English

حج در کلام رهبری؛

حج، مجمعی برای متحد کردن آراء و دل‌های امت اسلام

حج به عنوان فریضه‌ای الهی تمام مسلمانان جهان را گردهم می‌آورد تا ضمن همبستگی خود را تصفیه کرده و از صفای کردگار برخوردار شوند. این فرضیه معنوی بر پایه سخنان آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب می‌تواند ندای وحدت و یکپارچگی مسلمانان را در جهان طنین‌انداز کند.

حج، مجمعی برای متحد کردن آراء و دل‌های امت اسلام

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، مسأله حج یکی از عباداتی به‌شمار می‌رود که در دین اسلام از اهمیت بسزایی برخوردار است. در واقع این فرضیه الهی با مناسکی که دارد، یکی از پر رمز و رازترین عبادت‌ها محسوب می‌شود که حاوی مفاهیم خاصی است. همواره وحدت و اتحاد سیاسی مسلمانان از جمله دغدغه‌های مصلحان بزرگ تاریخ بوده است. همچنین از بُعد سیاسی همبستگی، اتحاد، وحدت ملی و فراملی جهان اسلام، نقش بسزایی در تثبیت هر نظام سیاسی و وحدت جهان اسلام دارد زیرا به هر میزان که همدلی و یکپارچگی در برابر دشمنان بیشتر باشد، جهان اسلام بهتر می تواند در یک مسیر واحد به طرف هدف های خود گام بردارد. از این رو فریضه الهی حج می تواند به عنوان یک مجمع جهانی عاملی برای وحدت و هم‌افزایی مسلمانان باشد و سبب عزت ملت‌های اسلامی شود. در این مطلب همزمان با نزدیک شدن به ایام حج و سفر معنوی زائران بیت‌الله الحرام به محوربندی برخی سخنان آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب پرداخته‌ایم.

taadolnewspaper-203936

 

حج، نگاه جهانی و فراسرزمینی آحاد مسلمانان

یک مسئله‌ مهم در مورد حج، نگاه جهانی و فراسرزمینی آحاد مسلمان است؛ از این نباید غفلت کرد. اسلام از آحاد مسلمان خواسته است که نگاهشان، نگاه فراسرزمینی باشد. طبعاً انسان با مسائل بلندمدّت و کوتاه‌مدّت و روزمره‌ زندگی مواجه است؛ در این تردیدی نیست، از این گزیری نیست اما در این منحصر نباید بود.... (در دیدار با کارگزاران حج 27 اردیبهشت1402)

 یک نکته‌ دیگر که بارها بر آن تأکید شده و باز هم لازم است عرض کنیم، این است که حج اگرچه یک واجب سیاسی است، یک واجب اجتماعی است، مظهر وحدت است، مظهر تجمع مسلمین است، برای بیان برائت است در اینها شکی نیست  اما یک مجموعه‌ی لبالب از احساس معنوی است؛ این نباید فراموش شود. از اول مراسم حج، از همان احرامی که شما برای عمره در میقات می‌بندید، تا آخرین وظائف و فرائضی که در حج وجود دارد، ذکر خدا موج می‌زند؛ این را باید به یاد داشته باشیم. ( در دیدار با کارگزاران حج سوم مهر 1391)

 در این فریضه‌ بی‌نظیر، امنیّت زمان و مکان همچون نشانه‌ای آشکار و ستاره‌ای درخشان، دل انسان‌ها را آرامش می‌بخشد و حج‌گزار را از محاصره‌ عوامل ناامنی که از سوی ستمگران سلطه‌گر، همواره آحاد بشر را تهدید کرده است بیرون می‌کشد و لذّت ایمنی را در دوره‌ای معین به او می‌چشاند. ( در دیدار با کارگزاران حج 15 شهریور 1395)

 

حج؛ همزیستی مسالمت آمیز

 یکی از مهم‌ترین مسائلی که در حج هست، «همزیستی» است. افرادی که با هم هیچ آشنایی‌ای ندارند، با فرهنگ‌های مختلف، از جاهای مختلف، رنگ مختلف، زبان مختلف اینجا با همدیگر باید همزیستی کنند. الان مشکلات بشر نه فقط مشکلات مسلمانها در دنیا از چیست؟ از این است که همزیستی بلد نیستند؛ به همدیگر زور می‌گویند، از همدیگر بدگویی می‌کنند، جای همدیگر را تنگ می‌کنند، به همدیگر ضربه می‌زنند. حج همزیستی را یاد می‌دهد؛ در یک برهه‌ محدودی یک نمونه‌ای از همزیستی را به شما نشان می‌دهد، می‌گوید این ‌جوری باید زندگی کنید. (در دیدار با کارگزاران حج 18 خرداد 1401)

 یکی از چیزهایی که در حج خیلی مهم است، همین مسئله‌ الفت و برادری است. در روایات صادره‌ی از ائمّه‌ی هدیٰ (ع) تأ‌کید شده است، تحریض شده است که در مسجدالحرام، یا مسجدالنّبی با کسانی که شیعه نیستند نماز بخوانید، در نماز آنها شرکت کنید، به آنها اقتدا کنید؛ [اینها] روایات ما است؛ این الفت است، این ایجاد الفت بین برادران مسلمان است. اینکه من شنیده‌ام حالا بعضی اصرار دارند که در محل کاروان‌ها و هتل‌ها و غیره نماز جماعت برگزار کنند، سیاست درستی نیست، روش درستی نیست؛ بروند داخل مردم، با بقیه‌ مسلمان‌ها در مسجدالحرام، در صفوف منظم نماز در مسجدالنبی شرکت کنند. تشکیل امّت اسلامی در اجتماعات بزرگ مسلمین، جزو آن چیزهایی است که در حج وجود دارد. (در دیدار با کارگزاران حج 12 تیر 1398)

 ببینید؛ این اجتماع مسلمانها و این همدلی مسلمان‌ها، این هماهنگی مسلمانها، یکی از اهداف مهم حج است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در تمام برنامه‌های حجاج محترم و مدیران مربوطه، این معنا باید لحاظ بشود: ارتباط، اتصال، تفاهم، توافق. البتّه حکومتِ مسلط بر آن منطقه این را نمی‌خواهند، هرجوری که ممکن است، موانع ایجاد میکنند؛ امروز وسایل هم زیاد است. ارتباطات باید برقرار بشود، اجتماع امّت اسلامی باید شکل بگیرد... ( در دیدار با کارگزاران حج 25 تیر 1397)

 

بیشتر بخوانید: 

اعزام حجاج از فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۵۵ درصد رشد داشته است

روزانه ۵ هزار ایرانی به عربستان وارد می شوند/ گرفتن ویزای عربستان چگونه است؟

حج به عنوان یک عبادت انجام می‌شود و باید از ظرفیت‌ های حج استفاده کنیم

 

حج، اعلام مواضع صریح

این مسئله‌ برائت که ما روی آن این‌همه تأکید کردیم و امام بزرگوار به این مضمون گفتند که قبول ندارند حجّ بی‌برائت را،(۳) رازش این است. در حج، امت اسلامی میتواند مواضع صحیح و مورد اتفاق و قبول خود را بیان کند؛ مورد قبول و اتفاق چه کسی آقا؟ ملّتها، شعوب. دولت‌ها ممکن است جور دیگری فکر کنند، جور دیگری عمل بکنند که می‌بینیم خیلی از دولت‌های مسلمان متأسفانه راهی غیر از خواست ملت‌هایشان در پیش می‌گیرند و حرکت می‌کنند-، اما دل ملت‌ها چیز دیگر است. اینجا جایی است که ملت‌ها می‌توانند موضع خود را در قضایای مختلف ابراز کنند.( در دیدار با کارگزاران حج هشتم مرداد 1396)

 

 یک نکته‌ اساسی دیگر که باز نقطه‌ قوت حج است و مایه‌ اقتدار حج است، این است که فرهنگ اسلامی ناب میان مسلمانان تبادل پیدا کند، تجربیات اسلامی میان مسلمان‌ها تبادل پیدا کند. از فلان کشور اسلامی ممکن است ما چیزهایی شنیده باشیم، اما شنیدن فرق می‌کند با اینکه انسان با مردمی که اهل آن کشورند بنشیند، رویاروی از آنها بشنود؛ او هم آنچه را که درباره‌ ایران اسلامی عزیز ما شنیده است، این را با آنچه که در شما میبیند، از شما می‌شنود، مقایسه بکند، بتواند حقیقت را کشف کند. ( در دیدار با کارگزاران حج 20 شهریور 1392)

 حج، نمایش توانایی‌های سخت و نرم امت است. این، طبیعت حج و روح حج و بخشی از مهم‌ترین هدف‌های حج است؛ این همان است که امام راحل خمینی کبیر، آن را حج ابراهیمی نامید و این همان است که اگر متولیان امر حج که خود را خادم حرمین می‌نامند، صادقانه به آن گردن نهند و به جای خشنودی دولت آمریکا، رضای الهی را برگزینند، می‌تواند مشکلات بزرگی از جهان اسلام را حل کند. ( در دیدار با کارگزاران حج هفتم مرداد شهریور 1399)

 و حج و اجتماعات پُرشکوه آن، برترین جایگاه ظهور و تبادل این تکلیف تاریخی است؛ و فرصت برائت که باید با شرکت همه‌ حج‌گزاران از همه‌جا مغتنم شمرده شود، یکی از گویاترین مناسک سیاسی در این فریضه‌ی جامع‌الاطراف است. ( در دیدار با کارگزاران حج یکم مهر 1394)

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه