English

رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد؛

زنان سینماگر را باید در همه حوزه‌ها با رویکرد اسلامی-ایرانی پرورش دهیم

محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در آیین اختتامیه سلسه نشست‌های تخصصی جشنواره بین‌المللی حوا گفت: ما باید زنان سینماگر را مورد حمایت قرار دهیم و افرادی که آمادگی دارند را وارد عرصه سینما کنیم.

زنان سینماگر را باید در همه حوزه‌ها با رویکرد اسلامی-ایرانی پرورش دهیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، آیین اختتامیه سلسله نشست‌های تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم حوا با حضور  و سخنرانی جمیله علم‌الهدی دبیر ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و جمعی از صاحبنظران صبح امروز شنبه ۲۴ تیر در پردیس مرکزی دانشگاه تهران، تالار شهید سلیمانی برگزار شد.

دکتر مقیمی در این نشست تخصصی با بیان اینکه  حوزه سینما اثرگذاری خود را در میان مردم پیدا کرده است، گفت: آنچه که در عرصه سینماگری ظهور و بروز پیدا می‌کند تجلیات آن را به صورت مستقیم در جامعه شاهد هستیم. سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توانیم اثر گذار باشیم و در راستای ماموریت انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم که رهبر انقلاب ترسیم کرده‌اند به عنوان مشترک‌ترین زبان دنیا برای رساندن پیام تعامل و گفت و گو با ملت ها و ادیان مختلف عرضه کنیم‌.

مقیمی افزود: آنچه که ما امروز شاهد هستیم و در  دانشگاه تهران در یکسال گذشته با آن درگیر بودیم موضوع زنان و آموزه های دینی به آن تاکید می‌کنند و ما نیز به عنوان متولی توجه ویژه‌ایی به این قشر داریم تا نگذاریم معاندین ما را زیر سوال ببرند.

رئیس دانشگاه تهران بیان داشت: ما بایستی براساس برنامه‌ایی که معاندین دنبال می کنند تاکتیک‌های خود را اجرا کنیم.

مقیمی با تاکید بر این موضوع که یکی از این راهبردها رسانه و اهمیت زن و سینما است، اظهار داشت: سینما یک صنعت وارداتی است. ما در مدیریت یک بحث را داریم به نام تعهد فرهنگی و متناسب با آن نمی‌توانیم هنجارهای جامعه را در آن ببینیم‌.

وی افزود: آیا هنر فیلمسازی توانسته آداب و رسوم ما را منعکس کند یا خیر؟ قطعا جواب این است که ما نتوانستیم خودمان را با آن انطباق دهیم و باید این انطباق سازی با هنجارهای جامعه صورت بگیرد.

مقیمی اظهار داشت: در التهابات اخیر که درجامعه و دانشگاه به‌وجود آمد، مشاهده کردیم یکی از افرادی مردم را هدایت می‌کنند قشر هنرمندان و سینماگران و زنان سینما گران هستند. هنرمندان از بودجه بیت‌المال به این جایگاه رسیدند. حالا این سوال مطرح است که آیا نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند؟ متاسفانه در این عرصه آن‌طور که شایسته بوده در راستای اثرگذاری هنر هفتم به خوبی استفاده نشده است. 

وی بنیاد بین‌المللی گوهر شاد را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: هجمه‌های امروز ویران کردن پایه‌های عقیدتی است و این چالش‌ها هرگز نتوانسته‌اند ما را از مسیر اصلی منحرف کنند و ما باید بتوانیم ارزش‌های اسلامی را جهت و این مقوله فرهنگی را در جامعه و بین جوانان نفوذ دهیم و اثر گذار باشیم.

مقیمی با اشاره به اینکه دین اسلام به زن و جایگاه او در جامعه اهمیت می‌دهد، تصریح کرد: امروز بنیاد خانواده به شدت مورد هجمه قرار گرفته است و به ویژه جوانان که مورد این هجمه‌ها هستند، از این‌رو باید اسلام واقعی و جایگاه زن را تبیین کنیم و چه چیزی بهتر از سینما و زبان هنر است.

وی افزود: باید این نشست‌های تخصی را استمرار ببخشیم و آن را دنبال کنیم. ما در دانشگاه تهران این آمادگی را داریم که دوره‌های تخصصی را برگزار کنیم.

در  ادامه این نشست جمیله علم‌الهدی دبیر ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: چند نکته به نظرم رسید تا در این جلسه بگویم. یک سوال جدی ذهن من را مشغول کرده است که آیا سینما هنر است یا صنعت است؟ مطمئنم هر کدام از اینها استدلال‌های خاصی دارند که باید برای هرکدام فکر کرد.

وی افزود: چالش دوم مربوط به علم و دانشگاه است دانشگاه تهران شروع علم مدرن در ایران است آیا علم هدفی برای جست و جوی علم است یا رفاه مردم را عنوان می‌کند؟ سومین چالشی که باید در مورد آن فکر کنیم این است که آیا زنان تولید کننده یا مصرف کننده هستند؟ 

علم‌الهدی در ادامه بیان داشت: همانطور که می‌دانید سوالاتی آسان اکنون ۴۰ سال است که ما را با چالش روبرو کرده است و سیاستگذاری‌هایی که در ایران دنبال می‌شوند برای ما سوال برانگیز شده‌اند‌.

دبیر ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به اینکه همه آنهایی که با تاریخ اندیشه آشنا هستند می‌دانند آنچه دیروز به عنوان علم تلقی می‌شد که هنرهای آزاد پیشه و صنعت تلقی می‌شوند و ما امروز درگیر این تعریف‌ها مانده‌ایم. اگر بخواهم یکپارچگی معرفت را بشناسیم باید از سوره مومنون الهام بگیریم و تفکیک علم از هنر و سرنوشت نامعلومی که بشر به آن دچار شده است.

وی بیان داشت: ما در ایران در ۴۰ سال اخیر در صدد هستیم هم هنر دینی و هم علم دینی داشته باشیم و همچنان برای رسیدن به مطلوب دست و پا می‌زنیم.  الهام و معرفت در علم آمیخته شده‌اند و همین عاملی شد تا بزرگان و اندیشمندن به‌وجود آمدند و امروز با تفکیک هر کدام از آنها به مسیر ناگوار رهنمون شده‌اند. در قرآن عبارتی هست که از آن استعاره می‌شوند و می‌گوید نازل کردیم و در قرآن به آن اشاره شده و می‌گوید آهن را نازل کردیم ‌ و همچنین مولانا نیز از آن استعاره می‌گیرد.

علم‌الهدی با این پرسش که هنرمندان ما چه اندازه دل به نور خدا می‌سپارند و دل‌هاشان در آتش عشق الهی ذوب کرده‌اند، گفت: هنرمندان و دانشمندان آیا دل‌های آهنین دارند که در عشق الهی آن را ذوب کنند و اگر نیست چه باید بکنند؟ به‌نظر می‌رسد در این ۳۰۰ سال که هنر سینما به وجود آمده است هنر و علم از هم جدا شدند. در چنین شرایطی که ما به سر می‌بریم برای رسیدن به مطلوب بسیار دشوار است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز زنان زیادی از آهن وجود خود استفاده کردند و برای نجات نسل بشر فداکاری کردند، اظهار داشت: اما متاسفانه نه دانش دانشگاهیان و نه هنر سینماگران تاکیدی برای نشان دادن نقش اساسی زنان نداشته و آنها را معرفی نکرده است.  به نظر می‌رسد که این خشنونت علیه زنان است و او را از معنویت دور کنیم و او را فقط شبیه تولید کننده کنیم. 

وی افزود: امروز سرگرمی مردم دیدن فیلم‌ است و برای تولید آنها هزینه‌های زیادی صرف می‌شود. بنابراین سینما نقش بزرگی در تعلیم و تربیت دختران و پسرانی که با هیجان‌های سینما دچار هیچان می‌شوند؛ دارند.

علم‌الهدی خاطر نشان کرد:  هنر سینما به دلیل جذابیت تاثیر عمیقی در تربیت نسل جدید دارد. همه ما به دلیل تعلقی که به امام و شهدا داریم باید برای تربیت نسل جدید برنامه‌های ویژه‌ایی داشته باشیم.

 

بیشتر بخوانید:

اختتامیه نشست های تخصصی جشنواره بین المللی فیلم حوا

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه