نما و آنگاه حاجت خویش را از خداوند بخواه. (ان‌شاء‌اللّه به هدف اجابت می‌رسد.)

در روز اربعین (بیستم ماه صفر) زیارت امام حسین(علیه السلام) مستحبّ و مورد تأکید قرار گرفته است. در روایتی که «شیخ طوسی» از امام حسن عسکری(علیه السلام) نقل کرده، چنین آمده است: نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: به جای آوردن ۵۱ رکعت نماز (۱۷ رکعت نماز واجب و ۳۴ رکعت نافله) و زیارت اربعین (امام حسین(علیه السلام)) و انگشتر را بر دستِ راست نهادن و پیشانی را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و بسم الله الرّحمن الرّحیم را در نماز بلند گفتن.

ماه صفر دومین ماه قمری است و نامگذاری این ماه به دو چیز اشاره می کند؛ یکی به «صُفْرَة (زردی)» اشاره می نماید که دلیل آن نیز کاملا مشخص است و  زمان انتخاب نام، مقارن فصل پاییز و زردی برگ درختان بوده است که خود بزرگترین دلیل است.

دیگر آن که محتوی یا همان اسم این ماه برگرفته از «صِفْر (خالی)» است، زیرا مردم پس از پایان ماه های حرام، روانه جنگ می‌شدند و شهرها خالی می‌شد.

 

جشنواره موسیقی چین میزبان رهبر ارکستر ایران

جشنواره بین‌المللی موسیقی شهر شنژن «Shenzhen» از جمله جشنواره‌های مهم موسیقی در کشور چین است که در آن ده‌ها هنرمند از کشورهای مختلف شرکت می‌کنند.

علی رهبری آهنگساز و رهبر ارکستر مهرماه امسال در جشنواره بین‌المللی موسیقی در شهر شنژن، حضور پیدا خواهد کرد.

این جشنواره از علی رهبری موسیقیدان، آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر دعوت کرده و قرار است این هنرمند روز پنجشنبه (۲۰ مهر) در جشنواره ارکستر سمفونیک شنژن «Shenzhen Symphony orchestra» حضور پیدا کرده و آثاری از آنتونین دورژاک و پیوتر ایلیچ چایکوفسکی را رهبری کند.سولیست این کنسرت نیکلاس اپینگر(Niklas Eppinger) نوازنده مشهور آلمانی ویولنسل است.

شهر شنژن که در حال ایجاد موقعیت‌های بزرگی در اقتصاد است، نتایج قابل توجهی نیز در برنامه‌های فرهنگی و خلاقانه به دست آورده که جذابیت جدیدی را به این کلان شهر جوان و پر جنب و جوش اضافه کرده است. به گفته مسئولان هدف اصلی برگزاری این جشنواره بین‌المللی موسیقی پر کردن شکاف فرهنگی بین کشورهای مختلف است، به عنوان مثال سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۸۰۰ نوازنده و هنرمند سرشناس از بیش از ۴۰ کشور و منطقه در این رویداد حضور داشتند و ۲۱ کنسرت را برگزار کردند. علی رهبری تابستان سال ۱۳۹۴ که به عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران فعالیت می‌کرد، ارکستر فیلارمونیک چین را که پیش از آن در پکن رهبری کرده بود به ایران دعوت کرد و نوازندگان این ارکستر در کنار نوازندگان ایرانی طی ۲ شب در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداختند. رهبری اکنون رهبر دایم میهمان اُپرای مارینسکی سنت پترزبورگ روسیه است.

وی تاکنون به چندین جشنواره بین‌المللی دعوت شده است که از جمله مهترین آنها می‌توان به جشنواره بهاری وین، تابستانی وین، زالتسبورگ، لینس، پراگ، براتیسلاوا، هانوفر، مالاگا، یوهانسبورگ، پرتوریا، بوداپست، مادرید، بارسلونا، بزانسون، مونت کارلو، منتون، نانت، پالرمو، زاگرب، ژنو، هنگ کنگ، کاراکاس، مکزیکوسیتی، درسدن و بروکسل اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید:

خبرنگاران، نمایندگان حفظ آزادی بیان در کشور

گیشه سینماها در انحصار فیلم‌های کمدی

 

عضویت «ساترا» در کارگروه اقتصاد دیجیتال شورای رقابت

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی(ساترا) طبق مصوبه شورای رقابت کشور، عضو کارگروه اقتصاد دیجیتال شورای رقابت شد.

در جلسه ۵۹۰ شورای رقابت مقرر شد به منظور تسهیل و تمهید رسیدگی به رویه‌های ضدرقابتی در بازارهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات و کسب و کارهای مرتبط با فضای مجازی، کارگروه تخصصی اقتصاد دیجیتال با عضویت ساترا در موضوعات تخصصی مربوط به بازار صوت و تصویر فراگیر تشکیل شود.

در متن مصوبه شورای رقابت در خصوص تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال با عضویت ساترا در حوزه صوت و تصویر فراگیر آمده است: در راستای اختیارات شورای رقابت موضوع فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) ‌قانون اساسی و به استناد بند ۳ ماده ۵۸ قانون مزبور، به منظور تسهیل و تمهید رسیدگی به رویه‌های ضدرقابتی در بازارهای مرتبط با فنّاوری اطلاعات و ارتباطات و کسب و کارهای مرتبط با فضای مجازی، کارگروه تخصصی اقتصاد دیجیتال که در این دستورالعمل «کارگروه» نامیده می‌شود، ذیل شورای رقابت به شرح زیریک نفر از اعضای شورای رقابت به عنوان رئیس کارگروه به انتخاب شورای رقابت، دو متخصص حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب و حکم رئیس شورای رقابت، معاونین اقتصادی و حقوقی مرکز ملّی رقابت،  رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی تشکیل می‌شود.

 

بازگشت چهره‌ها به تلویزیون

پیگیری‌ها نشان می‌دهد سری جدید مسابقه تلویزیونی «سیم آخر» با اجرای رضا رشیدپور و مسابقه تلویزیونی «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار به زودی روی آنتن خواهد رفت.

در هفته‌های اخیر نام رضا رشیدپور در رسانه‌ها مطرح شد که قرار است با «سیم‌آخر» به تلویزیون برگردد که با این خبر رسماً تکلیف اجرای این مجری و برنامه‌ساز قدیمی تلویزیون هم روشن شد.

این خبر را حمید مراوندی مجری طرح این برنامه تلویزیونی اعلام کرده و البته پیش از آن برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده بودند.

این مسابقه تلویزیونی قرار است با طراحی جدید در مدل مسابقه و همین‌طور دکور و محتوای جدید به آنتن برگردد.

گفتنی است، محمدرضا گلزار دیگر چهره‌ای است که هفته گذشته خبرساز شد و او نیز این روزها اجرای برنامه پانتولیگ را برعهده دارد؛ مسابقه تلویزیونی با محوریت پانتومیم که در آن، شرکت‌کنندگان در قالبی جذاب و سرگرم کننده با هم رقابت می‌کنند.

 

درگذشت استاد اسماعیلی استاد تنبک ایران

محمد اسماعیلی متین از برجسته‌ترین چهره‌های موسیقی ایرانی در زمینه تنبک‌نوازی است که هنرش تنها به نوازندگی خلاصه نمی‌شد بلکه در زمینه آموزش و شناساندن جایگاه تنبک زحمات بسیاری کشید و شاگردان بنامی را تعلیم و پرورش داد.

محمد اسماعیلی متین، در چهارم شهریور 1313 در تهران چشم به‌جهان گشود. او از همان دوران کودکی با دنیای موسیقی آشنا شد و نزد دایی‌های خود که از جمله نوازندگان ترومپت و کلارینت بودند به موسیقی روی آورد. خانواده اسماعیلی با موسیقی زندگی می‌کردند و در جامعه موسیقی تهران از شهرت و معروفیت زیادی برخوردار بودند. تعامل و رفت وآمد با اساتید دنیای موسیقی سبب شد تا محمد این هنرمند نوجوان با صدای پنجه‌های توانمند حسین تهرانی آشنا و شیفته هنر و شخصیت او شود. درباره حسین تهرانی گفته‌اند: «هر چه داشت بدون بخل به خواهرزاده‌ام یاد داد و از استادی و پدری هیچ کوتاهی نکرد.» اینگونه شد که محمد به‌طور رسمی قدم در عرصه موسیقی گذاشت.

محمد که از کودکی علاقه زیادی به نواختن تنبک داشت، تحصیلات خود را نزد استاد خود، حسین تهرانی به پایان رساند. این هنرمند معاصر در سال ۱۳۳۷ شروع به فعالیت‌های گروهی در وزارت فرهنگ و هنر کرد و هم‌زمان در گروه هم‌نوازان تنبک به رهبری حسین تهرانی همکاری می‌کرد. اسماعیلی در سال ۱۳۴۳ به عنوان نوازنده تنبک در هنرستان موسیقی ملی به نیابت از استاد خود، آموزش تنبک را آغاز کرد. شیوه اسماعیلی در نواختن تنبک، تقلیدی از حسین تهرانی بود. حسین تهرانی درباره شاگردش محمد این گونه گفته است: «در بین شاگردانم تنها به اسماعیلی امید دارم و امیدوارم که خود را حفظ کند و تمام زمانش را صرف چوب و پوست این ساز کند.»

اسماعیلی نیز درباره استادش می‌گوید: «افتخار من این است که سال‌های زیادی از عمر خود را در مکتب این استاد نازنین بوده‌ام. او قبل از هر چیز، معلم زندگی‌ام بود. بسیار کم حرف میزد، بیشتر فکر می‌کرد و به این کار اعتقاد داشت. او می‌گفت اول باید پاک و سالم باشید و بعد هنرمند، کسی که در اثر آلودگی‌های محیط، نیازمند شد و هنرش را به پستی کشانید، دیگر هنرمند نیست، زیرا ناگزیر است پیش هر کسی دست دراز کند و به حیثیت هنری خود لطمه بزند. کسی که هنرش را بفروشد، شایسته عنوان هنرمند بودن را ندارد.»

این شاگرد جوان و شیفته تنبک‌نوازی به سرعت مراحل پیشرفت و تسلط به فنون تنبک نوازی را نزد تهرانی گذراند و به عنوان جانشین او شناخته شد. اسماعیلی در نخستین گروه تنبک که به همت حسین تهرانی و به تشویق روح‌الله خالقی به راه افتاده بود در کنار هوشنگ ظریف، محمود رحمانی پور و نصرت‌الله گلپایگانی، نخستین فعالیت خود را آغاز کرد. او تنها فردی بود که ساز اول و تخصصی‌اش تنبک بود؛ مابقی افراد در سازهای دیگر تخصص داشتند. او در هنرستان موسیقی ملی با صلاحدید بزرگان به جای تهرانی، استاد خود برای تدریس انتخاب شد و در تربیت هنرجویان تلاش و کوشش فراوانی کرد.

پیام محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی گفت: آسمان درخشان هنر موسیقی ایران اسلامی، مملو از ستارگانی است که در پهنه جهان هنر یگانه دوران‌اند و استاد محمد اسماعیلی یکی از ستارگان راه‌دان و راه‌نمای این وادی خطیر بود.

ضایعه درگذشت استاد گرانقدر تنبک‌نوازی که بواقع از پیشگامان آموزش اخلاق و ایمان و سپس موسیقی بود، برای جامعه بزرگ هنر کشور دردناک است و به حق باید گفت. «عمر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید».    

این ضایعه بزرگ را به خانواده ایشان، شاگردان و همه علاقمندان موسیقی ملی و هنرمندان این عرصه تسلیت می‌گویم و برای روح این استاد بزرگ علو درجات را از خداوند متعال خواهانم.

 

وعده‌های وزیر ارشاد به خبرنگاران

امسال نیز مراسم روز خبرنگار با برنامه‌های مختلفی برگزار شد و از خبرنگاران تجلیل به‌عمل آمد. در همین ارتباط محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد و اسلامی در دورهمی با اصحاب رسانه در رابطه با امنیت شغلی خبرنگاران گفت: این کار توسط صندوق اعتباری هنر انجام می‌شود و آقای پوراحمدی باید بگویند که قبلاً چند نفر از خبرنگاران بیمه بودند و الان این تعداد به چند نفر رسیده است،‌ سپس پوراحمدی گفت که این تعداد در حال حاضر به نزدیک ۸ هزار نفر رسیده و قبلا ۴ هزار نفر عضو بوده‌اند. سپس اسماعیلی ادامه داد: این آمار دو برابر شده، اما در رابطه با امنیت شغلی باید جوانبش را بررسی کنیم ما با آقای مهدی پور 4 ماه برای لایحه روزنامه‌نگاران وقت گذاشتیم و در دولت مشکلی برای تصویب آن نداشتیم اما دیدیم اگر این لایحه برای تصویب وارد مجلش شود اولا معلوم نیست که چه زمانی در مجلس بررسی شود و قطعا به زمان ما نخواهد رسید برای همین ظرفیت قانونی دیگری را برای آن پیدا کردیم، این موضوع الان آیین‌نامه مصوب دولت است که در حوزه آقای مهدی پور نهایی شده و آقای هاشمی در حوزه‌ حقوقی در حال نهایی کردن آن هستند.

وی افزود: تمرکزمان در این لایحه تنها بحث امنیت شغلی خبرنگار است تا خبرنگار علاوه‌بر امنیت شغلی هویت داشته باشد و قابل شناسایی باشد و این افراد احساس نکنند که فردا اگر با دبیر سرویس مشکل داشتند از کار بیکار خواهد شد و در دولت هم من رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هستم و در این کمیسیون این مصوبه را تصویب خواهیم کرد.

وزیر ارشاد ادامه داد: در رابطه با هدیه روز خبرنگار هم سال گذشته ۳۰۰ هزار تومان بود و امسال به ۴۰۰ هزار تومان افزایش داشت و ما از رئیس جمهور خواهش کردیم و این عدد را ۵ برابر کردیم تا به ۲ میلیون تومان افزایش پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه